Wycieczka rowerowa ''Od Wzgórz Dziwiszowskich do Gór Sokolich''

Długość trasy: ok. 35 kmStopień trudności: **

Start: ul. L. Różyckiego - most nad Bobrem

Ulicą Wiejską jedziemy w stronę Grabarowa szlakiem rowerowym ER-6 . Na skrzyżowaniu szlak odbija w prawo, my jednak trzymamy się głównej drogi przez Maciejową (na krótkim odcinku brak chodnika! ZACHOWAĆ OSTROŻNOŚĆ!!). Na pierwszym mostku przejeżdżamy na drugą stronę rzeki Radomierki (ul.Witosa). Na następnym mostku wracamy do głównej drogi, żeby ją przeciąć i wjechać na ul. Dziwiszowską (charakterystyczna tablica kierująca do'' Chatki Niedźwiadka''). Jedziemy drogą wśród pól (czarny szlak rowerowy) do spotkania z zielonym szlakiem rowerowym, który skręca w prawo i doprowadzi nas aż do Janowic Wielkich. Po drodze mijamy stawy hodowlane i objeżdżając pola zbliżamy się do kościoła w Maciejowej, żeby następnie odbić w kierunku Komarna. Szlak prowadzi nas przez wieś, jednak w centrum (dwa kościoły i pałac) skręca w prawo w kierunku ''Fromako''. Stąd podziwiając wspaniałe widoki zjeżdżamy do szosy Wrocław - Jelenia Góra, przecinamy ją w Radomierzu (na skrzyżowaniu zabytkowa dzwonnica) i trzymając się zielonego szlaku ( skręca w prawo!!), prowadzącego obok dawnego dworu i folwarku, docieramy do Janowic Wielkich. Tu obejrzyjmy kościoły i wspaniale utrzymany renesansowy dwór ( ośrodek rehabilitacyjny) i nie przekraczając mostu na Bobrze, skręcamy w prawo by kontynuować naszą wycieczkę napotkanym tu szlakiem ER - 6. Malownicza droga z widokami na Góry Sokole, wiedzie wzdłuż rzeki przez Janowice, Trzcińsko, Wojanów i dalej do Jeleniej Góry zgodnie z opisem (start-Wojanów) wycieczki rowerowej ''Szlakiem zamków i pałaców''.

Godne uwagi:

1. ul. Wiejska i Maciejowa - dawne wsie łańcuchowe, włączone w granice miasta Jelenia Góra. W Maciejowej gotycko -renesansowy kościół św.św. Piotra i Pawła, otoczony murem obronnym.

2. Komarno : Skromny pałac z XIX wieku zbudowany na rzucie kwadratu, nakryty namiotowym dachem (własność prywatna). Między pałacem a pobliskim folwarkiem pozostałości parku krajobrazowego. Skromny kościół parafialny i mocno zrujnowana świątynia poewangelicka. Interesujący zespół budynków mieszkalnych różnych typów.

3. Radomierz : Wieża kościoła rozebranego w 1849 i kościół poewangelicki. Pochodzący z XVI wieku dwór przebudowywany w XVIII i XIX wieku. Wraz z zabudowaniami folwarcznymi służył miejscowemu PGR.

4. Janowice Wielkie : Pałac i kompleks budynków gospodarczych pochodzące z różnych okresów. Mieści się tutaj dom opieki społecznej. Nieopodal XV-wieczny gotycki kościół i poewangelicka świątynia z XVIII w.