PLUSY:
- nie boi się wertepów, dziur, a patrząc na stan naszych rozkopanych i nierównych dróg dla rowerów jest to bardzo ważna funkcjonalność
- bez żadnych problemów, przy odrobinie wprawy rowerzysty, podjedzie pod krawężniki i równie łatwo z nich zjedzie (zeskoczy), grube terenowe opony chronią obręcze przed uszkodzeniami
- dużo trybów - często 3x10 - pozwala optymalnie dobrać przełożenie do rodzaju drogi po której się poruszamy i warunków panujących na niej
- ma bardzo dobre hamulce, często tarczowe, które nie tracą swoich właściwości przy złych warunkach atmosferycznych
- najbardziej uniwersalny typ roweru (lepiej lub gorzej poradzi sobie na wszystkich rodzajach nawierzchni)
MINUSY:
- terenowe opony generują większe opory toczenia po asfalcie niż opony gładkie
- w wersji podstawowej nie posiada żadnych miejskich udogodnień typu błotniki, dzwonek, bagażnik
- szeroka kierownica nie jest przydatna w jeździe miejskiej, a sylwetka wymuszona przez nią nie jest aerodynamiczna, a sportowa, nastawiona bardziej na osiągi (sterowność) niż wygodę
- rower górski typu full (z pełną amortyzacją) jest ciężki, a niezablokowane amortyzatory generują straty w przekazywaniu napędu (szczególnie przy podjazdach)
PLUSY:
- wygodny, jeździ się na nim w odprężonej pozycji, dzięki wysokiej kierownicy (w wielu modelach można regulować kąt i wysokość kierownicy dzięki specjalnemu mostkowi); często modele trekkingowe, oprócz przedniego amortyzatora, posiadają również amortyzowaną sztycę siodła (które same w sobie jest szersze niż w modelach MTB) poprawiającą komfort jazdy po nierównościach
- w wersji podstawowej wyposażony jest w błotniki, osłonę łańcucha i oświetlenie zamontowane na stałe - często zasilane prądnicą z piasty, co zdejmuje z rowerzysty obowiązek dbania o stan baterii zasilających światła
- posiada bagażnik, na którym komfortowo można zawiesić sakwy
MINUSY:
- ciężar, rower wyposażony we wszystkie ułatwiające miejską jazdę akcesoria waży często ponad 17 kg, co w mieście jest dużym minusem (noszenie po schodach, częste zatrzymywanie się, ruszanie etc.)
ZOBACZ TEŻ: Test roweru trekkingowego
PLUSY:
- jest szybki, bardzo szybki, jeżeli jeździć będziesz nim w ruchu miejskim po jezdni, gwarantuję, że będziesz jednym z najszybszych w mieście
- niezwykle lekki
- kierownicę typu "baranek" można trzymać na kilka różnych sposobów, co poprawia komfort jazdy
MINUSY:
- nadaje się do jazdy tylko po utwardzonych i najlepiej równych jak stół drogach; brak amortyzacji, przenosi wszystkie nierówności na ciało rowerzysty, chwila nieuwagi i można uszkodzić obręcz wjeżdżając zbyt szybko w nierówna studzienkę lub dziurę w asfalcie (których jest mnóstwo szczególnie po prawej stronie prawego pasa jezdni)
- należy dbać o wysokie ciśnienie powietrza (nawet ponad 100 PSI) w oponach
- w podstawowej wersji brak bagażnika, oświetlenia, błotników
- wymusza dla wielu osób nieakceptowalną pozycję
PLUSY:
- cienkie opony z lekkim bieżnikiem nadają się jak żadne inne do jazdy po mieście, pokonywania miejskich nierówności; stanowią kompromis między oponami rowerów szosowych, a oponami terenowymi rowerów MTB
- można nim jeździć komfortowo zarówno po drogach utwardzonych jak i w lekkim terenie
- wygodna pozycja za kierownicą, która ma idealną szerokość i kształt do miejskiej jazdy
- lekki
- posiada często amortyzację widelca, czasem również amortyzowaną sztycę podsiodłową
MINUSY:
- brak w podstawowej wersji wyposażenia ułatwiającego miejską jazdę (bagażniki, błotniki etc.)
- często producenci przenoszą napęd bezpośrednio z rowerów mtb, lecz przełożenia te na równym asfalcie okazują się za miękkie, a rower zbyt wolny.
PLUSY:
- jego przeznaczeniem jest miasto, więc ma zamontowane wszystkie udogodnienia do jazdy po mieście już w wersji podstawowej (bagażnik, koszyk, osłona łańcucha, światła, dzwonek, nóżka boczna)
- wygodny, często posiada amortyzowaną sztycę i amortyzowany widelec oraz szerokie siedzenie
- szersze ale gładkie opony, idealne do jazdy po twardym podłożu
MINUSY:
- wielu mężczyzn po prostu nie zaakceptuje jego kształtu (wyjątek stanowią Holendrzy :)
- mało przełożeń (czasem tylko 3), optymalna liczba powinna oscylować w okolicy 6 - 9
- duża waga
PLUSY:
- jest składany, zajmuje minimum miejsca, można go bardzo łatwo przechowywać, przewozić (nawet autobusem)
- nowoczesne wersje tych rowerów są wbrew pozorom bardzo wygodne oraz szybkie
- lekki
MINUSY:
- w podstawowej wersji często nie posiada miejskich udogodnień (bagażniki, błotniki, oświetlenie etc.)
- brak jakiegokolwiek komfortu jazdy po nierównościach spowodowany brakiem amortyzacji oraz małymi kołami (choć są dostępne na rynku wersje rowerów składanych z kołami 24" i większymi)
ZOBACZ TEŻ: Test roweru składanego
PLUSY:
- można nim bez wysiłku jechać sprawnie i szybko; idealny dla osób starszych lub takich, które na pierwszym miejscu stawiają wygodę podróżowania bez zmęczenia.
MINUSY:
- cena
- ciężar
- skomplikowanie konstrukcji
- uzależnienie od dostępu do prądu, trzeba pamiętać o ładowaniu
ZOBACZ TEŻ: Co musisz wiedzieć o rowerach elektrycznych