Punkty karne dyskryminują rowerzystów

Za około miesiąc wejdzie w życie nowy taryfikator punktów karnych za przewinienia na drodze. Niestety w kilku kwestiach jest on dla rowerzystów tak samo dyskryminujący jak poprzedni!

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji , które wraz z Policją przygotowywało projekt rozporządzenia, nie wyeliminowało z niego poważnych błędów, które rozporządzenie to zawiera od czasów jego powstania.

Problem dotyczy na przykład ilości punktów karnych przyznawanych za wymuszenie pierwszeństwa. Jeżeli kierowca wymusi pierwszeństwo na pieszym poruszającym się po przejściu, może liczyć (oprócz wysokiego mandatu) na 8 punktów karnych. Jeżeli zaś wymusi pierwszeństwo na cykliście (na przykład korzystającym z przejazdu rowerowego tuż obok tego przejścia), dostanie już tylko 6 punktów. Rowerzystę bowiem potraktowano w rozporządzeniu nie jako wymagającego ochrony prawnej niechronionego uczestnika ruchu, lecz tak samo jak kierowcę samochodu, którego podczas zderzenia chroni chroni tona blachy, pasy, poduszki powietrzne i inne systemy bezpieczeństwa.

Podobny problem jest z wyprzedzaniem. Jeżeli kierowca manewr ten wykona na przejściu dla pieszych, to czeka go przypisanie do konta 9 punktów karnych. Ale jeżeli zrobi to na przejeździe rowerowym, gdzie cykliście stworzy dokładnie takie samo zagrożenie jak pieszemu, kara będzie już niższa - 8 punktów.

Jeszcze gorszy rozdźwięk widać w innym przypadku. Jeżeli kierowca ominie pojazd, który zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu na pasach - otrzyma aż 10 punktów karnych, czyli najwyższą liczbę przyznawaną za pojedyncze wykroczenie. Co czeka kierowcę, który ominie stojący pojazd przepuszczający rowerzystę na przejeździe rowerowym? Punktów karnych za takie przewinienie w ogóle w taryfikatorze nie przewidziano! Kierowca w takiej sytuacji może, ewentualnie, dostać punkty najwyżej za wymuszenie pierwszeństwa na cykliście (o ile ominięcie pojazdu będzie wiązać się z takim wymuszeniem) - wtedy dostanie 6 punktów.

W całej cywilizowanej Europie wszystkich niechronionych uczestników ruchu obdarza się szczególną ochroną prawną i traktuje jednakowo. Polskie postępowanie, odmienne od ogólnie przyjętego, ma kolosalny wpływ na stan bezpieczeństwa na naszych drogach. Nie trzeba chyba dodawać, że jest to wpływ negatywny?

Tymczasem, jak wynika ze statystyk , wymuszenia pierwszeństwa na rowerzystach to najczęstszą przyczyną wypadków z ich udziałem. Faktu tego zdaje się niestety nie dostrzegać ani Policja, ani przygotowujące nowe rozporządzenie Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Zapewne, zamiast tego wolą beztrosko zakładać nam kaski tył na przód .

Rafał Muszczynko

zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości grzywien nakładanych w drodze mandatów karnych za wybrane rodzaje wykroczeń

Więcej o: