Debata o rowerowym sukcesie Sewilii

W środę 23 maja w siedzibie Agory odbyła się debata o rowerowym cudzie w Sewilii. Prezentowano tamtejszy sukces oraz radzono, co trzeba zrobić, by powtórzyć go w Polsce.

Sewilla to ewenement. To hiszpańskie miasto, które może się poszczycić bezprecedensowym w skali Europy, aż 10-krotnym wzrostem udziału ruchu rowerowego w codziennych podróżach (od mniej niż 1% udziału ruchu rowerów w ogóle ruchu do aż 7%). Wzrost ten dokonał się w ciągu zaledwie 3 lat. W środę w Warszawie odbyła się debata organizowana wspólnie przez Zielone Mazowsze i Polskę na Rowery. Radziliśmy w jaki sposób sukces z Sewilli można powtórzyć w Polsce.

Debatę rozpoczęła prezentacja dotycząca cudu jaki dokonał się w Sewilli. Prelegenci - Marcin Jackowski z Zielonego Mazowsza i Wojciech Makowski z łódzkiej Fundacji Fenomen prezentowali zarówno szerszy kontekst zmian w mieście, jak i poszczególne rozwiązania infrastrukturalne, jakie można tam zobaczyć.

Na Debatę, poza publicznością, zaprosiliśmy też znakomitych gości. Od prawej: Pan Czesław Bielecki, który był kandydatem na Prezydenta Warszawy w ostatnich wyborach samorządowych, miejski radny Krystian Legierski, Pan Mieczysław Reksnis z warszawskiego Biura Drogownictwa i Komunikacji oraz Pan Andrzej Brzeziński - współautor polityki transportowej Warszawy. W tle widać tez Pana Marka Utkina z Urzędu m. st. Warszawy oraz Wojciecha Kaszubę z Warszawskiej Masy Krytycznej.

Brakowało niestety zaproszonej na Debatę Pani Hanny Gronkiewicz-Waltz oraz Wiceprezydenta Wojciechowicza, który jest bezpośrednio odpowiedzialny za transport w mieście. Czyżby nie byli zainteresowani tematem rowerów i transportu w mieście?

Po prezentacji odbyła się dyskusja o przyszłości Warszawy i możliwości przyśpieszenia rowerowego rozwoju Warszawy. W dyskusji naszych panelistów poruszono wiele istotnych tematów od braku rozwiązań strukturalnych (Oficer rowerowy) w urzędzie miasta Stołecznego Warszawy, przez brak jasnej koncepcji rozwoju miasta, przeciągające się w nieskończoność procedury, niestosowanie w praktyce Polityki Transportowej miasta, aż po zbyt mały udział społeczny w procesie inwestycyjnym.

Szansę na udział w dyskusji mieli też tłumnie przybyli goście. Zadawali Oni wiele trudnych i często bardzo szczegółowych pytań. Oprócz tego podczas spotkania zbierane były także postulaty dotyczące urowerowienia Warszawy. Łącznie owych postulatów było 87, w tym postulat dopuszczenia rowerów na buspasy, otwarcia ulic jednokierunkowych dla cyklistów jadących w obie strony, czy też utworzenia w urzędzie miejskim Pełnomocnika Prezydenta do spraw Rowerów, gdyż obecna komórka zajmująca się tym w ramach urzędu miasta ma zdaniem cyklistów zbyt słabe umocowanie w strukturach urzędu, przez co jest nieefektywna.

Postulaty, jak tylko zostaną one posortowane (część się zapewne powtarza), przedstawimy na łamach Polski na Rowery. Będziemy też wspierać rowerzystów i Zielone Mazowsze w walce o ich sprawna realizację.

Rafał Muszczynko

Więcej o: