Zaczynamy od zabawy w berka - trochę innego od standardowej jego wersji. Jednak zasady pozostają niezmienne - biegać, łapać i nie dać się złapać!
Ogonki (berek) - często używana przeze mnie zabawa na samym początku zajęć. Każde dziecko ma ogonek (szarfę wsadzoną z tyłu za gumkę od spodenek). Na komendę trenera, dzieci się rozbiegają w różnych kierunkach. Zabawa polega na tym aby złapać jak najwięcej ogonków i nie stracić przy tym swojego. Opcjonalnie - każde dziecko ma dwa ogonki. Alternatywą może być wyłapanie ogonków trenera.
Rybak i jego sieć (berek) - dwoje lub troje dzieci są rybakami - łapią się za ręce, tworząc tym samym sieć. Reszta dzieci to ryby, które swobodnie pływają (różnymi stylami) w morzu. Rybacy (połączeni za ręce) łapią ryby. Rybka, która zostanie złapana - przyłącza się do sieci i od tej pory pomaga łapać kolejne ryby. Wygrana (niezłapana) rybka dobiera sobie dwójkę dzieci i tworzą sieć by znów wyłapać wszystkie pływające stworki.
Jedno dziecko zostaje pająkiem. Reszta jest muszkami. Muszki swobodnie latają. Trener nagle woła: UWAGA PAJĄK, po czym muszki stają nieruchomo. Pająk chodzi i przygląda się muszkom, a która z nich się poruszy - idzie do sieci (zrobionej z dwóch brameczek typu pop-up). W związku z tym, że każde dziecko chce być pająkiem, dajemy im taką możliwość (w większych grupach możemy mieć dwa pajączki jednocześnie).
Jest to zabawa na refleks i równowagę. Dzieci biegają swobodnie z piłkami a na komendę trenera: SUPERMAN!, dzieci kładą się na piłce (brzuch na piłce), wyciągając proste nogi do tyłu i jedną rękę wyprostowaną do przodu (znak Supermana). Warto pamiętać o krótkim wprowadzeniu do tematu 'Super Bohaterowie' i wypytać dzieci o ich ulubione postacie i opinię na temat Supermana.
Wiadomo, że żółw jest powolny a tygrys raczej by nas dogonił. Na komendę trenera: TYGRYS, dzieci biegają szybko, a na komendę: ŻÓŁW - woooolnooo.
Zabawa wymaga znajomości części ciała, takich jak łokieć, kolano, ale można poprzestać na prostszych jak np. głowa, ręka, noga. Trener daje sygnał BIEGAMY i dzieci zaczynają się poruszać w wyznaczonym polu. Na komendę STOP, każde dziecko zatrzymuje się obok rozstawionych na podłodze znaczników(talerzyków lub pachołków). Następnie trener mówi czym należy dotknąć znacznik, a dzieci wykonują polecenie.
Ćwiczenie to można wykonywać z piłkami (w starszych grupach). Na komendę STOP, dzieci zatrzymają piłkę wybraną przez trenera częścią ciała.
Alternatywą może być bieganie trzymając się za odpowiednią część ciała (na komendę trenera) - np. za kolano lub dużego palca u prawej nogi.