Jakie narzędzia warto zabierać ze sobą na rower

Nieważne czy na rower wsiadasz po to żeby dojechać parę kilometrów do pracy, czy twój cel podróży oddalony jest o pół dnia drogi. Jest parę narzędzi, które na każdej rowerowej przejażdżce powinieneś bezwzględnie mieć przy sobie. Dobrze jeżeli nigdy się nie przydadzą, ale w razie niespodziewanej awarii ich obecność może być nieoceniona.
dętka dętka fot. time2shinebmx.com

Zapasowa dętka/dętki

Dętka to najbardziej podstawowa rzecz którą powinno zabierać się ze sobą na rower. Zapasowa dętka pozwoli ci na luksus jazdy po każdej nawierzchni bez strachu i ciągłego zastanawiania się: co się stanie gdy... Na dalsze wycieczki polecam zabierać ze sobą dwie dętki - wiadomo, nieszczęścia chodzą parami - oraz zestaw łatek. Istnieją opony z wkładkami antyprzebiciowymi, ale nie można im ufać w 100%, choć rzeczywiście - uszkodzenie takiej opony, a co za tym idzie przebicie dętki, jest trudniejsze. Przy wybieraniu dętek na zapas ważne jest żeby pamiętać o odpowiednim rozmiarze dostosowanym do średnicy kół roweru, oraz o odpowiednim doborze zaworu. Jeżeli w rowerze zamontowana jest dętka z wentylem samochodowym Schradera to na pewno można ją zastąpić (przynajmniej doraźnie) dętką z węższym zaworem Presta. Taka zamiana nie zadziała jednakże, gdy rower fabrycznie wyposażony jest w dętki z cienkim zaworem Presta. Powód? Otwór na wentyl w obręczy koła ma mniejszą średnicę od zaworu Schradera, który po prostu się nie zmieści. Należy o tym pamiętać.

pompka rowerowa pompka rowerowa fot. kross

Pompka

Jeżdżąc po mieście można zawsze liczyć na innych rowerzystów, którzy mają ze sobą to wspaniałe urządzenie, lub też na bliską obecność stacji z kompresorem. Jednakże każdy kto twierdzi, że rower daje mu wolność i niezależność, sam powinien być w pompkę wyposażony. Na rynku dostępne są modele pompek wielkości malutkiej dwupaluszkowej latarki, które zmieszczą się właściwie wszędzie. Taka 100 gramowa pompeczka potrafi wygenerować nawet 100 PSI, a możliwość uzyskania takiego ciśnienia pozwoli na kontynuowanie jazdy każdym typem roweru. Pamiętać należy jednak, że wysokich wartości ciśnienia nie uzyskamy kilkoma ruchami pompki i musimy takie urządzenie traktować jako typowo awaryjne rozwiązanie. Należy też dobrać odpowiedni rodzaj pompki do zaworów naszych dętek, lub ewentualnie wyposażyć się w przejściówkę pozwalającą napompować zawór Presta pompką samochodową. Na rynku dostępne są też modele pompek, które radzą sobie z pompowaniem różnych rodzajów wentyli.

multitul multitul fot. cyclesolutions.co.uk

Multitul

To narzędzie przypominające scyzoryk potrafi zrobić wiele. W swoim arsenale ma przeróżne końcówki, a ich liczba, poziom skomplikowania i dobór zależy tylko od fantazji producenta. Ważne jest, by przed kupnem takiego narzędzia sprawdzić czego dokładnie potrzebuje nasz rower. Czy wszystkie główne śruby są ampulowe, czy potrzebujemy także zwykłego lub krzyżakowego śrubokręta, czy też tzw. torksów itd. Niektóre modele tych uniwersalnych narzędzi wyposażone są także w skuwacz do łańcucha (mniej poręczny niż ten występujący jako osobne narzędzie), łyżki do opon, kombinerki, klucz do szprych (warto kupić tula z taką końcówką) czy też wybór kluczy płaskich.

