Debata o sukcesie Sewilli: Postulaty dla Warszawy

Pamiętacie jeszcze debatę o sukcesie rowerowym Sewilli? Trochę czasu minęło (za co przepraszamy), ale udało nam się posortować Wasze postulaty rowerowych zmian w Warszawie. Oto ich lista.

Rowerowa Debata o sukcesie Sewilli, organizowana przez Zielone Mazowsze pod patronatem Polski na Rowery, odbyła się 23 maja. Oprócz pokazania wspaniałego przykładu miasta, które w ciągu zaledwie 3 lat zdołało zwiększyć ruch rowerowy 10-krotnie (od mniej niż 1% udziału ruchu rowerów w ogóle ruchu do aż 7%), odbyła się dyskusja z panelistami. Zaproszeni byli: Pan Czesław Bielecki, który był kandydatem na Prezydenta Warszawy w ostatnich wyborach samorządowych, miejski radny Krystian Legierski, Pan Mieczysław Reksnis z warszawskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz Pan Andrzej Brzeziński - współautor polityki transportowej Warszawy.

Zobacz też: relacja z debaty

Oprócz dyskutowania, co należy zmienić, zbieraliśmy też Wasze postulaty dotyczące rowerowych zmian w mieście. Łącznie było ich niemal 80, przy czym niektóre powtarzały się kilkukrotnie. Oto lista.

Postulaty ogólne:

- wpuszczenie rowerów na buspasy, - dopuszczenie ruchu rowerów pod prąd na ulicach jednokierunkowych, - budowa kolejnych kontrapasów, - powołanie pełnomocnika prezydenta ds. transportu rowerowego (najlepiej zespołu ludzi), - prowadzanie kampanii społecznych kierowanych do kierowców, - stworzenie sprawnego systemu konsultacji społecznych, możliwość zgłaszania absurdów drogowych przez każdego obywatela, - utworzenie stref ruchu uspokojonego (strefy tempo 30), - odśnieżanie dróg rowerowych zimą, - regularne sprzątanie ścieżek, - kontrola i lepsze oznakowanie tras rowerowych, - stworzenie łatwo dostępnej mapy tras rowerowych w Internecie, - lepsza separacja dróg rowerowych od pieszych i samochodów, - priorytet dla ruchu rowerowego w sezonie wiosna - lato - jesień, - akcja promocyjna, poprawiająca wizerunek rowerzysty ("jadąc ulica rowerem czuję się jak obywatel gorszej kategorii lub czasem jak przestępca"), - spójna sieć tras rowerowych, - sieć stojaków rowerowych (zadaszonych) w miejscach publicznych, - dostosowanie wszystkich warszawskich mostów do jazdy rowerem, - stworzenie wieloletniego, realnego planu rozwoju infrastruktury rowerowej i konsekwentna jego realizacja, - przesunięcie środków z zadań "budowa dróg dla samochodów" na "budowa dróg dla rowerów" (min 30%), - budżet na budowę infrastruktury rowerowej na wysokości 600 mln zł w wykorzystania w ciągu minimum 10 lat, dostępny w całości od 1. roku budżetowego, - tworzenie sieci dróg, a nie fragmentów, które się nie łączą, większa i spójniejsza sieć rowerowa, - uzupełnienie "dziur" w sieci tras rowerowych, - stworzenie sieci dróg rowerowych do centrum, - wpływanie na kulturę korzystania z dróg zarówno przez kierowców samochodów jak i przez rowerzystów poprzez akcje edukacyjne (media) i zmianę przepisów, - zakończenie "nagonki" na rowerzystów jeżdżących po alkoholu, - budowa dróg rowerowych wyłącznie z asfaltu, - powiązanie ruchu rowerowego z samochodowym, - malowanie przejazdów rowerowych w celu ich lepszego oznakowania, - likwidacja zielonych strzałek dla samochodów na skrzyżowaniach z przejazdami rowerowymi, - lepsze oznakowanie tras, - zmiana priorytetu w polityce rowerowej miasta: mniej wydzielonych dróg rowerowych, więcej uspokojeń ruchu (zwężeń jezdni), więcej pasów rowerowych, - lepsze dostosowanie wagonów i stacji metra do przewożenia rowerów (większe windy, więcej miejsca na "duży bagaż"), - stworzenie spójnej miejskiej polityki promocji ruchu rowerowego, - zastępowanie przejść podziemnych w centrum przejściami i przejazdami rowerowymi w poziomie jezdni, - likwidacja konieczności wciskania przycisków przez rowerzystę, by móc uzyskać zielone światło w sygnalizacji na skrzyżowaniu, -ułatwić kontakt telefoniczny z Zarządem Dróg Miejskich w Warszawie (szerzej i skuteczniej promować numer Pogotowia Drogowego i Infolinii Czystość), -dokonać ewaluacji działań dzielnicowych koordynatorów rowerowych, wprowadzić poprawki w ich działaniu, by było bardziej skuteczne, - szersze stosowanie pasów rowerowych w centrum, - zmniejszyć przekroje wszystkich ulic wewnątrz pierścienia ulic Słomińskiego-Okopowa - Towarowa - Raszyńska - Trasa Łazienkowka - Wisłostrada do 1x2 (po jednym pasie ruchu w każda stronę).

Postulatu lokalne:

Oprócz postulatów dotyczących całego miasta lub działania urzędu, rowerzyści obecni na debacie zaprezentowali cały zestaw porad i sugestii jak urowerowić konkretne miejsca i ulice. Oto mapa tych postulatów:

Pokaż Postulaty z debaty na większej mapie

Rafał Muszczynko

Więcej o: