Jak się bawić z dzieckiem? Zestawy ćwiczeń dla przedszkolaków [ZDROWO I SPORTOWO]

Zabawy ruchowe są jedną z najlepszych form aktywności fizycznej, jaką możemy zapewnić dziecku. Trenerzy projektu "Zdrowo i Sportowo" przygotowali zestawy ćwiczeń, które mogą być inspiracją zarówno dla rodziców jak i nauczycieli wychowania przedszkolnego.

Przedstawione filmy są efektem spotkań z dziećmi, biorącymi udział w akcji Zdrowo i Sportowo .

Ćwiczenia z przedszkolakami

Celem filmu jest pokazanie możliwości wykorzystania ćwiczeń podczas zajęć, ale też przekonanie do dowolnego zestawiania ich w dłuższe formy i tory przeszkód.

 

Film dostępny jest również na Facebooku .

Zabawy z piłkami

Na blogu Kids&Sport pojawiła się seria materiałów poświęconych podstawowym umiejętnościom ruchowym (physical literacy). Ich uzupełnieniem będą również filmy, które mają zaprezentować propozycje w zakresie rozwoju poszczególnych cech motorycznych.

Na początek łapanie i rzucanie. W zaprezentowanym materiale wykorzystane zostały miękkie piłki, które dostępne są w wielu rodzajach, a przede wszystkim w różnych rozmiarach. Ich miękkość jest ważna ze względów bezpieczeństwa, a rozmiar daje możliwość ćwiczenia jedną lub dwiema rękami.

Na początek proste podrzucanie piłki oburącz. Stopniowo coraz wyżej, a jeśli jest to zbyt proste można dodać klaskanie w czasie gdy piłka jest w powietrzu. Kolejne zadanie to odbijanie piłki o podłogę, a w późniejszym etapie jej kozłowanie. Bardzo chętnie z użyciem piłek dzieci ćwiczą w parach lub większych grupach. Tu możliwych zadań jest bez liku. Rzucanie, turlanie, podawanie kozłem, etc. Za to następnym progiem trudności jest próba odbijania piłki od ściany (łapanie bezpośrednio po odbiciu lub po koźle) lub wprowadzenie do zabawy w parach drugiej piłki.

Dokładnie w taki sam sposób ćwiczyć można z piłkami małymi, przy czym wtedy należy skoncentrować się na chwycie jedną ręką.

 

Film dostępny jest również na Facebooku

Aktywność ruchowa na co dzień

W materiałach towarzyszących akcji Zdrowo i Sportowo prezentowane są ćwiczenia, które można wykonywać praktycznie w każdych warunkach, a nawet bez specjalistycznego sprzętu. Aktywność ruchowa to jednak nie tylko wykonywanie ćwiczeń, ale przede wszystkim styl życia.

W zaleceniach prezentowanych również na blogu, pojawia się magiczna liczba dwóch godzin, jako zalecenie sumarycznej ilości czasu spędzanego codziennie przez dziecko na zabawach ruchowych. Z czego jedna godzina (w sumie) powinna być w miarę możliwości moderowana, a druga to czas swobodnej, ale intensywnej fizycznie zabawy.

Poniższy materiał ma na celu pokazanie jak niewiele potrzeba, by tą drugą godzinę wypełnić podczas spaceru, pobytu w ogrodzie, czy też na aktywnościach, które mogą być dla dziecka jednorazową atrakcją, ale z czasem mogą też stać się pasją lub czynnie uprawianym sportem.

Nie można jednak dać się zniechęcić pogodzie, a wręcz wykorzystać ją jako pretekst do zmiany planów, wypróbowania nowej lub po prostu innej aktywności.

 

Akcja Zdrowo i Sportowo

Akcja Zdrowo i Sportowo objęła już swym zasięgiem w roku szkolnym 2015/2016 ponad 150 placówek. Projekt będzie realizowany również podczas warszawskiej "Zimy W Mieście 2016". Ze względu na ograniczony czas, w ferie zajęcia odbędą się jedynie w kilkunastu placówkach. Oczywiście pozostałe szkoły zostały zaproszone do korzystania z materiałów edukacyjnych, a termin samych zajęć może zostać wyznaczony aż do końca czerwca 2016.

źródło: Okazje.info