Koszykówka dla dzieci. Czy trening może być zabawą?

O zaletach uprawiania sportu można wypowiadać się w bardzo szerokim kontekście, począwszy od korzyści zdrowotnych, poprzez te związane z rozwojem fizycznym, na korzyściach związanych z rozwojem psychicznym kończąc. Umiejętności i kompetencje, w które wyposaży dzieci sport, będą procentować w przyszłości, w życiu nie tylko sportowym, ale i osobistym. Aby wykorzystać pozytywy, które niesie za sobą sport, należy bardzo uważnie prowadzić zajęcia dla małych adeptów.

Bawić się czy trenować?

Zabawa, zdrowie i sport to trzy składowe aktywności ruchowej. Na wczesnym etapie szkolenia (do około 9 roku życia) dokładnie w takiej kolejności powinny być realizowane. W tym okresie dziecko dąży do zaspokajana naturalnej w tym wieku potrzeby ruchu i zabawy. Ukierunkowana zabawa jest więc w tej fazie najistotniejsza. Nie dość, że rozwija umiejętności, to także stanowi podwaliny motywacji wewnętrznej. A co najważniejsze jest powodem radości. - Zajęcia powinny obfitować w ćwiczenia rozwijające ogólną sprawność i kształtujące określone cechy motoryczne, natomiast wprowadzenie nadmiernej rywalizacji w tym wieku nie jest wskazane - podkreśla trenerka Akademii Koszykówki w Poznaniu. Dobrze jest dodać do zajęć elementy innych dyscyplin sportowych, w taki sposób, żeby dziecko z nimi zaznajomić.

Wczesna specjalizacja sportowa wiążąca się z naciskiem na uprawianie tylko jednej konkretnej dyscypliny od samego początku może nieść za sobą negatywne skutki. Niekorzystny wpływ na zdrowie i rozwój, szybsza rezygnacja z uprawianego sportu lub szybsze wypalenie, niechęć do jakiejkolwiek aktywności sportowej- to tylko niektóre z nich. Oczywiście niektóre sporty, jak na przykład gimnastyka artystyczna, wymagają wczesnej specjalizacji. Są jednak dyscypliny, w których sukcesy można osiągnąć zaczynając specjalistyczne treningi w wieku późniejszym. Do takich dyscyplin zalicza się koszykówkę, a najlepszym przykładem na potwierdzenie tego faktu są osoby Marcina Gortata i Tima Duncana. Obaj gracze rozpoczynali swoją karierę koszykarską relatywnie późno, wcześniej próbując swoich sił w innych sportach. Jeśli mamy do czynienia ze szkółką koszykarską, to poza zabawą, ćwiczeniami ogólnorozwojowymi i prostymi elementami koszykarskimi, znaleźć się też może miejsce dla kopania piłki. Dlatego nasze zajęcia prowadzone są w zróżnicowanych grupach wiekowych od 2-3, 3 -5, 4-5, 6-9, 10 -12 lat. Dziecko uczy się przez modelowanie (czyli obserwowanie i naśladownictwo), dlatego rodzice spędzający aktywnie czas oraz trenerzy/animatorzy, którzy wykonują swoją pracę z pasją mogą zdziałać więcej niż myślą w zakresie kształtowania postaw sportowych u swoich podopiecznych. Bardzo ważnym dla nas elementem jest dobór sprzętu, który stanowi bazę w pracy z najmłodszymi sportowcami.

Wybór szkółki

Jest wiele dyscyplin sportowych, jak również wiele szkółek, które oferują zajęcia sportowe dla najmłodszych. Fakt ten może rodzić dylematy. Rodzice wielokrotnie zastanawiają się, na jakie zajęcia posłać dziecko . Kierując się wyborem należy zwrócić uwagę na elementy przedstawione powyżej oraz sprawdzić, jak funkcjonują dane akademie. Przede wszystkim kadra szkoleniowa w której na poziomie pracy z najmłodszymi musi być odpowiednio wyszkolona. Szkoła powinna być zaopatrzona w sztab trenerów, pedagoga, psychologa oraz fizjoterapeuty lub przynajmniej umożliwiać do nich dostęp.

Koszykówka kształtuje charakter

Koszykówka jest dyscypliną ciekawą, dynamiczną, bardzo rozwijającą. Kształtuje charakter. Poza wspomnianymi korzyściami jakie daje sport ogólnie, dyscyplina zespołowa jaką jest koszykówka sprawia, że dziecko uczy się funkcjonować i współpracować w grupie. Buduje to poczucie przynależności do grupy. Z czasem młody koszykarz przechodzi z myślenia "ja" na "my". Trenowanie sportu zespołowego pozytywnie wpływać może również na rozwój emocjonalny. Jak wykazują badania zawodnicy uprawiający sporty zespołowe charakteryzują się wyższym poziomem inteligencji emocjonalnej niż ci, którzy uprawiają sporty indywidualne. Co to w praktyce oznacza? Większą świadomość i rozumienie własnych emocji, umiejętność zarządzania nimi, a także umiejętność rozpoznawania emocji u innych.

Jak zachęcić dziecko do aktywności

Zachęcajmy dzieci do aktywności sportowej, ale nie zmuszajmy. Chwalmy, ale nie krytykujmy. Dziecko zaangażuje się w uprawianie sportu tylko wtedy, gdy będzie czerpało z niego przyjemność i gdy z zajęć będzie wychodziło z uśmiechem na twarzy. Pamiętajmy więc, że sport ma być dla dziecka pasją i źródłem radości. Jeśli tak się stanie, to możemy spodziewać się, że w przyszłości pozytywne efekty trenowania będą widoczne czy to na boisku, czy też w życiu codziennym.

Katarzyna Grześczyk- psycholog Akademii Koszykówki w Poznaniu

Copyright © Agora SA