Maciej Wisławski

Maciej Wisławski

Mówiąc o ikonach polskiego motorsportu, nie sposób nie wymienić wśród nich Macieja Wisławskiego. Dwukrotny Mistrz Polski, Rajdowy Mistrz Europy, zwycięzca wielu prestiżowych imprez, pilot najbardziej uznanych kierowców – trudno jest wyliczyć wszystkie osiągnięcia Wiślaka.

Początek kariery

Swoją imponującą karierę rajdową Maciej Wisławski rozpoczął w 1973 roku w Syrenie 104 (tak, królowa polskich szos sprawdzała się także w roli rajdowej broni). Do świata sportów motorowych wprowadził go Krzysztof Materzyński. Początkowo Wiślak pełnił rolę serwisanta w zespole kierowcy, później zdecydował się na starty za kierownicą swojej Syrenki. W 1974 roku Maciej przesiadł się na fotel pilota w Wartburgu, jeżdżąc w parze z Henrykiem Mandelą. Do profesjonalnego motorsportu zawodnik wkroczył jako pilot. Swoją profesjonalną karierę na prawym fotelu rajdówki Maciej rozpoczął w roli partnera Andrzeja Lubiaka, reprezentując dział sportu FSM. Przez osiem lat startów załoga czterokrotnie sięgała po tytuł mistrzowski i raz po tytuł wicemistrzowski w klasie 600 cm3 i 650 cm3.

Rozwój kariery

Kolejny etap rajdowej kariery Wiślaka to starty z Pawłem Przybylskim, jednak największe sukcesy pilot osiągnął u boku Krzysztofa Hołowczyca. Od 1993 roku załoga reprezentowała team Toyota Motor Poland. Załoga dzielnie stawiała czoła najlepszym kierowcom świata, co przełożyło się na ogromny sukces – w 1997 roku zespół sięgnął po tytuł Mistrza Europy, już za kierownicą Subaru Imprezy 555. W dalszej karierze Maciej towarzyszył wielu uznanym kierowcom. Wśród nich znaleźli się między innymi Leszek Kuzaj, Sebastian Frycz, Maciej Lubiak, Kajetan Kajetanowicz oraz Łukasz Byśkiniewicz.

Inni piloci rajdowi:

Jarosław Baran - Maciej Baran - Jakub Gerber - Kamil Heller - Robert Hundla

Maciej Wisławski