ABC kartingu - sprzęt

Kart

 

jest pojazdem naziemnym z nadwoziem lub bez, z 4-ma kołami nie ustawionymi w linii i stale stykającymi się z nawierzchnią, przy czym dwa zapewniają kierowanie a dwa pozostałe napęd. Głównymi częściami są: podwozie (nadwozie) , ogumienie i silnik.

Podwozie

Podwozie składa się z głównych części podwozia - ramy oraz pomocniczych części podwozia

Podwozie - rama

jest centralną i nośną częścią całego pojazdu. Musi ono być wystarczająco wytrzymałe, aby przenosić obciążenia występujące podczas ruchu pojazdu. Wymagana jest konstrukcja monolityczna z części spawanych lub lutowanych z rur ze stali magnetycznej.

Wszystkie główne części podwozia muszą być trwale połączone pomiędzy sobą lub przymocowane do podwozia - ramy. Połączenia przegubowe są dopuszczalne wyłącznie dla typowego wspornika zwrotnicy i układu kierowniczego. Każde inne urządzenie, mające swobodę przegubową w jednej, w dwóch lub trzech osiach jest zabronione. Wszelkie urządzenia hydrauliczne lub pneumatyczne, tłumiące drgania są zabronione. Zabronione jest stosowanie tytanu.

pomocniczych części podwozia

Za wyjątkiem głównych części podwozia są to wszystkie elementy, które przyczyniają się do właściwego i zgodnego z regulaminem funkcjonowania pojazdu, jak również urządzenia dodatkowe. Części pomocnicze nie powinny przenosić sił od jezdni na podwozie - ramę za pośrednictwem opon.

Celem uzyskania podwyższonej wytrzymałości pojazdu, mogą być montowane rury

i kształtowniki (części pomocnicze). Jednakże nie powinny one stanowić zagrożenia dla kierowcy i innych zawodników. Mocowanie hamulców, silnika, wylotu spalin, układu kierowniczego, siedzenia, pedałów, zderzaków, tłumika wlotu oraz innych elementów takich jak:

- obciążenie dodatkowe,

- inne urządzenia i przeguby,

- wszystkie płyty i wszystkie sprężyny,

- inne punkty mocowania,

- rury i elementy wzmacniające,

- hamulce, tarcze hamulcowe itd.

powinny być tak zmontowane, aby nie mogły się odłączyć w czasie jazdy.

Zabronione jest używanie tytanu.

Zderzaki

Są to przednie, tylne i boczne urządzenia ochronne. Tego rodzaju urządzenia ochronne nie mogą przekroczyć linii kreślonej na zewnątrz koła przedniego i tylnego na wysokości osi, przy czym koła przednie nie są skręcone.

Zderzak przedni:

Zderzak musi być wykonany rur stalowych o odpowiedniej wytrzymałości i montowany pionowo. Górna rura o średnicy 16 mm, dolna rura o średnicy 20 mm muszą być ze sobą trwale połączone metodą spawania. Zderzak musi być przymocowany do ramy w czterech punktach i musi pozwalać na mocowanie obowiązkowej osłony przedniej. Wysokość rury górnej musi wynosić minimum 200 mm i maksimum 250 mm od nawierzchni.

Zderzak tylny:

Zderzak tylny wykonany jest z rury o średnicy minimalnej 16 mm uniemożliwiającej szczepianie kartów i rury górnej o średnicy minimalnej również 16 mm. Ten zestaw musi być przymocowany do ramy co najmniej w dwóch miejscach. Maksymalna wysokość nad nawierzchnią dla rury górnej wynosi 200 mm.

Zderzaki boczne:

Zderzaki boczne muszą się składać z rury górnej i dolnej o średnicy 20 mm i muszą pozwalać na zamontowanie obowiązkowych kasetonów. Muszą być przymocowane do ramy w dwóch punktach. Wysokość rury górnej minimum 160 mm od nawierzchni.

Podłoga

Podłoga musi być wykonana ze sztywnego materiału począwszy od siedzenia kierowcy, aż do przodu pojazdu. Podłoga musi być ograniczona z boków przez rurę lub obrzeże zabezpieczające stopy kierowcy przed ześlizgnięciem. Jeżeli podłoga jest perforowana, średnica otworów nie może przekraczać 10 mm.

Zawieszenie

Zabroniony jest każdy rodzaj zawieszenia elastycznego lub przegubowego.

Koła i opony

Koła powinny być zaopatrzone w opony (z dętką lub bez, a koła przednie montowane na łożyskach tocznych). Liczbę kół i opon ustalono na cztery. Tylko opony mogą stykać się z ziemią, gdy zawodnik znajduje się na swoim miejscu. Przez zestaw opon rozumie się dwie opony przednie i dwie opony tylne. Każda inna kombinacja jest zabroniona. Równocześnie stosowanie opon różnych marek lub opon gładkich (slick) i deszczowych na tym samym karcie jest zabronione w każdym przypadku. Średnica obręczy może wynosić max. 5 cali. Maksymalna średnica zewnętrzna opony przedniej wynosi 280 mm, a tylnej 300 mm. Dla wszystkich opon szerokość maksymalna kompletnego zamontowanego (obręcz i opona koła tylnego) wynosi 215 mm, a przedniego 135 mm.

Określenie " maksymalna szerokość" oznacza wymiar w najszerszym miejscu koła (tzn. kompletnej obręczy z zamontowaną oponą napompowaną do ciśnienia 1,0 bar). Mocowanie kół powinno zawierać układ zabezpieczający (nakrętki koronkowe, samoblokujące, pierścienie rozprężne itd.). Dla wszystkich kategorii podgrzewanie lub ochładzanie opon nie jest dopuszczalne pod żadną postacią, jak również zabronione jest pokrywanie ich substancjami chemicznymi. Zabronione jest nacinanie bieżnika na oponach "slick", a także bieżnikowanie opon. Opony homologowane, na których są wykonywane nacięcia, rozszerzenia, lub są dodane znaki nie mogą być uznane za homologowane.

Wykaz obowiązujących opon każdego roku podaje GKSK w komunikacie.

Hamulce

Powinny być skuteczne i działać jednocześnie przynajmniej na dwa koła tylne. We wszystkich klasach obowiązuje stosowanie hamulca kół tylnych uruchamianych mechanicznie lub hydraulicznie. Regulamin Zawodów Kartingowych określa kategorie, w których dopuszcza się stosowanie hamulca kół przednich lub hamulec kół przednich jest wymagany.

Układ kierowniczy

Powinien być sterowany za pomocą kierownicy kształtu kołowego. Górna część powyżej 2/3 obwodu koła kierowniczego może być płaska. Układ sterowania elastyczną linką lub łańcuchem jest zabroniony. Wszystkie elementy układu kierowniczego powinny zawierać system mocowania gwarantujący bezpieczeństwo (nakrętki koronkowe doszczelnione lub samoblokujące).

Napęd

Powinien być przekazywany zawsze na tylne koła. System napędu jest dowolny pod warunkiem, że nie będzie zawierał mechanizmu różnicowego. Każdy układ smarowania jest zabroniony.

Siedzenie

Siedzenie zawodnika powinno być tak dobrane, aby zawodnik był skutecznie unieruchomiony dla uniknięcia wszelkiego przesuwania się do przodu lub na boki podczas pokonywania zakrętów czy też hamowania.

Osłona łańcucha

Jest obowiązkowa i powinna pokryć skutecznie koła łańcuchowe do wysokości osi wieńca koła. Poza tym powinna posiadać skuteczną osłonę boczną, w przypadku, kiedy istnieje zagrożenie włożenia palców do łańcucha, powinna być wykonana z elastycznego tworzywa sztucznego.

Pedały

Pedały nie mogą w jakimkolwiek położeniu wystawać przed podwozie łącznie ze zderzakiem przednim. Pedały muszą być umieszczone przed pompą hamulcową. Pedał przyspieszenia (gazu) musi mieć sprężynę odciągającą, zapewniającą jego samoczynny powrót do pozycji wyjściowej.

Układ wylotowy

W niektórych kategoriach (wyszczególnionych w RZK) układ wylotowy powinien być homologowany. Wylot powinien być skierowany za kierowcę i znajdować się na wysokości maksymalnie 45 cm nad nawierzchnią. Wylot tłumika, którego średnica zewnętrzna powinna być większa niż 3 cm powinien być prostopadły do kierunku jazdy i skierowany do nawierzchni. Powinien posiadać zabezpieczenie ochronne, które zapobiega możliwość jakiegokolwiek zetknięcia się kierowcy znajdującego się w normalnej pozycji z rurą wylotową.

Zbiornik paliwa

Powinien być zamocowany w sposób trwały do podwozia, a uchwyty nie mogą mieć prowizorycznego charakteru. Układ musi być skonstruowany w taki sposób, że zbiornik, przewody paliwowe, które muszą być elastyczne, muszą być szczelne podczas zawodów. Zaleca się stosowanie szybko sprawnych uchwytów. Zbiornik nie może stanowić zaczątku nadwozia. Jego pojemność określa Regulamin Zawodów Kartingowych.

Silnik

Jako silnik uważa się zespół napędowy pojazdu gotowy do pracy, zawierający kadłub cylindra, skrzynię korbową, ewentualnie skrzynię biegów, układ zapłonu, jeden lub więcej gaźników (bez układu wtryskowego) i tłumik wylotu. Silnik może pracować wyłącznie wg dwusuwowego cyklu pracy. Jakikolwiek system wtrysku jest zabroniony. Rozpylanie innych produktów niż paliwo jest zabronione.

Silnik nie może zawierać sprężarki ani jakiegokolwiek systemu doładowania. Dla silników chłodzonych płynem, płynem chłodzącym może być jedynie woda. Opisy silników do poszczególnych kategorii znajdują się w Regulaminie Zawodów Kartingowych.

Copyright © Agora SA