Ograniczenie prędkości do 30 km/h uznane za Europejską Inicjatywę Obywatelską

Komisja Europejska zaakceptowała oficjalnie Europejską Inicjatywę Obywatelską ?30 km/godz - ulice przyjazne życiu!?. Decyzja została podjęta po trwającym dwa miesiące sprawdzaniu zgodności tej inicjatywy z prawem.

O tym, że strefy Tempo 30 to doskonały sposób na bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów, a także na cichsze i bardziej przyjazne miasta, pisaliśmy już nieraz .

Prawdopodobieństwo śmierci w wypadku w zależności od prędkości auta.Prawdopodobieństwo śmierci w wypadku w zależności od prędkości auta. fot. Copenhagenize

Najlepiej obrazuje to wyższy wykres pokazujący prawdopodobieństwo śmierci pieszego w zależności od prędkości samochodu, który go potrąci. Zależność ta jest podobna w przypadku rowerzystów.

Dzięki niższej prędkości chwilowej, znacząco poprawia się bezpieczeństwo ruchu oraz - co może być zaskakujące - jego płynność. Dla rowerzystów strefy Tempo 30 to miejsce przyjazne na tyle, że nie ma konieczności budowania tam wydzielonych dróg rowerowych. W wielu krajach (np. Francja) w strefach ograniczonej do 30km/h prędkości uznaje się, że ruch rowerowy pod prąd na ulicach jednokierunkowych może się odbywać w pełni bezpiecznie nawet, gdy nie ma tam wymalowanych kontrapasów .

Uspokojenie ruchu pozwala często na zwężenie jezdni i wytyczenie nowych miejsc parkingowych.Uspokojenie ruchu pozwala często na zwężenie jezdni i wytyczenie nowych miejsc parkingowych. fot. Rafał Muszczynko

Nic dziwnego, że w wielu krajach rodzą się inicjatywy dążące do wyznaczania stref o dozwolonej prędkości 30 km/h (20 mil/h). Niektóre z nich są zupełnie lokalne, inne dążą do ograniczenia prędkości w całych miastach lub wręcz do wprowadzenia Tempo 30 jako standardu w danym kraju.

40 europejskich organizacji propagujących pomysł (w tym Europejska Federacja Cyklistów ) zrzeszyło się, by wprowadzić w całej Europie ograniczenie do 30km/h jako oficjalną dopuszczalną prędkość w terenie zabudowanym. Oczywiście wciąż możliwe będzie podniesienie dopuszczalnej prędkości na ulicach przelotowych (za pomocą znaków).

Inicjatywa, po kilku miesiącach sprawdzania przez Komisję Europejską, została oficjalnie zaakceptowana jako Europejska Inicjatywa Obywatelska, europejski odpowiednik obywatelskiego projektu ustawodawczego. Oznacza to, że za kilka lat 30 km/h może stać się standardem w całej Europie. Członkowie inicjatywy muszą zebrać w tym celu milion podpisów w co najmniej 7 krajach Unii Europejskiej. Podpisy można składać na http://30kmh.eu/

Rafał Muszczynko

Więcej o: