Rower jeszcze bardziej EKO? Z drewna [ZDJĘCIA]

Czy rower może być jeszcze bardziej ekologiczny niż jest? Może! Przekonać się o tym mogliśmy w poniedziałek na Uniwersytecie Przyrodniczym.

Przejazd kilku rowerów nie jest widokiem niezwykłym. Jednak jeśli są to pojazdy wykonane z drewna, trudno jest przejść obok obojętnie. Eko-jednoślady można było podziwiać w poniedziałek na terenie Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu podczas finału konkursu "Zbuduj rower z drewna".

Konkurs miał formę otwartą, był skierowany do studentów wszystkich uczelni, również tych spoza Poznania. Ostatecznie jednak do rywalizacji zakwalifikowano tylko pięć rowerów. Większość z nich zostało skonstruowanych przez jedną osobę, natomiast przy trandemie (rower dla trzech osób) - trzyosobowy zespół. Cztery pojazdy były autorstwa studentów UP w Poznaniu, jeden studenta Politechniki Poznańskiej. Do rywalizacji nie zgłosiła się niestety żadna dziewczyna.

Rower z mahoniu albo buku

Jakie były warunki udziału w konkursie? Rower musi mieć drewnianą ramę i nadawać się do jazdy. Głosowali pracownicy Wydziału Technologii Drewna oraz studenci tego wydziału.

Laureatem został Mateusz Frost, student II roku Wydziału Technologii Drewna UP w Poznaniu. Jego rower ma nowoczesny design i na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się specjalnie, to po prostu ładny rower. Jednak przy bliższym poznaniu zyskuje. Widać dbałość o każdy szczegół, wszelkie drobne elementy są dopieszczone. Również dobór drewna wpływa na jego walory estetyczne. Pomimo surowca, z jakiego jest wykonany, sprawia wrażenie lekkiego i dynamicznego. - To pierwszy rower, jaki skonstruowałem. Jest wykonany z drewna mahoniowego i bukowego, waży ok. 10 kg. I dodaje: - Największą trudnością było wywiercenie otworów przy kierownicy i pedałach. Praca nad nim zajęła mi półtora miesiąca.

Rower nie zawsze przypomina... rower

Inny z rowerów, które znalazły się konkursie, przypomina kultowego BMX-a. Patrząc na kolejne dwa, trudno sobie wyobrazić, że w ogóle można na nich jeździć. Przypominają z wyglądu raczej rowerki dla dzieci, choć ich masa sugeruje, że jazda na nich nie jest wcale dziecięcą igraszką. I tak np. trandem ma ok. dwóch metrów długości i raczej nie nadaje się na jazdę krętymi uliczkami.

Konkurs zorganizowały Samorząd Studencki Wydziału Technologii Drewna oraz Koło Naukowe Technologów Drewna. Była to jego pierwsza edycja. Ile jeszcze powstanie ekologicznych jednośladów, czy pośród konstruktorów pojawi się płeć piękna? Tego dowiemy się podczas drugiej edycji, która ma się odbyć za dwa lata.

Artykuł pochodzi z poznańskiego wydania lokalnego Gazety.

Więcej o: