Kubica wraca do Australii

Dokładnie dwa lata po powrocie do sportu Robert Kubica przeżywa ciężki moment w karierze. Do końca sezonu zostały cztery próby, najbliższa - Rajd Australii - startuje w piątek.

- Kiedyś do Australii jeździłem na wyścigi Formuły 1, teraz przyszła pora na rajd - mówi Kubica przed startem w dziesiątej eliminacji rajdowych mistrzostw świata. Ostatni raz był tu w 2010 roku - wspomnienia ma dobre - na torze w Melbourne za kierownicą Lotusa zajął wtedy świetne drugie miejsce. Gorzej może być z humorem - ostatnio powodów do radości było mało.

Kubica po rozbudzonych po świetnym debiutanckim sezonie w WRC2 nadziejach, w rajdowych mistrzostwach świata przeżywa ciężkie chwile. W prawdzie deklarowany na początku sezonu cel - wygranie oesu - udało się zrealizować już w pierwszej próbie podczas Rajdu Monte Carlo, potem przyszła jednak seria bardziej lub mniej pechowych incydentów. Kubica przez dziewięć rajdów zgromadził w sumie 12 punktów - w pierwszej dziesiątce był dwa razy - w Argentynie i na Sardynii. Na niemieckich asfaltach dołożył do swojej kolekcji dwa kolejne wygrane oesy, ale zawodów nie ukończył - tym razem zawiodła skrzynia biegów w jego Fieście.

To zresztą największy problem Kubicy, o co polski kierowca ma pretensje do swojego zespołu od kilku rajdów. Kubica przez swoje ograniczenia ruchowe zmienia biegi łopatką zainstalowaną z lewej strony kierownicy, ale pneumatyczny (w Citroenie korzystał z hydraulicznego) system często płata figle. Awaryjna skrzynia biegów i zdradliwy hamulec ręczny szczególnie przeszkadzają w ciasnych nawrotach - to właśnie tutaj Kubica traci najwięcej czasu. M-Sport nie potrafi uporać się z tym problemem już od kilku miesięcy.

- Jeśli chodzi o pracę z zespołem, powiem szczerze, że dawniej lepiej mi się pracowało z zespołami angielskimi. Angielska mentalność w rajdach jest jednak trochę inna niż w wyścigach i niestety szybko zostało to zweryfikowane. Nie mogę ukrywać, że w pewnych kwestiach w ubiegłym roku było dużo lepiej, jeśli chodzi o zespół, ale szczegóły zostawię dla siebie - mówił w wywiadzie dla Sokolimokiem.tv . Frustracja musi być spora - Polak bez powodu nie zwykł wywlekać brudów i krytykować zespołów w mediach.

Sezon zbliża się ku końcowi, więc coraz częściej pojawiają się pytania o przyszłość i tu także nie ma jednoznacznych odpowiedzi. Kubica z jednej strony podkreśla, ile znaczą odrobione w trakcie sezonu lekcje i zdobyte doświadczenie, z drugiej nigdy nie przekreślił możliwości powrotu na tor wyścigowy. Nadal nie możemy być pewni, że za rok zobaczymy go na trasach rajdowych mistrzostw świata.

Do końca sezonu zostały cztery próby. Australijskie szutry to dla Polaka kolejna w tym sezonie niewiadoma. O punkty powinno być jednak łatwiej niż w Europie - przez duże koszty transportu wiele zespołów rezygnuje z podróży na Antypody. W stawce jest tylko 30 samochodów, z czego 11 to auta WRC. - Na szutry wracam w lepszym nastroju niż na początku sezonu. Zrobiliśmy duże postępy na tej nawierzchni. Pokazał to też Rajd Niemiec, gdzie na asfalcie moja strata do czołówki była podobna, jak na szutrach. To oznacza, że moja jazda się poprawiła. Cel się oczywiście nie zmienił - najważniejsza będzie nauka i dojechanie do mety w dobrym tempie - mówi Kubica.

Rajd Australii startuje w nocy z czwartku na piątek polskiego czasu. Zakończy się w niedzielę rano. W czwartek Kubica wykręcił dziewiąty czas podczas odcinka testowego.

Harmonogram rajdu Australii:

Piątek 12 września

00:30 Start (Coffs Harbour)

 

01:18 OS01 Hydes Creek I 10.73km)

 

02:11 OS02 Bellingen I 10.72km)

 

02:39 OS03 Newry I 24.91km)

 

05:09 Serwis A (Coffs Harbour), 30 min. )

 

06:27 OS04 Hydes Creek II 10.73km)

 

07:20 OS05 Bellingen II 10.72km)

 

07:48 OS06 Newry II 24.91km)

 

10:30 OS07S SSS I 01.56km)

 

10:38 OS08S SSS II 01.56km)

 

10:50 Serwis B (Coffs Harbour), 45 min.

Sobota, 13 września

22:45 Serwis C (Coffs Harbour), 15 min. )

 

00:18 OS09 Nambucca I 48.92km)

 

02:06 OS10 Valla I 08.96km)

 

04:36 Serwis D (Coffs Harbour), 30 min. )

 

06:24 OS11 Nambucca II 48.92km)

 

07:52 OS12 Valla II 08.96km)

 

10:30 OS13S SSS III 01.56km)

 

10:38 OS14S SSS IV 01.56km)

 

10:50 Serwis E (Coffs Harbour), 45 min.

Niedziela, 14 września

22:50 Serwis F (Coffs Harbour), 15 min. )

 

00:08 OS15 Shipmans I 30.20km)

 

01:16 OS16 Bucca I 10.86km)

 

02:06 OS17 Wedding Bells I 09.23km)

 

03:19 Serwis G (Coffs Harbour), 30 min. )

 

04:52 OS18 Shipmans II 30.20km)

 

06:00 OS19 Bucca II 10.86km)

 

07:06 OS20P Wedding Bells II 09.23km)

 

08:02 Serwis H (Coffs Harbour), 10 min. )

 

09:00 Ceremonia podium (Coffs Harbour)

Sezon Kubicy w WRC na efektownych zdjęciach

Więcej o:
Copyright © Agora SA