Kolarstwo. 安iat這 w tunelu aerodynamicznym. Testy Polak闚

Zmieni kask, siode趾o, ustawienie ramion, by mo瞠 pozwoli to na urwanie sekundy albo nawet kilku - m闚i Sport.pl dwukrotna torowa mistrzyni 鈍iata Katarzyna Paw這wska po pierwszych w historii polskiego kolarstwa testach w tunelu aerodynamicznym.
Tunel aerodynamiczny na przedmie軼iach Drezna nie jest mo瞠 instytucj naukow, gdzie wszystko l郾i nowo軼i jak z hollywoodzkiego filmu o podr騜ach mi璠zyplanetarnych - wr璚z przeciwnie, patrz帷 na niekt鏎e gabloty i przyrz康y, mo積a odnie嗆 wra瞠nie, 瞠 plac闚ka wystartowa豉, nim w NRD do w豉dzy doszed Erich Honecker. Jednak nie scenografia jest w tej historii najwa積iejsza, ale metodologia. I umiej皻no嗆 wyci庵ania wniosk闚. A wszystko to w Niemczech od dziesi璚ioleci jest na najwy窺zym poziomie. W Dre幡ie, w strumieniu powietrza wyrzucanym przez turbin, optymalnej sylwetki w locie szuka m.in. skoczek narciarski Jens Weissflog, kt鏎y pierwsze z這to igrzysk olimpijskich wywalczy w 1984 r.

23 lata za Niemcami

- Niemieccy kolarze pierwsze testy mieli w 1992 r., my 23 lata p騧niej, co dobrze pokazuje, jak du穎 do nadrobienia ma polski sport, je郵i chodzi o naukowe podej軼ie - m闚i Andrzej Pi徠ek, dyrektor sportowy w Polskim Zwi您ku Kolarskim, pomys這dawca test闚, kt鏎e sfinansowa Instytut Sportu, jednostka naukowo-badawcza przy ministerstwie sportu.

- Trenerze, zupe軟ie inna jazda! Co za poprawa, jestem w szoku - u鄉iecha豉 si we wtorek do szkoleniowca kadry torowej Grzegorza Ratajczyka Edyta Jasi雟ka po testach, w kt鏎ych okaza這 si, 瞠 je郵i nieco zmieni sylwetk i schowa ramiona bardziej pod cia這, to zmniejszy op鏎 powietrza i mo瞠 zaoszcz璠zi nawet kilka sekund. Dla ubranych w op造wowe kaski i nowoczesne kombinezony zawodniczek wsp馧czynnik oporu powietrza wynosi ok. 0,38-0,42. Dla por闚nania, sportowe samochody maj ok. 0,15-0-2. Oczywi軼ie wystaj帷a ponad ram sylwetka kolarki nigdy nie wygra pod tym wzgl璠em z ferrari, ale dobieraj帷 odpowiedni kask, kombinezon, u這瞠nie plec闚, r彗, wysoko嗆 siode趾a, kierownicy, mo瞠 zmniejszy wsp馧czynnik oporu o setne czy nawet dziesi徠e cz窷ci. - Co mo瞠 si prze這篡 na wynik. W zawodowych grupach, a tak瞠 w czo這wych reprezentacjach, w kt鏎ych na kolarstwo id wielkie pieni康ze, jak Wielka Brytania czy Australia, takie testy to co roku normalka. My dopiero raczkujemy, ale wa積e, 瞠 co drgn窸o - podkre郵a Pi徠ek.

Ile dadz testy

Ile dok豉dnie sekund zaoszcz璠z polskie kolarki - oka瞠 si, gdy niemieccy specjali軼i przeka膨 Polakom dok豉dne wyniki pomiar闚 uwzgl璠niaj帷ych takie szczeg馧y jak g瘰to嗆 powietrza czy precyzyjny rozk豉d dzia豉j帷ych na zawodniczk si. A tak瞠 po zmierzeniu czas闚 na torze w Pruszkowie po powrocie kadry do Polski. - Przed wyjazdem do tunelu mierzono nam czas na dystansie 3 km, po powrocie pojad w nowym kasku, siode趾u, w nowych ustawieniach sylwetki i sprawdzimy, ile zaoszcz璠z - m闚i "Wyborczej" Katarzyna Paw這wska, dwukrotna mistrzyni 鈍iata w scratchu, najwi瘯sza gwiazda kadry, nadzieja na medal igrzysk w Rio de Janeiro.

Diabe tkwi w szczeg馧ach

Paw這wska te by豉 zachwycona testami. Okaza這 si, 瞠 mniejszy op鏎 stawia w innym kasku ni ten, w kt鏎ym do tej pory startowa豉. Dobry efekt da豉 te zmiana siode趾a, skorygowanie o centymetr jego wysoko軼i, a tak瞠 nieco inne u這瞠nie ramion. - Kolarstwo to sport, w kt鏎ym na wynik sk豉da si suma wielu detali. Testy s potrzebne cho熲y po to, 瞠by taki szczeg馧 jak 幢e dobrany kask nie wp造wa na to, czy jest medal czy nie - podkre郵a Paw這wska.

Bez nauki w豉軼iwie nie ma dzi sportu na najwy窺zym poziomie, ale tunel aerodynamiczny to tak naprawd tylko cz窷 uk豉danki. - Samo ustawienie optymalnej op造wowo sylwetki to ma這. Mo瞠 si bowiem okaza, 瞠 przy idealnym u這瞠niu sylwetki na d逝窺zym dystansie peda逝je si niewygodnie i spada moc. Dlatego zawodowe grupy kolarskie i najlepsze reprezentacje id ju krok dalej, poza tunelem, maj te specjalne urz康zenia do bike fittingu, kt鏎e za pomoc systemu czujnik闚 mierz, jaka jest najlepsza sylwetka pod wzgl璠em biomechanicznym, czyli m闚i帷 wprost, w jakiej pozycji kolarz wykr璚a najwi瘯sz moc - m闚i Bartosz Krawczy雟ki, dyrektor Instytutu Sportu. Takiej maszyny, wartej ok. 100 tys. z, w PZKol wci捫 nie ma, ale Krawczy雟ki zapewnia, 瞠 o ni powalczy.

Nauka kluczem do medali

- 安iat si zmieni. Pami皻am, jak w latach 80. na zawodach wszyscy 鄉iali si z Japo鎍zyk闚, gdy na mecie pocierali nogi lodem. Dzi wiadomo, 瞠 lodowe k徙iele przy酥ieszaj regeneracj. Przyk豉dy mo積a mno篡. Bez sportowej nauki na wysokim poziomie w豉軼iwie bardzo ci篹ko dogoni teraz 鈍iatow czo堯wk - podkre郵a Pi徠ek.

W Polsce takie podej軼ie wci捫 nie jest powszechne. UK Sports w Wielkiej Brytanii wydaje na r騜ne projekty badawcze dziesi徠ki milion闚 funt闚, Instytut Sportu ma 700 tys. z. Na projekt "tunel" p鎩dzie w sumie 120 tys. z.

Dzi瘯i dofinansowaniu 瞠glarze sprawdzali te np., jak r騜ne rodzaje maszt闚 wp造waj na pr璠ko嗆 i zwrotno嗆, a narciarze klasyczni - z przymocowanymi do bioder przyspieszeniomierzami z 篡roskopami - testowali, jaka technika pozwala im szybciej pokonywa wira瞠. - Je郵i chcemy w przysz這軼i zdobywa wi璚ej ni 10 medali na igrzyskach, to takich bada powinno by du穎 wi璚ej, w ka盥ej dyscyplinie - zako鎍zy Krawczy雟ki.

Oto Angelika W徠or - z這ta medalistka z IE w Baku [ZOBACZ]