Zdrowa jazda na rowerze

Jazda na rowerze poprawia nastrój, zmniejsza stres i pozwala zgubić zbędne kilogramy. Pamiętajmy jednak, że nawet krótka przejażdżka wymaga odpowiedniego przygotowania. Zanim wyruszymy na podbój miasta - warto wykonać kilka ćwiczeń i poświęcić chwilę na znalezienie ciekawej trasy rowerowej.

Rekreacyjna jazda na rowerze ma bardzo korzystny wpływ na nasz organizm, pod warunkiem że odpowiednio się przygotujemy. Jednym z częstych błędów jest wsiadanie na rower po dłuższej przerwie w uprawianiu sportu.

Rozruszaj mięśnie

Specjaliści zalecają, by przed wyprawą rowerową odpowiednio się rozgrzać. Co możemy zrobić, aby uniknąć zakwasów i nieprzyjemnych kontuzji? Pomóc mogą nam różnego rodzaju ćwiczenia rozciągające. Przed wyruszeniem rowerem na miasto zaleca się więc wykonanie choćby kilku skłonów do przodu i do tyłu lub kilku przysiadów. Powtórzenie tego typu ćwiczeń jest również wskazane, gdy wrócimy do domu.

Przypomnij sobie przepisy

Zanim wsiądziemy na rower, żeby odwiedzić znajomych, podjechać do ulubionej restauracji w mieście lub po prostu spalić trochę kalorii - warto również przypomnieć sobie kilka podstawowych przepisów . Jednym z najczęściej zapominanych przez rowerzystów jest przepis mówiący o tym, kiedy możemy jechać chodnikiem .

Jest to możliwe, a nawet wskazane, gdy mamy pod opieką dziecko w wieku do lat dziesięciu, w trakcie ekstremalnie złej pogody albo gdy na jezdni prędkość przekracza 50 km na godzinę, a chodnik ma co najmniej dwa metry szerokości. W żadnym innym wypadku rower na chodniku nie jest mile widziany. Jeśli boimy się zjechać na zatłoczoną jezdnię - można wcześniej poćwiczyć na uliczkach osiedlowych, gdzie jest znacznie mniejszy ruch.

Z przyjaciółmi jeszcze lepiej

W grupie jest zawsze raźniej - dlatego warto jak najszybciej znaleźć sobie towarzystwo do wspólnych wypraw na rowerze. Najlepiej zacząć od wspólnego jeżdżenia w weekend - kiedy ruch na ulicach nie jest jeszcze tak dokuczliwy. Można wtedy zorganizować wycieczkę rowerową do parku i tam zrobić sobie dłuższy postój, np. na piknik. Nawet największych domatorów łatwiej będzie wyciągnąć z domu, gdy zobaczą, że przed blokiem czeka zgrana paczka rowerzystów.

Przed wyjściem nie zapominajmy też o czymś do picia, szczególnie w czasie upałów. Jeśli w grupie mamy zapominalskich, można sprawić im prezent w postaci małego soku lub napoju. Tarczyn właśnie na takie okazje przygotował dwa wakacyjne smaki: limonka i cytryna oraz jabłko z miętą ogrodową.

Rower dobry na wszystko

Nawet krótka przejażdżka po mieście to świetny sposób na zgubienie zbędnych kilogramów. Jeżdżąc wolno i bez zbędnego wysiłku, tracimy nawet 300 kalorii na godzinę. Wyniki są jeszcze lepsze, gdy zwiększamy tempo - możemy wtedy zrzucić nawet dwa razy tyle kalorii, a to już tyle samo, ile tracimy w czasie biegu.

Po co się jednak ścigać i niepotrzebnie nadwerężać mięśnie - na rowerze liczy się luz, obcowanie z naturą, wyciszenie i odprężenie po ciężkim dniu. Efekty przyjdą same, jeśli na rower będziemy wybierać się regularnie.

Zaplanuj krótką trasę

Wyprawa rowerem w nieznane ma swój osobliwy urok, ale zabawa szybko może się skończyć, gdy zgubimy drogę lub pojawią się problemy na trasie. Dlatego warto wiedzieć, co czeka nas za następnym zakrętem.

Początkujący rowerzyści przed wielokilometrową wyprawą powinni jak najczęściej sprawdzać swoje możliwości na miejskich ścieżkach rowerowych . W Warszawie jest ok. 275 km ścieżek rowerowych i szlaków prowadzonych wzdłuż głównych traktów komunikacyjnych. Jednośladem można więc odwiedzić każdą dzielnicę.

Na Bemowie interesującą ścieżką jest odcinek od ul. Powstańców Śląskich / ul. Radiowej do Parku Leśnego Bemowo i Kampinoskiego Parku Narodowego. Ciekawą trasą jest również odcinek od ul. Marywilskiej na Białołęce z metą w Kobiałce. Miłośnicy zieleni koniecznie powinni odwiedzić trasy rowerowe na Bielanach. Na początek ścieżka od skrzyżowania ul. Kasprowicza z Oczapowskiego, później jedziemy odcinkiem al. Zjednoczenia-Marymoncka-Podleśna i dalej Wisłostradą. W Śródmieściu często odwiedzaną przez rowerzystów trasą jest odcinek od mostu Gdańskiego, wzdłuż Wisłostrady, do rynku Mariensztatu. Na Mokotowie przejażdżkę można zacząć od Czerniakowskiej, wzdłuż al. Witosa. Później można pojechać al. Gen. W. Sikorskiego aż do Doliny Służewieckiej.

W każdym mieście znaleźć można trasy sprzyjające rowerowym wyprawom. Jeżeli nie chcemy tracić czasu na wyszukiwanie ich na mapach czy w Internecie, zawsze można zapytać innych rowerzystów. Kto wie, może zrodzi się z tego ciekawa znajomość, a pretekst do rozpoczęcia rozmowy wcale nie jest głupi.

Unikaj ruchliwych ulic

Ruchliwe i głośne ulice łatwo zniechęcają do kolejnych wypraw. Wszędzie tam, gdzie nie ma ścieżek rowerowych, warto poszukać mniejszych uliczek , objazdów i dróg odchodzących od głównych tras. W tym przypadku należy jednak zachować ostrożność - często jest tak, że nagle nasza trasa zmieni się w żwirowy lub piaszczysty odcinek, co w przypadku niektórych rowerów może przysporzyć problemów. W tym przypadku może nam pomóc mapa satelitarna okolicy (np. maps.google.pl), dzięki której w dużym zbliżeniu można zwykle określić rodzaj drogi.

Więcej o: