290 tysięcy wypożyczeń, dziewiąty system na świecie - Warszawa chwali się Veturilo

56,5 tysiąca użytkowników łącznie wypożyczyło rower w warszawskim systemie roweru miejskiego aż 290 tysięcy razy. Do kasy miasta wpłynęło z tego tytułu 400 tysięcy złotych, ruch rowerowy wzrósł średnio o 110%, a ścieżek w stolicy jest 340 kilometrów - w warszawskim Pałacu Ślubów władze Warszawy na czele z prezydent Hanną Gronkiewicz-Waltz podsumowały rowerowy rok 2012.

Największym tegorocznym sukcesem rowerowym warszawskiego Ratusza był bez wątpienia Veturilo . System, który ruszył w sierpniu, dziś może się pochwalić 56,5 tys. użytkowników i 290 tys. wypożyczeń. Choć w większości były to wypożyczenia darmowe (do 20 minut), do kasy miasta wpłynęło blisko 400 tysięcy złotych opłat za korzystanie z systemu. Władze Warszawy chwalą się, że pod względem wielkości jest to obecnie dziewiąty system na świecie.

Co ważne, Veturilo zostanie bardzo mocno rozbudowane. Liczący obecnie 58 stacji i 1050 rowerów system w marcu 2013 roku będzie miał już 128 stacji i 2150 jednośladów.

Uhonorowano też najaktywniejszych użytkowników systemu. Choć system działał ledwie 121 dni, najaktywniejszy cyklista skorzystał z niego 500 razy, a najaktywniejsza cyklistka ponad 300.

W błyskach fleszy podpisano też dwie umowy na budowę stacji roweru publicznego finansowanych przez podmioty prywatne. Jedna z tych stacji stanie w marcu przy Galerii Mokotów.

Nowy Rowerowy Oficer

Nie samym rowerem publicznym (zresztą obecnie zimującym w magazynie ) człowiek żyje. Konferencja była okazją do przedstawienia Łukasza Puchalskiego - niedawno mianowanego Pełnomocnika Prezydenta m. st. Warszawy do spraw transportu rowerowego.

Pełnomocnik swoje wystąpienie zaczął od pokazania filmiku edukacyjnego dla rowerzystów - kilka takich filmów od marca będzie pomagać rowerzystom jeździć bezpiecznie i zgodnie z prawem.

Warszawa podsumowuje rowerowy rok 2012Warszawa podsumowuje rowerowy rok 2012 Rafał Muszczynko fot. Rafał Muszczynko

Ruch rowerowy rośnie

Urząd miasta pochwalił się również danymi z pomiarów wielkości ruchu rowerowego w Stolicy. Ten w stosunku do roku 2009 wzrósł średnio o 110%, a w szczycie porannym aż o 160%.

Badania wskazują, że 60% tych podróży (w dni powszednie) to podróże z pracy lub do pracy. Kolejne 7% to ruch do szkoły. Jedynie 21% ruchu rowerowego w mieście to ruch rekreacyjny.

Podano również wyniki pomiarów z poszczególnych miejsc. Najbardziej ruchliwą drogą rowerową w Warszawie, według badań Ratusza, jest ścieżka przy al. Prymasa Tysiąclecia. W porannym szczycie (pomiędzy 7:30 a 8:30) przejeżdża nią 355 rowerzystów na godzinę, a w popołudniowym (pomiędzy 16:00 a 17:00) 328 cyklistów. Na kolejnych miejscach są drogi rowerowe w al. Ujazdowskich, al. Jana Pawła II i na Marszałkowskiej.

Infrastruktury coraz więcej. Tylko ile?

Sporo mówiono również o drogach rowerowych. Warszawa chwali się, że ma ich aż 340 kilometrów. To dyskusyjne liczby, w ich prawdziwość od dawna wątpią rowerzyści . Podobnie wątpliwy jest przyrost ilości tras rowerowych w mieście o 30 km. Na slajdzie prezentowanym przez miasto na konferencji wskazywano, że 10 kilometrów z tej liczby to drogi rowerowe na trasie Mostu Północnego. Tylko, że całkiem niedawno ścieżki te były wciąż zamknięte dla ruchu rowerowego i czekały na oddanie do użytkowania.

Warszawa podsumowuje rowerowy rok 2012Warszawa podsumowuje rowerowy rok 2012 Rafał Muszczynko fot. Rafał Muszczynko

Imponujące są za to rowerowe plany Ratusza dotyczące rozbudowy sieci tras rowerowych. Według zapowiedzi w 2013 roku cykliści doczekają się powstania tras rowerowych w ulicy Waryńskiego (projekt czeka na realizację od 2006 roku), Emilii Plater (od Koszykowej do al. Jerozolimskich), Czerniakowskiej (od Witosa do Zagórnej), Kleszczowej (odc. czereśniowa-Ryżowa), Wale Zawadowskim (brakujący odcinek do granic miasta), Reymonta, Nowopoligonowej, Gierdziejewskiego i Nowobukowińskiej. Drogi rowerowe powstaną też na węźle Marsa-Żołnierska i w parku im. Kozłowskiego. Łącznie będą miały długość prawie 35 km.

Ratusz chwalił się też koncepcją przystosowywania centrum do ruchu rowerowego, który objąć ma aż 315 odcinków ruchu o łącznej długości 70 kilometrów. Wciąż nie wiadomo jednak, czy i w jakiej formie zostanie to zrealizowane.

Rafał Muszczynko

Więcej o: