Sport.pl

Kubica nie dojechał do mety

Kimi Raikkonen został zwycięzca Grand Prix Australii - pierwszej eliminacji mistrzostw świata Formuły 1. Polak Robert Kubica nie dojechał do mety.
Finisz

Sytuacja podobna jak na starcie:

1. Raikkonen
2. Alonso
3. Hamilton
4. Heidfeld
5. Fisichella
6. Massa
7. Rosberg
8 Schumacher

50. okrążenie Rozbity bolid Davida Coultharda z Red Bulla - doświadczony Szkot próbował wyprzedzić Aleksandra Wurza z Williamsa po wewnętrznej, ale uderzył Austriaka w bok bolidu. Wurz przez chwilę próbował jechać dalej, ale nie dał rady.Bolid Coultharda ma zepsuty przód i nie nadaje się już do jazdy.

Pasjonująca walka między Massą, a Fisichellą. Szybki Brazylijczyk ma szansę nawet na piąte miejsce!

Kubica już w normalnym stroju śledzi rywalizację na monitorach. Pomachał do kamery, uśmiechnął się. Szkoda, że nie jest to uśmiech zadowolenia z pierwszych punktów w tym sezonie.

46. okrążenie Alonso przed Hamiltonem. Ale mistrz świata awans na drugie miejsce zawdzięcza dobrze rozegranej strategii - później zjechał na drugi postój, więc nadrobił kilka sekund jadąc lżejszym bolidem i wrócił na tor tuż przed Hamiltonem.

Raikkonen nie zagrożony (choć miał małą wycieczkę poza tor), ale jego kolega Felipe Massa będzie miał punkty! W tej chwili jest na szóstej pozycji, za Fisichellą, którego raczej nie dogoni (12 sekund straty).

Siódme, punktowane miejsce zajmuje Kovalainen, który kilka okrążeń wcześniej wykręcił na trawie imponujący piruet, ale wrócił na tor i jedzie dalej.

Nick Heidfeld jest na czwartym miejscu, które powinien utrzymać. To oznacza pięć punktów dla BMW Sauber. A mogło być więcej.

45. okrążenie Alonso był przez chwilę na pozycji lidera. Musiał jednak zjechać do pit-stopu. Hiszpan wraca na tor na drugim miejscu.

43. okrążenie Nie wiemy co było bezpośrednią przyczyną zakończenia wyścigu przez Kubicę. Wygląda na to, że coś zacięło się w samochodzie - Polak zwolnił nagle, stracił prędkość, zjechał do alei serwisowej i od razu skręcił do garażu. Nawet nie próbowano naprawiać usterki od razu.

Być może chodzi o nową skrzynię biegów -BMW Sauber testowało ją w zimowych testach, ale były z nią problemy. Kilkakrotnie zdarzało się, że kierowcy BMW Sauber przerywali jazdy próbne i stawali na środku toru.

Skrzynia tzw. nieprzerwanej zmiany biegów jest najbardziej ekscytującą nowinką techniczną w tym sezonie. Mechaniczny system wybiera następne przełożenie, zanim układ napędowy zostanie odłączony od poprzedniego. To bardzo istotne ulepszenie, bo kierowca F1 podczas wyścigu zmienia biegi ok. 2500 razy. Wyliczono, że dzięki nowej skrzyni można zaoszczędzić 0,3 s na okrążeniu, czyli ok. 20 s na dystansie Grand Prix!

Nowa skrzynia (tzw. quickshift gear box) to urządzenie tak precyzyjne, że nawet milisekundowa pomyłka może decydować o jej zniszczeniu. I nie chodzi o błąd kierowcy, bo nad zapobieganiem uszkodzeniu czuwa skomplikowany system zapadek w połączeniu z oprogramowaniem kontrolującym moment zmiany biegu. Być może to nawaliło w bolidzie Kubicy.

Czwarte miejsce po odpadnięciu Polaka zajął Giancarlo Fisichella z Renault, który wykorzystał także drugie tankowanie Heidfelda.

37. okrążenie Kubica zwalnia. Trudno powiedzieć co się dzieje, ale Polak spada w klasyfikacji. Czyżby nawaliła ta nieszczęsna skrzynia biegów, z którą były kłopoty podczas testów? Koniec wyścigu dla Kubicy.

Fatalny pech - Polak jechał bardzo dobrze, ale przegrał z maszyną..

35. okrążenie Cały czas bardzo dobrze spisuje się Riakkonen. Fin prowadzi. Kubica na czwartym miejscu.

Za Raikkonenem, któremu wygraną odebrać może tylko jakiś kataklizm, walczą dwie pary kolegów zespołu - Hamilton i Alonso z McLarena oraz Kubica i Heidfeld z BMW Sauber. Różnice między partnerami są niewielkie, ale BMW Sauber do McLarena wciąż traci ponad 10 sekund.

Heidfeld naciska na Polaka, jest za nim o 0,5 sekundy. Obaj kierowcy najprawdopodobniej zjadą na jeszcze jedno tankowanie i te postoje mogą decydować o miejscu na mecie.

Sato spadł na 13. miejsce, coraz wyżej Kovalainen z Renault, ale wciąż nie jest to punktowana pozycja. Fin jest dziewiąty i naciska na niego Massa. Brazylijczyk odrobił już 12 miejsc!

Największym rozczarowaniem jest Jenson Button z Hondy - nierówno jadący bolid, kara za przekroczenie dozwolonej szybkości w alei serwisowej. Zły dzień Hondy.

30. okrążenie Rywalizację na trawnik kończy Speed.

29. okrążenie Połowa wyścigu. Raikkonen doskonale wykorzystuje możliwości świetnego samochodu Ferrari. Za nim McLareny, ale tu Hamilton nieoczekiwanie wyprzedza Alonso mimo tego, że startował z bolidem dość mocno obciążonym paliwem i miał dwie małe wycieczki poza tor. Czwarty Kubica świetnie rozegrał serię postojów, a Heidfeld z drugiej pozycji wywalczonej na starcie spadł na piąte miejsce.

Bolidy Renault trzymają się, ale dla mistrzów to tylko przeciętność. Słabe Hondy, które mają problemy. Goniący czołówkę Massa przez moment jest na siódmym miejscy, ale Brazylijczyk jako jeden z ostatnich kierowców nie zjeżdżał do alei serwisowej. Sprawdza się strategia Ferrari - Massa z nowym silnikiem i pełnym bakiem startował z ostatniego miejsca, ale w środkowej fazie wyścigu odrabia mnóstwo sekund.

25. okrążenie Massa jest już dziewiąty. Nie zajechał jednak jeszcze do boku.

22. okrążenie W boksie jest też Fernando Alonso. Wraca do wyścigu na trzecim miejscu.

Raikkonen w boksie - postój trwał 9,7 sekundy, Fin wrócił na tor tuż za Kubicą. Polak awansował więc na trzecie miejsce, a prowadzi debiutant Hamilton.

Kubica w boksie na 21. okrążeniu - wrócił na tor przed Heidfeldem. Polak zyskał więc jedno miejsce w bilansie postojów. Zjeżdżają do alei serwisowej kierowcy McLarena - wszyscy, także Kubica, zakładają twardsze opony.

Po serii pitstopów kierowców z czołówki prowadzi Raikkonen przed Hamiltonem (rewelacyjny debiutant trzyma się przed Alonso!), trzeci jest mistrz świata Alonso, czwarty Kubica, a piąty Heidfeld. Polak jest więc największym beneficjentem - fantastyczna sprawa. Kubica jedzie pewnie, nie robi błędów i jest w absolutnej czołówce. Do miejsca na podium traci w tym momencie ok. 10 sekund.

21. okrążenie Kubica zameldował się w boksie. Polak wraca na tor na czwartym miejscu. Jest przed Markiem Webberem i Nickiem Heidfeldem.

20. okrążenie W boksie Raikkonen. Fin wraca na tor na 4. pozycji. Kubica jest trzeci, ale wkrótce też będzie musiał zjechać do pit-stopu.

15. okrążenie Heidfeld jako pierwszy w boksie - postój trwał niewiele ponad 9 sekund. Niemiec ma teraz opony z twardszej mieszanki. Teoretycznie tuż po zmianie powinien jechać nieco wolniej - ze względu na cięższy bolid po dotankowaniu i na twardsze, mniej przyczepne opony. Heidfeld wrócił na tor na siódmym miejscu, Kubica awansował w związku z tym o jedno miejsce.

Button z Hondy coraz słabszy - spadł za Barichello i blokuje nieco Massę, który utknął na 15. miejscu. Brazylijczyk musi wyprzedzić Buttona Wyprzedził!

15. okrążenie Raikkonen musi się czuć fantastycznie! To oczywiście sam początek, ale Fin - po latach walki z psującym się McLarenem, kiedy rzadko miał szansę prowadzić w wyścigu - wykręca coraz szybsze czasy, traci z oczu jadących za nim rywali. "Ice Man" udowadnia ciągnącą się za nim opinię, że jest najszybszym kierowcą w obecnej stawce zawodników.

Jego kolega z Ferrari Massa utknął na 15. miejscu za Rubensem Barichello. Bolidy są coraz lżejsze, paliwa coraz mniej, więc czasy coraz lepsze. Z okrążenia na okrążenie poprawia się także Kubica.

Koniec wyścigu dla Christiana Albersa ze Spykera - wypadł z toru na zakręcie i uderzył w ochraniające ścianę opony.

11. okrążenie Z toru wyleciał Albers. To pierwszy kierowca, który pożegnał się z Grand Prix.

10. okrążenie Hamilton walczy z Alonso. Brytyjczykowi zdarzyła się krótka wycieczka na trawę na jednym z zakrętów, ale utrzymał trzecią pozycję za Heidfeldem. Raikkonen powiększa przewagę, a Massa coraz wyżej - Ferrari jest piekielnie szybkie.

Kubica jest trzy sekundy za Alonso i trzy sekundy przed Fisichellą - jedzie równo. W ogóle w czołówce jest dość równo i spokojnie. Do pierwszych zjazdów w aleję serwisową nie powinno się nic zmienić.

Kovalainen z Renault goni Sato. Kto by pomyślał - Renault za Super Aguri! A Honda - zespół, który dostarcza Super Aguri silniki i swoje stare bolidy (do przeróbki) - dopiero na miejscach 13. i 14.

7. okrążenie Raikkonen zwiększa przewagę do 5,2 s nad Heidfeldem. Kubica ma 12,9 s do lidera.

6. okrążenie Kolejność w czołówce bez zmian. Goni Massa, który jest już piętnasty.

3. okrążenie Przewaga Riakkonena nad Heidfeldem wynosi już 2 sekundy.

Czyściutki start. Żadnych kolizji, żadnych większych problemów. A zmiany obiecujące - Heidfeld, prawdopodobnie lżejszy, z mniejszą ilością paliwa w baku, wyprzedził Alonso. Kubica na chwilę minął Hamiltona, ale Brytyjczyk jeszcze przed pierwszym zakrętem wrócił na czwartą pozycję.

Massa już odrabia straty! W piorunującym tempie. A Sato się trzyma

Jakiś problem z silnikiem miała już na okrążeniu instalacyjnym Toyota - dymiło się z maszyny Jarno Trullego.

Ciekawe jaką strategię objęło BMW Sauber? W poprzednim sezonie Kubica i Heidfeld zjeżdżali na pitstop w różnych momentach. Jak będzie teraz? Jeśli Kubica ma więcej paliwa, to zjedzie później.

1. okrążenie kolejność: Raikkonen, Heidfeld, Hamilton, Alonso, Kubica, Fisichella, Webber, Schumacher.

Start Świetnie wystartował Nick Heidfeld z BMW. Zajmuje drugie miejsce za Kimi Raikkonenem. Kubica przez chwilę był czwarty, ale wyprzedził go Lewis Hamilton.

Przed wyścigiem

Co zrobi Felipe Massa z Ferrari? Brazylijczyk po defekcie w kwalifikacjach zajął 16. miejsce na starcie, ale zdecydował się wymienić silnik i ostatecznie zacznie wyścig z ostatniej pozycji. Jego partner z Ferrari - Kimi Raikkonen - startuje z pole position.

Czy Lewis Hamilton z McLarena powalczy z Fernando Alonso? Młody Brytyjczyk w kwalifikacjach był czwarty, a jego kolega z zespołu, niewiele starszy dwukrotny mistrz świata Alonso zajął drugą pozycję. McLareny są mocne, czy szybsze niż Ferrari Raikkonena?

Takuma Sato z Super Aguri na 10. miejscu! Utrzyma je i będzie walczył, czy szybko przepadnie? Jeśli znany z ryzykanckiego i niebezpiecznego stylu jazdy Japończyk utrzyma miejsce w czołówce, będzie to sensacja.

Na co stać mistrzów świata Renault? W kwalifikacjach mieli szóste i 13. miejsce. Słabo jak na mistrzów.

I wreszcie: jak spisze się Robert Kubica? Piąte miejsce w kwalifikacjach, to jego najlepszy wynik w krótkiej karierze wyścigowej w F1. Jeśli je utrzyma, będzie fantastycznie! Jeśli je poprawi - strach marzyć. Jego kolega Nick Heidfeld był trzeci - BMW Sauber trzecią siłą w tym sezonie?

Kolejność na starcie
1. linia:
Kimi Raikkonen (Finlandia/Ferrari)
Fernando Alonso (Hiszpania/McLaren-Mercedes)
2. linia:
Nick Heidfeld (Niemcy/BMW Sauber)
Lewis Hamilton (W.Brytania/McLaren-Mercedes)
3. linia:
Robert Kubica (Polska/BMW Sauber)
Giancarlo Fisichella (Włochy/Renault)
4. linia:
Mark Webber (Australia/Red Bull-Renault)
Jarno Trulli (Włochy/Toyota)
5. linia:
Ralf Schumacher (Niemcy/Toyota)
Takuma Sato (Japonia/Super Aguri-Honda)
6. linia:
Anthony Davidson (W.Brytania/Super Aguri-Honda)
Nico Rosberg (Niemcy/Williams-Toyota)
7. linia:
Heikki Kovalainen (Finlandia/Renault)
Jenson Button (W.Brytania/Honda)
8. linia:
Alexander Wurz (Austria/Williams-Toyota)
Rubens Barrichello (Brazylia/Honda)
9. linia:
Scott Speed (USA/Toro Rosso-Ferrari)
David Coulthard (W.Brytania/Red Bull-Renault)
10. linia:
Vitantonio Liuzzi (Włochy/Toro Rosso-Ferrari)
Adrian Sutil (Niemcy/Spyker-Ferrari)
11. linia:
Christijan Albers (Holandia/Spyker-Ferrari)
Felipe Massa (Brazylia/Ferrari)