Kupujemy rower - co warto wiedzieć

Rower wydaje się niezbyt skomplikowanym urządzeniem, lecz jego zakup nie jest wcale prostą sprawą. Jak dobrać rower do własnych potrzeb? Na co zwracać uwagę? Gdzie go kupić? Przeczytasz o tym w informatorze "Gazety"

Oferta rowerów jest na naszym rynku tak ogromna, że osoba niezbyt zorientowana łatwo może się w niej zagubić. Rower należy kupować z głową, bez pośpiechu, który jest zwykle złym doradcą.

1.Gdzie kupować

Zdecydowanie najlepiej w specjalistycznych sklepach z rowerami. Tylko tam sprzedawca kompetentnie doradzi, jaki rodzaj roweru jest nam najbardziej potrzebny, dobierze wielkość ramy itd. Warto wybierać takie sklepy, które zapewnią również fachowy serwis. Super- i hipermarkety nie są dobrym miejscem na zakup roweru. Przeważnie trudno tam o fachową poradę, jakość wielu rowerów stoi zaś pod znakiem zapytania. Większość proponowanych tam modeli dostępna jest tylko w jednym rozmiarze ramy. Uniemożliwia to klientowi dopasowanie jej do swojego wzrostu.

2.Ustal rodzaj roweru

Poszukiwanie dwóch kółek należy zacząć od sprecyzowania miejsca, w którym będą najczęściej używane. Odpowiedz sobie gdzie będziesz jeździł, a nie gdzie chciałbyś jeździć. - Do jazdy po mieście i w niezbyt trudnym terenie służą rowery trekkingowe - posiadają wygodne ramy i duże koła, jeżdżenie na nich jest mniej męczące niż na popularnych góralach. - Do jazdy po terenie o różnym stopniu trudności (np. nierówności, błoto, pagórki), szutrach, duktach, przeszkodach terenowych idealne są rowery górskie. "Górale" są także najbardziej uniwersalnym typem bicykla - po kilku przeróbkach (m.in. zmianie opon, kół lub ich piast) można go przekształcić np. w rower trekkingowy. - Do jazdy na długich dystansach po dobrych drogach zalecane są rowery szosowe, zwane potocznie kolarzówkami - przeznaczone są one dla użytkowników preferujących tylko ten rodzaj tras.

3.Cena

Nie stać mnie na kupowanie tanich rzeczy - ta prawda idealnie sprawdza się także w przypadku roweru. Lepiej wydać nań więcej, za to zaoszczędzić później na naprawach i cieszyć się jednym bicyklem dłużej, niż kupić kilka tanich rowerów, które będą często szwankowały i dlatego trzeba je będzie wymieniać. Dlatego ceny rowerów, które są godne polecenia, zaczynają się od mniej więcej 800 zł. To dużo, ale, niestety, jakość kosztuje. Specjaliści są zdania, że najlepszym stosunkiem jakości do ceny odznaczają się rowery w granicach 1600 zł.

4.Dobierz rower do własnej figury

Wielkość ramy należy zawsze dobierać do własnej sylwetki. Renomowani producenci oferują swoje modele rowerów z ramami w różnych rozmiarach. W wyborze ramy odpowiedniej wielkości pomoże nam sprzedawca.

5.Rama

To kręgosłup bicykla, jego najważniejsza część - nie może być więc miernej jakości. Jej wyznacznikiem jest materiał, z którego ją wykonano. - Aluminiowa: najbardziej godna polecenia i obecnie najczęściej spotykana, ceny rowerów z taką ramą zaczynają się od 800 zł. Dobrze przenosi obciążenia, jest lekka, ale i sztywna (w rowerach bez resorowania zmniejsza komfort jazdy). - Stalowa: ten rodzaj ramy typowy dla najtańszych bicykli (ok. kilkuset złotych) należy odradzić ze względu na mniejszą odporność na korozję i obciążenia oraz wyższą masę w stosunku do ram wykonanych z nowocześniejszych materiałów - Chromowo-molibdenowa: bardzo popularna i godna polecenia, rowery z taką ramą kosztują od 1 tys. zł. - Włókna węglowe: ramy tego typu stosowane są w rowerach wyczynowych (zwykle od 12 tys. zł). Włókna węglowe są lżejsze od aluminium, bardzo wytrzymałe, doskonale rozkładają obciążenia, lecz jednocześnie - uwaga! - są mniej trwałe od ram aluminiowych. - Tytanowa: bardzo skomplikowana i droga technologia ich budowy sprawiła, że tytanowe ramy zostały dziś już praktycznie wyparte przez wykonane z włókien węglowych. UWAGA! Zwróć uwagę na miejsca spawania poszczególnych części ramy, czyli tzw. spawy. Powinny być dokładnie położone i lepiej jeśli nie są polerowane. Nie wyglądają co prawda nazbyt estetycznie, ale ramy z polerowanymi spawami nie zdały egzaminu. Nieprawidłowo przenosiły obciążenia, co przekładało się na mniejszą trwałość roweru.

6.Hamulce

Standard to hamulce typu V-Brake montowane zazwyczaj w rowerach od 1 tys. zł. Cechuje je prostota budowy, efektywne działanie i mała masa. Bardziej zaawansowanym typem są hamulce bębnowe (najczęściej w droższych rowerach trekkingowych) i tarczowe (w rowerach górskich wyższej klasy). Oba rodzaje hamulców są cięższe i droższe w eksploatacji niż V-Brake, ponadto w hamulcach bębnowych wyzwaniem dla konstruktorów jest ich skuteczne chłodzenie (rozgrzane nadmiernie zmniejszają skuteczność hamowania). W normalnych warunkach przy spokojnej jeździe V-Brake będą równie skuteczne jak hamulce bębnowe i tarczowe. Wyższość hamulców bębnowych i tarczowych objawi się w innych sytuacjach (np. jazda w błocie, przy dużej wilgotności, częstym hamowaniu, zjazdach w dół).

7.Przerzutki i osprzęt

Po co są przerzutki? To odpowiednik samochodowej skrzyni biegów. Umiejętne ich stosowanie oszczędzi nam wysiłku - dzięki nim łatwiej będzie nam np. podjechać pod górę. W rowerze bez takiego urządzenia kosztowałoby to nas znacznie więcej energii. Przerzutki umożliwią także utrzymanie zadanej sobie prędkości w różnych warunkach i na różnych trasach. W zasadzie ok. 85 proc. rynku takiego osprzętu (przerzutki, tryby, manetki, korbowód) należy do japońskiego Shimano. Innymi uznanymi na tym polu firmami są Sram i Sachs. Najbardziej godne polecenia są jednak wyroby japońskiego potentata. Na jego ofertę składają się następujące linie modelowe: TY (najtańsze), Altus, Acera, Alivio, Deore, Deore LX, Deore XT i wyczynowe XTR. Za złoty środek można uznać modele Alivio i Deore. UWAGA! Pamiętajmy, że osprzęt może nie pochodzić z jednej linii modelowej - może się zdarzyć, że tylko tylna przerzutka jest typu Alivio, zaś reszta to np. Altus. Wszystkie typy działają jednak w obrębie tego samego systemu przełączania przerzutek, więc takie pomieszanie typów nie ma wpływu na ich prawidłowe działanie. Ile biegów? Niegdyś standardem było 15 przełożeń´ następnie 18, potem 21, później 24. Dziś jest ich zazwyczaj 27. Rekord to 30 biegów. Jak zmieniać przełożenia? Najpopularniejszymi rodzajami manetek są Rapid Fire i Grip Shift. Pierwsza ma dwie dźwignie - jedna służy do wrzucenia wyższego biegu, druga do redukcji. Biegi w Grip Shift zmienia się zaś, obracając do lub od siebie część rączki. Wybór rodzaju manetki zależy zwykle od gustu kupującego.

8.Zawieszenie

Ma wielki wpływ na wygodę jazdy: różnica między rowerem bez zawieszenia a tym z zawieszeniem na dwa koła jest kolosalna. Rowery, które mają resorowane przednie koło (powyżej 1 tys. zł), są już niemal standardem. Ceny bicykli z zawieszeniem na oba koła zaczynają się od 3 do 3,5 tys. zł. Najczęściej spotyka się trzy rodzaje amortyzatorów: najtańsze z elastomerem (tworzywo tłumiące wstrząsy), droższe - olejowo-sprężynowe i najbardziej wyrafinowane - olejowo-powietrzne. Poszczególne typy różnią się skutecznością tłumienia i masą. W większości amortyzatorów można regulować siłę, z jaką będą tłumić nierówności. W rowerach od ok. 8-10 tys. zł pojawia się możliwość blokady zawieszenia, tak aby siła, z jaką naciskamy na pedały, nie była tracona na resorowanie (funkcja przydatna zwłaszcza przy podjazdach pod górę lub jeździe po dobrej drodze).

9.Siodełko

Także niezbędne dla wygodnej jazdy. Idealne powinno być lekkie, dobrze podpierać kość ogonową i miednicę. Niektóre z siodełek mają amortyzację żelową, co jednak odbija się na wzroście ich masy. Ze względu na większą przewiewność zdecydowanie lepszym pomysłem podczas jazdy na dłuższych dystansach jest siodło skórzane niż obite tworzywem sztucznym.

10.Opony

Im opona ma większą średnicę, tym szybciej się jeździ, ale jednocześnie oznacza to większą wagę oraz mniejszą manewrowość. W rowerach trekkingowych stosuje się koła 26- lub 28-calowe, w górskich 26- bądź 29-calowe, zaś w szosowych zazwyczaj o rozmiarze 28 cali. Istotny jest kształt bieżnik - inny potrzebny jest na gładkie szosy (nawet typu slick, czyli pozbawiony jakiejkolwiek rzeźby), inny do terenu (np. kierunkowy, gdzie opona ma konstrukcyjnie wyznaczony kierunek obrotu, co ułatwia jej "wgryźć" się w teren). Zdarza się, że inny bieżnik jest na przednim, inny zaś na tylnym kole. Ważne, aby jego rzeźba została zaprojektowana w taki sposób, by opona miała zdolność samooczyszczania z zabrudzeń. Ostatnio także w oponach do rowerów wprowadza się znany już z aut podział na letnie i zimowe. Renomowane firmy już w fabryce optymalnie dobierają rodzaj opony do typu roweru. Płacąc ok. 150 zł za sztukę, można zaopatrzyć się w opony kevlarowe, lżejsze od tradycyjnych, lepiej układające się na dętce i bardziej wytrzymałe.

Krzysztof Wojciechowicz

Więcej o:
Copyright © Agora SA