Mistrzostwa Świata Kurierów - od czwartku w Warszawie

W czwartek ruszają w Warszawie XIX Mistrzostwa Świata Kurierów Rowerowych. To największa coroczna impreza tego typu, wielkie święto społeczności kurierów, na które zaproszeni są wszyscy ci, którym bliski jest rower i związana z nim miejska kultura. Prezentujemy przegląd konkurencji, jakie będzie można zobaczyć na mistrzostwach.

Pierwsze mistrzostwa świata kurierów rowerowych zostały zorganizowane w 1993 roku w Berlinie. Chodziło o integrację środowiska, sprawdzenie się w różnych niekonwencjonalnych dyscyplinach oraz przede wszystkim dobrą zabawę.

Mistrzostwa nie są typową imprezą sportową. Nie organizuje ich żadna wielka federacja, tylko kurierzy z miasta-gospodarza mistrzostw. Nie ma relacji telewizyjnych, sponsorów z branży motoryzacyjnej, bajecznie drogich biletów losowanych przez komputerowy system, kibiców w biało-czerwonych kapeluszach, ani odgrodzonych od "ludu" półboskich zawodników oblepionych reklamami. W zawodach może wziąć udział niemal każdy - zarówno kurier, jak i "cywilny" rowerzysta, o ile się na to odważy. Wstęp na mistrzostwa jest z reguły bezpłatny, a wydarzeniom quasisportowym towarzyszą koncerty niezależnych zespołów muzycznych, bazar rowerowy, wystawy, dyskusje, i pokazy filmów.

Warszawskie mistrzostwa organizuje Fundacja Kurierów 'Warsaw Car Killers'. Kilku członków fundacji organizowało również mistrzostwa Europy, które odbyły się w Warszawie w 2004 roku. Tamta impreza do tej pory owiana jest legendą w międzynarodowym środowisku kurierów. Ówczesny sukces pomógł polskim kurierom przekonać społeczność do powierzenia Warszawie organizacji mistrzostw świata.

Podczas mistrzostw kurierzy i kurierki z całego świata będą ze sobą konkurować w następujących konkurencjach:

1. Main Race (główny wyścig)

Main Race to koronna dyscyplina mistrzostw. Bez niej impreza nie może się odbyć. Wyścig ma symulować codzienną pracę kurierów. Na zamkniętym, wydzielonym z ruchu ulicznego torze rozstawione są punkty kontrolne. Przed startem zawodnik dostaje "manifest" - listę "przesyłek" do przewiezienia z punktu do punktu. Kolejność realizacji zadań oraz wynikająca z niej trasa jest zależna od umiejętności planowania danego zawodnika. W trakcie przejazdu mogą pojawić się zadania dodatkowe. Ponadto na trasie na zawodników czeka szereg niespodzianek takich jak złodzieje rowerów, złośliwi piesi czy groźni policjanci.

Wyścig eliminacyjny trwa około godziny, a finał - około 3-4 godzin. W tym czasie zawodnicy przejeżdżają nawet około 100 kilometrów.

W Warszawie trasa wyścigu zostanie poprowadzona na Cyplu Czerniakowskim (gdzie zresztą miejsce ma zdecydowana większość wydarzeń). Zawodnicy jechać będą po asfalcie, betonie, kostce brukowej, żwirze, ubitej ziemi i trawie. Organizatorzy zapewniają, że zadbali o to, by wyścig był trudny i obfitował w zaskoczenia.

Main race w Toronto (2008):

Start do finałowego Main Race'u w Tokio (2009):

2. Sprinty

Spriny rozgrywane są na prostym odcinku 200-300 metrów. Wygrywa zawodnik, który w kolejnych eliminacjach pokona swoich przeciwników i najszybciej przejedzie trasę finałowego sprintu.

3. Skidy

To dyscyplina jedynie dla posiadaczy rowerów z ostrym kołem. Zawodnicy startują kolejno z tego samego miejsca, rozpędzają się, po czym, przestają pedałować i przenoszą ciężar ciała na przód roweru. Zablokowane tylne koło hamuje rower, ale dzięki prędkości uzyskanej podczas rozbiegu oraz zmniejszeniu siły tarcia poprzez przesunięcie środka ciężkości, rower posuwa się jeszcze do przodu. Wygrywa zawodnik, któremu uda się przejechać jak najdalej. Rekordziści na zablokowanym kole pokonują grubo ponad 100 metrów.

Skidy w Tokio:

4. Trackstand

Trackstand to stójka na rowerze. Zawodnicy muszą jak najdłużej, bez podpierania się, utrzymać rower w miejscu. W trakcie rozgrywki zawodnicy zdejmują z kierownicy ręce a nastepnie podnoszą z pedałów jedną a potem drugą nogę. Wbrew pozorom nawet po podniesieniu wszystkich kończyn rozgrywka się nie kończy - są tacy, którzy potrafią również w tej sytuacji utrzymać rower w miejscu.

Trackstand podczas imprezy kurierskiej w Warszawie:

5. Kółka do tyłu Również w tej dyscyplinie nie można wystartować bez ostrego koła. Tylko taki rower daje możliwość jazdy do tyłu. A właśnie na tym polega konkurencja - zawodnicy muszą jak najdłużej jeździć rowerem do tyłu, zataczając kółka. Znawcy uważają tę konkurencję za wyjatkowo nudną. Dla laików możliwość zobaczenia kogoś, kto przez czterdzieści minut bez podpierania się jeździ rowerem do tyłu może być jednak dość atrakcyjna.

6. Goldsprinty

Goldsprinty to konkurencja rozgrywana na rowerach stacjonarnych. Przedni widelec jest z reguły unieruchomiony a tylne koło stoi na rolkach. Zawodnicy muszą jak najszybciej "przejechać" okreslony dystans. Postęp wyświetlany jest na ekranie, który znajduje się za rowerami - często wraz z innymi wizualizacjami. Przez to, że rowerzysta nie jest narażony na opór powietrza, a opory tarcia są zminimalizowane, może bardzo szybko kręcić pedałami, co czyni tę konkurencję bardzo wysiłkową.

Goldsprinty na 300 metrów:

7. Cargo Race

Cargo Race polega na przewiezieniu rowerem na określonym dystansie różnych nietypowych, z reguły niewygodnych, przedmiotów i sprzętów takich jak beczki z piwem czy opony samochodowe. Zawodnicy mogą korzystać z przyczepek, rowerów towarowych, bagażników lub trzymać bagaż w ręku, co jednak może byc trudne w przypadku - powiedzmy - biurka.

8. Bike Polo

Bike Polo to dyscyplina drużynowa. Na przeciwko siebie stają dwie drużyny po trzech rowerzystów. Wygrywa ta drużyna, która - za pomocą tzw. młotka (czyli kijka z plastikową rurką na końcu) wbiją więcej razy niewielką piłkę do bramki przeciwnika. W czasie gry zawodnicy nie mogą dotknąć nogą ziemi ani piłki. Jeśli to zrobią - muszą wykonać karną rundę i dopiero wówczas mogą wrócić do gry.

9. Uphill time-trial

Podczas warszawskich mistrzostw jedną z imprez pobocznych będzie jazda na czas pod górę. Konkurencja zostanie rozegrana na ulicy Agrykoli, której nachylenie średnie wynosi niecałe pięć procent, a miejscami przekracza siedem. Zasada jest prosta - kto szybciej będzie na górze - wygrywa!

Jeśli chcecie zobaczyć te cuda na żywo - zachęcamy do wizyty na Cyplu Czerniakowskim, gdzie już od czwartku elita światowych rowerzystów miejskich będzie pokazywała swoje możliwości.

Więcej o mistrzostwach .

PROGRAM:

Main Race, Cypel Czerniakowski elimnacje 30.07 10.00-18.00 finał 31.07 12.00-16.00

Sprinty, Cypel Czerniakowski eliminacje 29.07 17.00-20.00 finał 31.07 16.30

Skidy, Trackstand, Kółka do tyłu, Cypel Czerniakowski 30.07 18.00-20.00

Cargo Race, Cypel Czerniakowski 30.07, 14.00-16.00

Bikepolo, Cypel Czerniakowski eliminacje 29.07, 10.00-20.00, 30.07 10.00-20.00 finał 31.07, 19.00

Goldsprinty, Cypel Czerniakowski eliminacje 29.07, 10.00-20.00, 30.07 10.00-18.00 finały, 30.07, 22.00

Uphill time-trial, ul Agrykola 28.08, 20.30-23.00

W czwartek ruszają w Warszawie XIX Mistrzostwa Świata Kurierów Rowerowych. To największa coroczna impreza tego typu, wielkie święto społeczności kurierów, na które zaproszeni są wszyscy ci, którym bliski jest rower i związana z nim miejska kultura. Prezentujemy przegląd konkurencji, jakie będzie można zobaczyć na mistrzostwach.

Pierwsze mistrzostwa świata kurierów rowerowych zostały zorganizowane w 1993 roku w Berlinie. Chodziło o integrację środowiska, sprawdzenie się w różnych niekonwencjonalnych dyscyplinach oraz przede wszystkim dobrą zabawę.

Mistrzostwa nie są typową imprezą sportową. Nie organizuje ich żadna wielka federacja, tylko kurierzy z miasta-gospodarza mistrzostw. Nie ma relacji telewizyjnych, sponsorów z branży motoryzacyjnej, bajecznie drogich biletów losowanych przez komputerowy system, kibiców w biało-czerwonych kapeluszach, ani odgrodzonych od "ludu" półboskich zawodników oblepionych reklamami. W zawodach może wziąć udział niemal każdy - zarówno kurier, jak i "cywilny" rowerzysta, o ile się na to odważy. Wstęp na mistrzostwa jest z reguły bezpłatny, a wydarzeniom quasisportowym towarzyszą koncerty niezależnych zespołów muzycznych, bazar rowerowy, wystawy, dyskusje, i pokazy filmów.

Warszawskie mistrzostwa organizuje Fundacja Kurierów 'Warsaw Car Killers'. Kilku członków fundacji organizowało również mistrzostwa Europy, które odbyły się w Warszawie w 2004 roku. Tamta impreza do tej pory owiana jest legendą w międzynarodowym środowisku kurierów. Ówczesny sukces pomógł polskim kurierom przekonać społeczność do powierzenia Warszawie organizacji mistrzostw świata.

Podczas mistrzostw kurierzy i kurierki z całego świata będą ze sobą konkurować w następujących konkurencjach:

1. Main Race (główny wyścig)

Main Race to koronna dyscyplina mistrzostw. Bez niej impreza nie może się odbyć. Wyścig ma symulować codzienną pracę kurierów. Na zamkniętym, wydzielonym z ruchu ulicznego torze rozstawione są punkty kontrolne. Przed startem zawodnik dostaje "manifest" - listę "przesyłek" do przewiezienia z punktu do punktu. Kolejność realizacji zadań oraz wynikająca z niej trasa jest zależna od umiejętności planowania danego zawodnika. W trakcie przejazdu mogą pojawić się zadania dodatkowe. Ponadto na trasie na zawodników czeka szereg niespodzianek takich jak złodzieje rowerów, złośliwi piesi czy groźni policjanci.

Wyścig eliminacyjny trwa około godziny, a finał - około 3-4 godzin. W tym czasie zawodnicy przejeżdżają nawet około 100 kilometrów.

W Warszawie trasa wyścigu zostanie poprowadzona na Cyplu Czerniakowskim (gdzie zresztą miejsce ma zdecydowana większość wydarzeń). Zawodnicy jechać będą po asfalcie, betonie, kostce brukowej, żwirze, ubitej ziemi i trawie. Organizatorzy zapewniają, że zadbali o to, by wyścig był trudny i obfitował w zaskoczenia.

Main race w Toronto (2008):

https://www.youtube.com/watch?v=tcex9gIq4UI&feature=related

Start do finałowego Main Race'u w Tokio (2009):

https://www.youtube.com/watch?v=VFM4yW-ke2M&feature=related

2. Sprinty

Spriny rozgrywane są na prostym odcinku 200-300 metrów. Wygrywa zawodnik, który w kolejnych eliminacjach pokona swoich przeciwników i najszybciej przejedzie trasę finałowego sprintu.

3. Skidy

To dyscyplina jedynie dla posiadaczy rowerów z ostrym kołem. Zawodnicy startują kolejno z tego samego miejsca, rozpędzają się, po czym, przestają pedałować i przenoszą ciężar ciała na przód roweru. Zablokowane tylne koło hamuje rower, ale dzięki prędkości uzyskanej podczas rozbiegu oraz zmniejszeniu siły tarcia poprzez przesunięcie środka ciężkości, rower posuwa się jeszcze do przodu. Wygrywa zawodnik, któremu uda się przejechać jak najdalej. Rekordziści na zablokowanym kole pokonują grubo ponad 100 metrów.

Skidy w Tokio

https://www.youtube.com/watch?v=PQE6BvwtZMc

4. Trackstand

Trackstand to stójka na rowerze. Zawodnicy muszą jak najdłużej, bez podpierania się, utrzymać rower w miejscu. W trakcie rozgrywki zawodnicy zdejmują z kierownicy ręce a nastepnie podnoszą z pedałów jedną a potem drugą nogę. Wbrew pozorom nawet po podniesieniu wszystkich kończyn rozgrywka się nie kończy - są tacy, którzy potrafią również w tej sytuacji utrzymać rower w miejscu.

trackstand podczas imprezy kurierskiej w Warszawie:

https://www.youtube.com/watch?v=rimSg8e3j6E&feature=related

5. Kółka do tyłu

Również w tej dyscyplinie nie można wystartować bez ostrego koła. Tylko taki rower daje możliwość jazdy do tyłu. A właśnie na tym polega konkurencja - zawodnicy muszą jak najdłużej jeździć rowerem do tyłu, zataczając kółka. Znawcy uważają tę konkurencję za wyjatkowo nudną. Dla laików możliwość zobaczenia kogoś, kto przez czterdzieści minut bez podpierania się jeździ rowerem do tyłu może być jednak dość atrakcyjna.

https://www.youtube.com/watch?v=Qds81az-Nkc

6. Goldsprinty

Goldsprinty to konkurencja rozgrywana na rowerach stacjonarnych. Przedni widelec jest z reguły unieruchomiony a tylne koło stoi na rolkach. Zawodnicy muszą jak najszybciej "przejechać" okreslony dystans. Postęp wyświetlany jest na ekranie, który znajduje się za rowerami - często wraz z innymi wizualizacjami. Przez to, że rowerzysta nie jest narażony na opór powietrza, a opory tarcia są zminimalizowane, może bardzo szybko kręcić pedałami, co czyni tę konkurencję bardzo wysiłkową.

Goldsprinty na 300 metrów: https://www.youtube.com/watch?v=zq0NLdO3omM&feature=related

7. Cargo Race

Cargo Race polega na przewiezieniu rowerem na określonym dystansie różnych nietypowych, z reguły niewygodnych, przedmiotów i sprzętów takich jak beczki z piwem czy opony samochodowe. Zawodnicy mogą korzystać z przyczepek, rowerów towarowych, bagażników lub trzymać bagaż w ręku, co jednak może byc trudne w przypadku - powiedzmy - biurka.

https://www.youtube.com/watch?v=uncThkjHHqU

8. Bike Polo

Bike Polo to dyscyplina drużynowa. Na przeciwko siebie stają dwie drużyny po trzech rowerzystów. Wygrywa ta drużyna, która - za pomocą tzw. młotka (czyli kijka z plastikową rurką na końcu) wbiją więcej razy niewielką piłkę do bramki przeciwnika. W czasie gry zawodnicy nie mogą dotknąć nogą ziemi ani piłki. Jeśli to zrobią - muszą wykonać karną rundę i dopiero wówczas mogą wrócić do gry.

9. Uphill time-trial

Podczas warszawskich mistrzostw jedną z imprez pobocznych będzie jazda na czas pod górę. Konkurencja zostanie rozegrana na ulicy Agrykoli, której nachylenie średnie wynosi niecałe 5%, a miejscami przekracza 7%. Zasada jest prosta - kto szybciej będzie na górze - wygrywa!

Jeśli chcecie zobaczyć te cuda na żywo - zachęcamy do wizyty na Cyplu Czerniakowskim, gdzie już od czwartku elita światowych rowerzystów miejskich będzie pokazywała swoje możliwości.

Więcej o mistrzostwach:

http://www.warsawcarkillers.org/

Więcej o:
Copyright © Agora SA