Mini-poradnik: Dobierz odpowiednie opony

Większość rowerzystów nie interesuje się oponami, które ma w rowerze, aż do momentu, w którym gumy rozpadną się ze starości. To błąd. Odpowiedni dobór opon może znacząco poprawić komfort i szybkość jazdy.

Do niedawna w naszym kraju królowały rowery górskie . Skutkiem tego większość sprzedawanych rowerów posiada dziś opony terenowe - świetnie nadające się do jazdy w błocie i po korzeniach, ale niekoniecznie najlepsze do jazdy po mieście .

Co zatem zrobić? Wyjście jest jedno - zmienić opony. Na odpowiednie.

O calach i milimetrach słów kilka

Kluczowy w doborze opon jest rozmiar. Większość opon sprzedawana na rynku, ma rozmiar podawany w calach. Znajdziemy go na boku opony. Wygląda on na przykład tak: 28x1,4. Przy czym 28 oznacza średnicę obręczy (nowa opona musi mieć ten wymiar taki sam jak stara), a druga wartość (w tym wypadku 1,4 cala) oznacza szerokość opony.

Poza oznaczeniami calowymi spotyka się jeszcze, oznaczenia ETRTO, podawane w milimetrach. Na przykład 37-622 oznacza oponę na obręcz o średnicy 622mm (czyli 28 cali) i szerokości gumy 37 milimetrów.

Rzadko stosowany jest system oznaczeń francuskich. W systemie tym np 700x35 oznacza oponę o zewnętrznej średnicy 700 mm i szerokości około 35 mm.

Ponieważ zwykły śmiertelnik nie jest w stanie samodzielnie przeliczać wartości (zwłaszcza w systemie francuskim, gdzie nie jest podawana średnica obręczy, lecz średnica opony), w internecie (na przykład na stronach producentów ogumienia ) znaleźć można tabele pomagające w przeliczaniu rozmiarów pomiędzy poszczególnymi systemami.

Dla jeżdżących w terenie

Opona terenowa
Opona terenowa fot. Sebastian Pacek

Jeżeli jeździmy głównie w terenie, w błocie i grząskim piachu, warto kupić opony typowo terenowe. Charakteryzują się one dużą szerokością (od 2 cali do nawet 3,6) i charakterystycznym, klockowym bieżnikiem. Opony takie świetnie sprawdzają się w terenie, mają dobre właściwości samooczyszczania z błota. Niestety na asfalcie stawiają bardzo wysokie opory toczenia (rower na takich oponach wydaje charakterystyczny dźwięk podczas jazdy) i zwalniają rower.

Dla miłośników terenu zaglądających na asfalt

Opona uniwersalna - po bokach klocki, na środku ciągły lub prawie ciągły bieżnik.
Opona uniwersalna - po bokach klocki, na środku ciągły lub prawie ciągły bieżnik. fot. Rafał Muszczynko

Jeżeli w terenie spędzamy dużo czasu, ale zdarza nam się wyjeżdżać na nawierzchnie utwardzone, warto kupić opony bardziej uniwersalne. Mają szerokość 1,75-2,125 cala. Ich bieżnik ma wyraźne klocki po bokach opony, a na środku jeden klocek (w kształcie prostej linii lub szlaczka) ciągnący się nieprzerwanie dookoła opony. Klocki boczne pomagają oponie dobrze wbić się w luźny piach i błoto, zaś twarda i równa część centralna opony pozwala jej toczyć się gładko po asfalcie.

Dla jeżdżących głównie po nawierzchniach twardych

Opona semislick Kenda Kross Plus
Opona semislick Kenda Kross Plus fot. Kenda

Gdy większość czasu nasz rower spędza na asfalcie lub innych nawierzchniach utwardzonych, ale chcemy móc czasem wyjechać nim w teren, optymalną oponą dla nas będzie pół-slick (z ang. semi-slick). Jest to opona całkowicie łysa lub z niewielkimi klocuszkami w kształcie diamentów na środku, oraz wyraźnymi klockami po bokach. Gładka część środkowa drastycznie redukuje opory toczenia na asfalcie pozwalając nam jeździć średnio nawet o 3-5 km/h szybciej niż na oponach typowo terenowych. Klocki po bokach poprawiają zaś trakcję w terenie - choć z racji na ich niewielką ilość, opona ta w terenie sprawdzi się z pewnością gorzej niż typowa guma przeznaczona w teren.

Dla jeżdżących tylko po drogach utwardzonych

Slick
Slick fot. Sebastian Pacek

Jeśli jeździmy wyłącznie po nawierzchniach utwardzonych (a tak zwykle bywa w mieście), najlepszą oponą dla nas będzie slick. Jest to opona albo zupełnie bez bieżnika, albo z bieżnikiem bardzo delikatnym (nieliczne i niezbyt głębokie nacięcia).

Slicki produkowane są w bardzo różnych szerokościach. Najwęższe mają zaledwie 20 mm szerokości i są zupełnie "łyse". Przeznaczone są do uprawiania kolarstwa - zapewniają bardzo niskie opory toczenia umożliwiając znacznie szybszą jazdę. Niestety wąskie opony wymagają pompowania do bardzo wysokich ciśnień (nawet do 11 atmosfer), co powoduje, że o komforcie jazdy na mniej równych nawierzchniach w zasadzie nie ma mowy.

Dla rowerzystów miejskich i cykloturystów

Opona do miasta i turystyki
Opona do miasta i turystyki fot. Rafał Muszczynko

Na miasto i na drogi gorszej jakości polecamy opony nieco szersze (nawet do 2 cali) i z niewielkim bieżnikiem (płytkie i niezbyt liczne nacięcia), które zapewnią nam bardziej komfortową jazdę (większa szerokość gumy i niższe wymagania odnośnie ciśnienia powodują, że opona lepiej tłumi nierówności). Szersze opony powinny założyć też osoby cięższe, jeżdżące z bagażem, lub wożące dzieci w foteliku.

Wymień też dętkę

Warto pamiętać, że podczas zmiany opon zwykle dobrze wymienić jest też dętki. Po pierwsze dlatego, że zwykle są równie zużyte jak opony.

Po drugie - dlatego, że dętki powinny być dostosowane szerokością do opony w której się znajdują. Oczywiście możliwe są tu drobne odstępstwa (o jeden, góra dwa rozmiary szerokości). Zwłaszcza jeżeli chcemy wsadzać szerszą dętkę do węższej opony.

Rafał Muszczynko

Więcej o: