Jaki rower na miasto?

Na rynku jest dostępna cała masa różnych typów rowerów. Przy wyborze odpowiedniego dla siebie, dostosowanego do indywidualnych potrzeb, można spędzić dnie, a nawet tygodnie. Postaram się przybliżyć plusy i minusy różnych typów rowerów w ich codziennym miejskim zastosowaniu.
rower MTB HT rower MTB HT fot. scott.pl

Rower MTB

 

rusz się

PLUSY:

- nie boi się wertepów, dziur, a patrząc na stan naszych rozkopanych i nierównych dróg dla rowerów jest to bardzo ważna funkcjonalność

- bez żadnych problemów, przy odrobinie wprawy rowerzysty, podjedzie pod krawężniki i równie łatwo z nich zjedzie (zeskoczy), grube terenowe opony chronią obręcze przed uszkodzeniami

- dużo trybów - często 3x10 - pozwala optymalnie dobrać przełożenie do rodzaju drogi po której się poruszamy i warunków panujących na niej

- ma bardzo dobre hamulce, często tarczowe, które nie tracą swoich właściwości przy złych warunkach atmosferycznych

- najbardziej uniwersalny typ roweru (lepiej lub gorzej poradzi sobie na wszystkich rodzajach nawierzchni)

MINUSY:

- terenowe opony generują większe opory toczenia po asfalcie niż opony gładkie

- w wersji podstawowej nie posiada żadnych miejskich udogodnień typu błotniki, dzwonek, bagażnik

- szeroka kierownica nie jest przydatna w jeździe miejskiej, a sylwetka wymuszona przez nią nie jest aerodynamiczna, a sportowa, nastawiona bardziej na osiągi (sterowność) niż wygodę

- rower górski typu full (z pełną amortyzacją) jest ciężki, a niezablokowane amortyzatory generują straty w przekazywaniu napędu (szczególnie przy podjazdach)

rower trekkingowy rower trekkingowy fot. kellysbike.com

Rower trekkingowy

PLUSY:

- wygodny, jeździ się na nim w odprężonej pozycji, dzięki wysokiej kierownicy (w wielu modelach można regulować kąt i wysokość kierownicy dzięki specjalnemu mostkowi); często modele trekkingowe, oprócz przedniego amortyzatora, posiadają również amortyzowaną sztycę siodła (które same w sobie jest szersze niż w modelach MTB) poprawiającą komfort jazdy po nierównościach

- w wersji podstawowej wyposażony jest w błotniki, osłonę łańcucha i oświetlenie zamontowane na stałe - często zasilane prądnicą z piasty, co zdejmuje z rowerzysty obowiązek dbania o stan baterii zasilających światła

- posiada bagażnik, na którym komfortowo można zawiesić sakwy

MINUSY:

- ciężar, rower wyposażony we wszystkie ułatwiające miejską jazdę akcesoria waży często ponad 17 kg, co w mieście jest dużym minusem (noszenie po schodach, częste zatrzymywanie się, ruszanie etc.)

ZOBACZ TEŻ: Test roweru trekkingowego

Rower GRAND Tivano 2013
  • Przeznaczenie: Męski
  • Rodzaj: Trekkingowy
  • Ilość biegów: 18
0 opinii w okazje.info
rower szosowy rower szosowy fot. rowerymerida.pl

Rower szosowy (kolarzówka)

PLUSY:

- jest szybki, bardzo szybki, jeżeli jeździć będziesz nim w ruchu miejskim po jezdni, gwarantuję, że będziesz jednym z najszybszych w mieście

- niezwykle lekki

- kierownicę typu "baranek" można trzymać na kilka różnych sposobów, co poprawia komfort jazdy

MINUSY:

- nadaje się do jazdy tylko po utwardzonych i najlepiej równych jak stół drogach; brak amortyzacji, przenosi wszystkie nierówności na ciało rowerzysty, chwila nieuwagi i można uszkodzić obręcz wjeżdżając zbyt szybko w nierówna studzienkę lub dziurę w asfalcie (których jest mnóstwo szczególnie po prawej stronie prawego pasa jezdni)

- należy dbać o wysokie ciśnienie powietrza (nawet ponad 100 PSI) w oponach

- w podstawowej wersji brak bagażnika, oświetlenia, błotników

- wymusza dla wielu osób nieakceptowalną pozycję

Rower Fuji Supreme 1.3 C 2014
  • Przeznaczenie: Damski
  • Rodzaj: Szosowy
  • Ilość biegów: 22
0 opinii w okazje.info
rower crossowy rower crossowy fot. olimpicsport.com

Rower crossowy

PLUSY:

- cienkie opony z lekkim bieżnikiem nadają się jak żadne inne do jazdy po mieście, pokonywania miejskich nierówności; stanowią kompromis między oponami rowerów szosowych, a oponami terenowymi rowerów MTB

- można nim jeździć komfortowo zarówno po drogach utwardzonych jak i w lekkim terenie

- wygodna pozycja za kierownicą, która ma idealną szerokość i kształt do miejskiej jazdy

- lekki

- posiada często amortyzację widelca, czasem również amortyzowaną sztycę podsiodłową

MINUSY:

- brak w podstawowej wersji wyposażenia ułatwiającego miejską jazdę (bagażniki, błotniki etc.)

- często producenci przenoszą napęd bezpośrednio z rowerów mtb, lecz przełożenia te na równym asfalcie okazują się za miękkie, a rower zbyt wolny.

Rower Kellys Clea 20 2014
  • Przeznaczenie: Damski
  • Rodzaj: Crossowy
  • Ilość biegów: 21
0 opinii w okazje.info
rower miejski rower miejski fot. kross.pl

Rower miejski

PLUSY:

- jego przeznaczeniem jest miasto, więc ma zamontowane wszystkie udogodnienia do jazdy po mieście już w wersji podstawowej (bagażnik, koszyk, osłona łańcucha, światła, dzwonek, nóżka boczna)

- wygodny, często posiada amortyzowaną sztycę i amortyzowany widelec oraz szerokie siedzenie

- szersze ale gładkie opony, idealne do jazdy po twardym podłożu

MINUSY:

- wielu mężczyzn po prostu nie zaakceptuje jego kształtu (wyjątek stanowią Holendrzy :)

- mało przełożeń (czasem tylko 3), optymalna liczba powinna oscylować w okolicy 6 - 9

- duża waga

Rower Kettler miejski City Nena
  • Przeznaczenie: Damski
  • Rodzaj: Miejski
  • Ilość biegów: 7
0 opinii w okazje.info
rower składany rower składany fot. ternbicycles.com

Rower składany

PLUSY:

- jest składany, zajmuje minimum miejsca, można go bardzo łatwo przechowywać, przewozić (nawet autobusem)

- nowoczesne wersje tych rowerów są wbrew pozorom bardzo wygodne oraz szybkie

- lekki

MINUSY:

- w podstawowej wersji często nie posiada miejskich udogodnień (bagażniki, błotniki, oświetlenie etc.)

- brak jakiegokolwiek komfortu jazdy po nierównościach spowodowany brakiem amortyzacji oraz małymi kołami (choć są dostępne na rynku wersje rowerów składanych z kołami 24" i większymi)

ZOBACZ TEŻ: Test roweru składanego

Rower Giant EXPRESSWAY 1 2014
  • Przeznaczenie: Uniwersalny
  • Rodzaj: Miejski
  • Ilość biegów: 8
0 opinii w okazje.info
rower elektryczny rower elektryczny fot. halarowerowa.pl

Rower elektryczny

PLUSY:

- można nim bez wysiłku jechać sprawnie i szybko; idealny dla osób starszych lub takich, które na pierwszym miejscu stawiają wygodę podróżowania bez zmęczenia.

MINUSY:

- cena

- ciężar

- skomplikowanie konstrukcji

- uzależnienie od dostępu do prądu, trzeba pamiętać o ładowaniu

ZOBACZ TEŻ: Co musisz wiedzieć o rowerach elektrycznych

Rower Elektryczny Winora F1
0 opinii
veturilo veturilo fot. inf. pras.

System rowerów miejskich

Mieszkańcy większych miast w Polsce mają dodatkowo możliwość skorzystania z wciąż rozrastającej się sieci rowerów miejskich. Nie mogło więc ich zabraknąć w tym zestawieniu.

PLUSY:

- łatwa rejestracja
- duża, coraz większa ilość stacji
- tanio lub nawet za darmo (pierwsze minuty)
- czynne 24h na dobę, 7 dni w tygodniu (niestety nie 12 miesięcy w roku)
- nie trzeba przechowywać, składować, oddajemy w każdej stacji
- każdy egzemplarz wyposażony jest w bagażnik, koszyk, lampki, dzwonek, blokadę
- nie jest nasz, nie musimy go kupić żeby pojeździć, nie trzeba go serwisować

MINUSY:

- nie jest dla nas wymarzonym rowerem, po prostu środek transportu
- nie ma gwarancji, że będzie na nas czekał na stacji (często wszystkie rowery są wypożyczone)
- działa tylko w "sezonie", czyli wiosna, lato, jesień