1) Dbaj o czystość
Czynnikiem, który najbardziej wpływa na żywotność łańcucha jest jego stan: czysty i nasmarowany łańcuch zużywa się znacznie wolniej niż brudny. Z zasady nie powinno się też smarować brudnego łańcucha, gdyż olej zmieszany z zanieczyszczeniami ułatwia im penetrację wewnętrznych elementów.
Najprostszym sposobem na wyczyszczenie łańcucha jest wytarcie go z zewnątrz szmatą. Nieco bardziej pracowici korzystają ze specjalnych przyrządów czyszczących. Najbardziej wytrwali zdejmują łańcuch i wrzucają go do pojemnika z naftą na noc (lub na krótszy czas, wtedy potrząsają pojemnikiem, by szybciej wypłukać brud z łańcucha). Więcej o czyszczeniu różnych komponentów roweru - TUTAJ .
2) Smaruj
Smarowanie łańcucha jest dość proste. Kup oliwkę do łańcucha (niektórzy stosują olej silnikowy do aut, albo olej do smarowania pił łańcuchowych), po czym nanieś po kropelce na każde ogniwko łańcucha. Po chwili, gdy olej wniknie do środka ogniw, można wytrzeć łańcuch z zewnątrz, by mniej przyczepiał się do niego brud.
Znana, choć nieco już zapomniana, jest inna metoda - bardziej czasochłonna ale też bardziej efektywna. Polega ona na zagotowaniu smaru stałego w garnku i wrzuceniu do niego łańcucha. Całość zostawia się na kilka minut, by rozgrzany smar mógł spenetrować zakamarki łańcucha. Po ostudzeniu łańcuch jest wycierany z zewnątrz i montowany na rowerze.
Wyższość metody wolnej polega na tym, że smar stały trudniej jest wymywany przez wodę. Tym niemniej jej czasochłonność powoduje, że dziś mało kto używa tej metody.
3) Nie krzyżuj
W przypadku rowerów z przerzutkami zewnętrznymi bardzo istotne jest, by podczas jazdy umiejętnie dobierać przełożenia. Łańcuch rowerowy najlepiej pracuje w linii prostej, a każde wykrzywianie na boki powoduje znaczny spadek jego wytrzymałości i trwałości.Dlatego nie powinno się łańcucha "krzyżować", czyli mówiąc prostymi słowami korzystać jednocześnie z przełożenia numer trzy z przodu i jeden oraz dwa z tyłu. Podobnie jazda na najmniejszym trybie (pierwszym) z przodu i dwóch najmniejszych trybach z tyłu jest niewskazana i bardzo szkodzi łańcuchowi. Powyższe nie dotyczy niektórych rowerów poziomych .
Najlepiej obrazuje to rysunek po prawej. Czarne kreski obrazują tryby roweru. Górne to korba (przednie tryby), a tylne to kaseta (tylne tryby). Czerwone linie pokazują kombinacje przełożeń, których nie powinno się używać ze względu na mocne wyginanie łańcucha.
4) Nie zmieniaj biegów pod obciążeniem
Zmiana biegów pod obciążeniem powoduje, że łańcuch siłą zrywany jest z jednego trybu i wpychany na drugi. Podobnie w przypadku rowerów z przekładniami planetarnymi - tryby wewnątrz piasty nie są przystosowane do zmiany biegu pod obciążeniem. Dlatego właśnie zmieniając bieg nie należy silnie naciskać na pedały, a kręcić z minimalną siłą - na tyle tylko, by korba się obracała.
Taka jazda wymusza planowanie trasy i zmianę biegów przed wzniesieniem, a nie dopiero w momencie, gdy zaczyna nam brakować tchu. Ale warto się tego nauczyć, gdyż zwiększenie żywotności całego napędu jakie w ten sposób osiągniemy będzie znaczne.
5) Jeźdź z dużą kadencją
Jazda siłowa, z powolnym kręceniem korbami na wysokim biegu, powoduje wyższe obciążenie napędu. Szybsze kręcenie korbami sprawia, że tą samą moc osiągamy przy mniejszym obciążeniu układu napędowego. A to może wydłużyć żywotność łańcucha i trybów.
6) Dopasuj typ łańcucha do roweru
Mądrzy stworzyli standardy, głupcy je rozmnożyli. Dlatego warto wiedzieć, że nie każdy łańcuch pasuje do każdego roweru.
Rowery bez przerzutek zewnętrznych mają inny typ łańcucha. Jest on szerszy (8,2-8,6 mm), z grubszymi blaszkami, które są zupełnie płaskie. To powoduje, że absolutnie nie będzie on współpracował z rowerami z przerzutkami. W druga stronę to też nie działa - łańcuch o mniejszej szerokości po prostu nie zmieści się na szersze tryby roweru bez zewnętrznych przerzutek, co doprowadzi do jego przedwczesnego zużycia.
zobacz inne Łańcuchy rowerowe w
Wśród rowerów z przerzutkami zewnętrznymi bałagan jest jeszcze większy. Po pierwsze funkcjonuje kilka standardów szerokości. Łańcuchy dzielimy zależnie od ilości przełożeń (na jedenasto-, dziesięcio-, dziewięcio-, ośmio-, siedmio- i sześciorzędowe). Czasem udaje się skutecznie zastosować łańcuchy szersze w napędzie przystosowanym do węższych, ale najlepiej stosować łańcuch na dokładnie taką liczbę biegów, jaką posiadamy.
Jeżeli ktoś pomyślał, że to wszystko, jest w błędzie. Shimano ma trzy standardy dotyczące nacięć na blaszkach łańcucha. InteractiveGlide (IG, czasem opisywany jako InterGlide), dostępny tylko z najwyższymi (najdroższymi) grupami osprzętu, ewentualnie z końcówek serii i resztek magazynowych. W segmencie części o ludzkich cenach zastąpiony został przez najpopularniejszy HyperGlide (HG ). Ostatnim standardem jest UniGlide (UG ), obecnie występujący w najtańszym osprzęcie. Firma SRAM ma własny standard, PowerGlide , który jest kompatybilny z systemem Shimano HG. Podobnie łańcuchy innych firm są zwykle kompatybilne z tym systemem. Problem może pojawić się tylko w przypadku łańcuchów firmy Campagnolo - teoretycznie niekompatybilne łańcuchy niektórym udaje się "pożenić" z komponentami innych firm, a u innych uparcie działać nie chcą.
Rafał Muszczynko