łyżki do opon łyżki do opon fot. MB

Łyżki do opon

Są różne rodzaje opon. Jedne łatwo, bez użycia żadnych narzędzi, schodzą z obręczy (opony zwijane), by zdjąć inne (drutowe) czasem nieźle trzeba się namęczyć. A zdjętą z obręczy oponę przecież z powrotem na nią trzeba założyć. Bardzo prosty wynalazek - dwie (lub trzy) plastikowe, lekkie łyżki do opon załatwiają sprawę. Jeżeli twój rower wyposażony jest w opony które same nie schodzą z obręczy - lepiej jest mieć w zanadrzu komplet rowerowych łyżek.

skuwacz do łańcucha skuwacz do łańcucha fot. MB

Skuwacz do łańcucha

Ten, kto nigdy nie zerwał łańcucha ma nadzieję, że skuwacz nigdy mu się nie przyda. Takie awarie jednak potrafią się przydarzyć, i to wcale nie tylko zawodowym kolarzom przy bardzo intensywnej jeździe. Jeżeli już się to przytrafi - warto jest mieć przy sobie ww. narzędzie. Ważne jest też, żeby poćwiczyć na starym łańcuchu rozkuwanie i zakuwanie. Nie jest to jakaś bardzo skomplikowana czynność, ale lepiej jest już wiedzieć o co w niej chodzi wcześniej, niż uczyć się metodą prób i błędów na poboczu drogi czy w środku lasu. Nie powinniśmy ingerować w długość naszego łańcucha, więc jeżeli naprawa nie ma mieć tylko charakteru doraźnej - warto mieć ze sobą także zapasowe ogniwo (pasujące do naszego łańcucha), które zastąpi to uszkodzone.

opaski zaciskowe opaski zaciskowe fot. bol.com

Trytki (trytytki) - opaski zaciskowe

Ten kawałek plastiku z mechanizmem zębatkowo-zapadkowym został wynaleziony już w 1958 roku przez firmę Thomas & Betts. Ich wynalazek sprawdza się do dziś i wiele osób nie wyobraża sobie życia bez nich. Klika opasek związanych gumką recepturką można wozić ze sobą zawsze i wszędzie, a potrafią naprawić wiele. Poluzowane kable i linki, zgubione śruby, problem z montażem dodatkowych akcesoriów - wszystkie te bóle doraźnie może wyleczyć właśnie trytka.

rękawiczki jednorazowe rękawiczki jednorazowe fot. harborfreight.com

Rękawiczki jednorazowe

Rzecz może nie najważniejsza, ale godna uwagi drobnostka, która czasem naprawdę może się przydać gdy zdarzy nam się awaria łańcucha. Czasem wystarczy, że łańcuch tylko spadnie z zębatki i zaklinuje się gdzieś między kasetą/korbą i ramą. Ubrudzonymi rękoma, których nie mamy o co wytrzeć dotykamy swojego ubrania, chwytów kierownicy, manetek. Po chwili wszystko utytłane jest w smarze, a jeżeli nie zdjęliśmy rowerowych rękawiczek - te nadają się tylko do chemicznego prania. Zdecydowanie jednorazowe winylowe/lateksowe/plastikowe rękawiczki powinny znaleźć się w torebce podsiodłowej naszego roweru gdyż nie ważą praktycznie nic i tyleż miejsca zajmują.

własne narzędzia własne narzędzia Donatas Jaraminas / donatas1205 - Fotolia

Dobierz narzędzia wg własnych potrzeb

Każdy rower jest inny i nie ma uniwersalnego zestawu narzędzi, który pasować będzie w całości do każdego rodzaju jednośladu. Przykładem mogą być ośki kół, czy sztyca podsiodłowa. W większości pojazdów te elementy mocowane są za pomocą tzw. szybkozamykaczy (do obsługi których niepotrzebny jest żaden klucz), a w innych - starszych modelach - aby zdjąć koło czy wyregulować siedzenie, potrzebny jest klucz płaski. Kompletując swój zestaw narzędzi należy pamiętać o indywidualnym dopasowaniu go do posiadanego roweru/rowerów.