Opole: Pierwsza taka śluza w mieście. Dla rowerów

Na skrzyżowaniu ul. Niemodlińskiej i Wojska Polskiego tuż przy zakończeniu drogi dla cyklistów MZD chce stworzyć śluzę rowerową. Dzięki niej rowerzyści mają możliwość ruszenia ze skrzyżowania przed samochodami.

Możliwość wyznaczania śluz rowerowych daje obowiązujące od ośmiu miesięcy nowe prorowerowe prawo. Takie rozwiązanie na dużą skalę stosują miasta w Europie Zachodniej, np. Amsterdam, Bruksela czy Londyn. W Polsce pierwsza śluza rowerowa powstała pół roku temu we Wrocławiu.

Taka śluza to pole na pasie ruchu tuż przed skrzyżowaniem przeznaczone tylko dla rowerów. Zazwyczaj doprowadza do niego kilkudziesięciometrowy pas rowerowy wyznaczony z boku jezdni. Dzięki śluzie rowerzysta może ominąć samochody i ustawić się przed nimi. Kiedy zapali się zielone światło, rowerzyści ruszają jako pierwsi i mogą wygodnie pojechać prosto albo skręcić w lewo lub w prawo. Specjaliści od infrastruktury rowerowej podkreślają, że to bezpieczne rozwiązanie zarówno dla cyklistów, jak i kierowców. Rowerzysta jest lepiej widoczny i przewidywalny przy wykonywaniu manewrów skrętu, niż gdyby stał obok, często w martwym polu widzenia. Prędkość przy ruszaniu jest w przypadku obu pojazdów podobna.

- To dla nas optymalne rozwiązanie w przypadku zakończenia drogi dla rowerów przy ul. Niemodlińskiej. Według starych planów cykliści musieliby schodzić z roweru i kombinować, jak przedostać się na drugą stronę drogi. Po wprowadzeniu tego rozwiązania będą mogli płynnie kontynuować jazdę w każdym kierunku - mówi Mirosław Pietrucha, wicedyrektor MZD. - Pas przed samochodami zostanie wyróżniony innym kolorem. Wjeżdżający na niego rowerzyści będą mogli się bezpiecznie włączyć do ruchu, skręcając w ul. Hallera, Wojska Polskiego lub jadąc w stronę centrum.

Takie rozwiązanie zyskało już akceptację zespołu rowerowego. - Na razie nie mamy środków na kontynuowanie budowy ścieżki, dlatego śluza rowerowa jest w tym przypadku idealnym zakończeniem tego odcinka - mówi Adrian Wesołowski z klubu radnych PO. Teraz projekt organizacji ruchu na tym skrzyżowaniu musi jeszcze zaakceptować miejska komisja ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przypomnijmy, że na budowę półkilometrowego odcinka trasy zarezerwowano w budżecie 500 tys. zł. Do tej kwoty MZD dołoży jeszcze 900 tys. zł.

Przypomnijmy także, że według badań Niemodlińska jest jedną z trzech najbardziej uciążliwych dla rowerzystów ulic w Opolu.

Piotr Zapotoczny

Tekst pochodzi z opolskiego wydania Gazety .

Więcej o: