Sport.pl

Tor Autodromo Nazionale di Monza

Monza wyróżnia się spośród pozostałych torów dwiema cechami: wysokimi prędkościami maksymalnymi oraz wspaniałą tradycją. W otoczonym wysokim murem parku bolidy F1 będą ścigać się już po raz 56. - najwięcej spośród wszystkich obiektów F1 na świecie
Miasteczko Monza leży na przedmieściach Mediolanu i zamieszkuje je 120 000 osób. Piewsze wyścigi odbyły się tu 10 września 1922 roku. Tor stawia wysokie wymagania w stosunku do silników - ponad 70% każdego okrążenia kierowcy przejeżdżają z gazem wciśniętym "do deski".

Zaprojektowany przez Alfredo Rossellego i wybudowany w 1922 roku tor był wiele razy modyfikowany. Pozostałości po owalnym, nachylonym fragmencie toru przypominają o dawnych czasach.Kilka szykan stwarza dogodne możliwości wyprzedzania. Najbardziej legendarną z nich jest szykana Variante Ascari, której nazwa jest uczczeniem śmierci w 1955 roku słynnego włoskiego kierowcy Alberto Ascariego, który rozbił się właśnie w tym miejscu. Innym kluczowym odcinkiem Monzy jest owiany złą sławą zakręt Parabolica. Kierowcy muszą tu gwałtownie zmniejszyć prędkość po długiej prostej, co prowadzi do wielu wypadków.

Monza jest niestety znana nie tylko z długiej tradycji, ale właśnie także z tragicznych wypadków spowodowanych szybkością toru. W 1955 roku zginął tu Ascari. W 1961 roku na zakręcie Parabolica śmierć poniósł lider klasyfikacji, Wolfgang von Trips, zabierając ze sobą 14 kibiców. Dziewięć lat później swój koniec znalazł na tym samym zakręcie sławny Austriak Jochen Rindt. W 1978 roku podczas przepychanek na starcie rozbił się i zmarł w wyniku odniesionych obrażeń Ronnie Peterson.

Nie można również zapomnieć o rekordach. Nawet po ponownym wstawieniu szykan i innych modyfikacjach toru, mających na celu poprawę bezpieczeństwa, w 2002 roku Juan Pablo Montoya (Williams) pokonał jedno okrążenie kwalifikacyjne ze średnią prędkością blisko 260 km/h. Jest to ewidentny dowód na to, iż Monza po dziś dzień jest zdecydowanie najszybszym torem, na którym rozgrywają się wyścigi Formuły 1.

Do ponownego wprowadzenia szykan w 1972 roku Monza była także miejscem niesamowitych pojedynków, w których kierowcy wykorzystując strumień rozrzedzonego powietrza powstający tuż za bolidem (ang. slipstream) wyprzedzali się nawzajem niezliczoną ilość razy. Jeden z takich pojedynków rozstrzygnął się tuż przed metą, a uczestniczących w nim kierowców dzieliła różnica zaledwie 0.1 sekundy.

Pomimo licznych zmian i burzliwej historii, Monza pozostaje jednym z najbardziej znanych torów wyścigowych na całym świecie. Jest to wręcz raj dla fanów wyścigów samochodowych. Chociaż przybywający tu licznie w każdy drugi weekend września włoscy kibice znani są z wielu skandalicznych zachowań, np. rzucania kamieniami w rywali kierowców stajni Ferrari, to jednak na trybunach zawsze panuje wielkie podniecenie i wyczuwa się niepowtarzalną magię.

Fakty i liczby:

Nazwa: Autodromo Nazionale di Monza

Położenie: Monza k/Mediolanu

Data utworzenia: 1922

Pierwsze GP: 1950

Dane techniczne:

Długość toru: 5,793 km

Ilość okrążeń: 53

Dystans: 306,720 km

Rekord okrążenia: Rubens Barichello (2004/Ferrari) 1:21,046 (257,320 km/h)

Zwycięzcy z ostatnich lat:

2005 - Juan-Pablo Montoya

2004 - Rubens Barichello