Sport.pl

Karting: Europejski Finał Pucharu Easykart

Pod koniec sierpnia na torze Kielce w Miedzianej Górze odbył się Europejski Finał Pucharu Easykart. Po 22 latach przerwy Polacy pokazali, że umieją zorganizować imprezę na europejskim poziomie. Szczególnie cieszy dobra postawa naszych zawodników.
Finał Pucharu zaplanowany był na 22 sierpnia 2009. Aby jak najlepiej wypaść zawodnicy z Austrii, Czech, Niemiec, Rosji, Włoch, Węgier, Słowacji i Polski trenowali już od 17 sierpnia. Wtedy odbywały się nieobowiązkowe treningi. Dniem, w którym cała setka zawodników po raz pierwszy pojawiła się w komplecie na torze, był czwartek. Zobaczyliśmy m.in. zawodników w kartach o pojemności 50 centymetrów sześciennych. "Pięćdziesiątki" to najmłodsi kierowcy, mający niekiedy nawet 4 lata!

Dzieciaki w wózkach radzą sobie doskonale. Podczas sobotnich zawodów osiągane przez nich prędkości według radaru oscylowały nawet w granicach 60 km/h. Ich starsi koledzy na prostej startowej osiągali bez problemu ponad 120 km/h, jednak przy tej różnicy wieku, taka prędkość u 4-latków naprawdę robiła wrażenie. Po czwartkowych treningach przyszła pora na piątkowe kwalifikacje. Osiągnięte czasy decydowały o pozycji startowej w wyścigu finałowym.

Kierowcy bez względu na klasę jeździli naprawdę na 100%, co kilka razy zakończyło się wypadnięciem z trasy lub uszkodzeniem pojazdu. O ile niektórzy borykali się jedynie ze spadającymi łańcuchami, o tyle po kilka kartów wyjechać musiała laweta.

Po zakończeniu kwalifikacji przyszła sobota i biegi finałowe. O 9:30 na tor wyjechały karty klasy Easykart 60. Po nich pojawiły się easykarty 50, 100, Light 125, Heavy 125 i Shifter 125. Na godzinę 12:00 harmonogram przewidywał prezentację zawodników. Wszyscy kierowcy zostawili swoje pojazdy i wyszli na płytę Toru Kielce, aby zaprezentować się przybyłym kibicom. Zawodnicy otrzymali pamiątkowe medale i upominki od sponsorów oraz rodziców tragicznie zmarłego w 2005 roku kierowcy rajdowego Janusza Kuliga.

Godzina 14:00 - pierwszy bieg finałowy. Na tor wytoczyły się karty o pojemności 100 centymetrów sześciennych, aby wykonać 26 okrążeń. W tej klasie nie miał sobie równych Polak - Aleksander Kowalski z Automobilklubu Rzemieślnik. Drugi dojechał Daniele Rosa, a trzeci Dario Orsini. Po "setkach" do walki stanęły Easykart Light 125 cc i Easykart Heavy 125 cc. 125 Light to pierwsze miejsce dla Andreya Timofeeva. Drugie miejsce dla naszego rodaka Aleksandra Bosaka z Automobilklubu Rzemieślnik. Na najniższym miejscu podium pojawił się również Polak - Cezary Zaniuk z Automobilklubu Lubelskiego.

Klasa heavy była najmniej liczna, bo stanowiło ją jedynie dwóch zawodników. Zwycięstwo - Evgeny Smolev, przegrał z nim Victor Divak. O 15:00 pojawiły się karty 125 Shifter. Na podium dwaj bracia. Seweryn Szczepanik i Patryk Szczepanik, odpowiednio na pierwszym i drugim miejscu. Obaj panowie reprezentują Automobilklub Wschodni w Lublinie. Ponad dziesięć sekund później po nich metę przekroczył Mateusz Rzucidło z Automobilklubu Wielkopolskiego.

Następnie odbył się trwający 10 minut trening najniższej klasy - 50 centymetrów sześciennych. W tej kategorii nie ma przegranych, każdy młody kierowca dostaje taką samą nagrodę bez względu na osiągnięty rezultat i staje na najwyższym miejscu podium.

Ostatnim biegiem finałowym był Easykart 60. Najliczniejsza klasa ścigała się na dystansie 22 okrążeń i zwycięstwo odniósł Mattia Drudi, drugi dojechał Alexander Zirkow, a trzeci Michael Waldherr. Reprezentant Polski dotarł na miejscu czwartym, był nim Paweł Malzak z klubu Motorowego "Pionier".

Wszystkie nagrody wręczali organizatorzy i zaproszeni goście, między innymi Dyrektor firmy Birel - Mark Angeletti i Prezes Automobilklubu Kieleckiego - Krzysztof Tutak.

Przebieg samych zawodów nie budził żadnych zastrzeżeń. Punktualna realizacja harmonogramów każdego z sześciu dni, sprawna praca sędziów wirażowych i obsługi depo, a także masa innych drobiazgów, złożyły się na końcowy sukces i bezproblemowy przebieg Pucharu.

Wyniki Europejskiego Pucharu Easykart:

I. Kategoria Easykart 60 - Finał B

1 Kacper Bielecki Polska UKS Energetyk Biłgoraj

2 Matej Svoboda Czechy Joka Kart Team

3 Dominik Morawski Polska A. Zielonogórski DUET

4 Filip Wójcik Polska Hawi Racing Team

5 Filip Panas Polska UKS Energetyk Biłgoraj

6 Sampień Gastone Włochy KC Casteli Modenesi

II. Kategoria Easykart 60 - Finał A

1. Matia Drutti Włochy Drumel Kart

2. Aleksander Zirkov Rosja Unikart

3. Michael Waldher Niemcy KR Cappmotori

4. Paweł Malczak Polska KM Pionier Lublin

5. Georgy Malyshev Rosja Mazzoti Gorse SRL

6. Stanisław Garstecki Polska A. Wielkopolski WTR Racing Team

III. Kategoria Easykart 100

1. Aleksander Kowalski Polska A. Rzemieślnik Warszawa

2. Daniele Rosa Włochy Alemar Racing

3. Dario Orsini Włochy Kollesalvetti Karting

4. Evgeny Mantaskiy Rosja Karelia Karting Team

5. Łukiasz Łabęcki Polska BTM Bydgoszcz

6. Pawel Srdinko Czechy SAS Sport

IV. Kategoria Easykart 125 Shifter

1. Seweryn Szczepanik Polska Automobilklub Lubelski

2. Patryk Szczepanik Polska Automobilklub Lubelski

3. Mateusz Rzucidło Polska A. Wielkopolski RTK

4. Mauro Simoni Włochy Emilia Kart Team

5. Igor Maksimkin Rosja Karela Karting Team

6. Jacek Komakowski Polska A. Wielkopolski

V. Kategoria Easykart 125 Light

1 Andrej Timiffev Rosja Timoffev

2 Aleksander Bosak Polska Emilia Kart SRL

3 Cezary Zaniuk Polska Automobilklub Lubelski

4 Marcin Kapkowski Polska Automobilklub Śląski

5 Stefano Daris Włochy FG Faschini

6 Michał Mielniczuk Polska Automobilklub Lubelski

VI. Kategoria Easykart 125 Heavy

1. Evgeny Smelov Rosja Mazzotti Corse SRL

2. Victor Divak Rosja Karelia Karting Team