YouTube skasował popularne wideo o szachach! Kuriozum. "Białe i czarne"

- YouTube skasowało filmy o szachach Chorwata Antonio Radicia, najpopularniejszego szachowego youtubera świata, za używanie zwrotów "biały kontra czarny" i odwrotnie! Odwołanie zostało odrzucone - poinformował Radosław Jedynak, prezes Polskiego Związku Szachowego.

Antonio Radić, występujący pod nickiem "agadmator", posiada na YouTubie ponad 700 tysięcy subskrypcji. Dla porównania - najpopularniejszy polski youtuber szachowy Marianczello Dominoni ma ich niespełna 67 tysięcy. O tym, że filmy na kanale Radicia zostały skasowane, poinformował prezes Polskiego Związku Szachowego Radosław Jedynak.

Zobacz wideo Niesamowita przemiana Krzysztofa Piątka. "Absolutny popis. Nie znaliśmy go z tej strony"

- YouTube skasowało filmy o szachach Chorwata Antonio Radicia, najpopularniejszego szachowego youtubera świata, za używanie zwrotów "biały kontra czarny" i odwrotnie! Odwołanie zostało odrzucone - napisał Jedynak na Facebooku.

Do sprawy odniósł się też Radić. - Nadal nie mogę zrozumieć tej decyzji - powiedział Chorwat, który dodał, że nie wie też, co się stanie z resztą jego filmów, bo praktycznie w każdym z nich w kontekście szachów używa zwrotów "biały" i "czarny".

Szachy w centrum debaty o rasizmie

Szachy w kontekście rasizmu - jak informuje Focus - zostały też ostatnio wywołane w Australii, gdzie stacja radiowa ABC chciała porozmawiać z Johnem Adamsem, ekonomistą, entuzjasta szachów i byłym reprezentantem australijskiej federacji szachowej, którego pracownik ABC zapytał, czy zechciałby wziąć udział w debacie, by omówić zasady gry w szachy i wyjaśnić, czy dla graczy nie jest problematyczne, że białe pionki zawsze wykonują pierwszy ruch.

Adams odrzucił zaproszenie do debaty. Ostatecznie w programie w roli eksperta wystąpił szachista Kevin Bonham, który na antenie stwierdził, że taktyczna natura szachów spowodowała, że białe pionki poruszają się najpierw. Już po programie zamieścił jednak wpis na Twitterze, w którym stwierdził, że temat debaty był "najgłupszą wojną kulturalną w historii".

Wielkie firmy zapowiadają zmiany

Debata o rasistowskim podłożu szachów jest pokłosiem protestów, które wybuchły w Stanach Zjednoczonych po zabójstwie przez policjanta czarnoskórego George'a Floyda. Dotyka ona cały świat. Wiele firm obawiając się bojkotu lub procesów sądowych, usuwa niepoprawne politycznie nazwy i słowa ze swych akcji marketingowych. Tak postąpił np. francuski koncern kosmetyczny L’Oreal, który poinformował, że w ramach walki z rasizmem przestaje używać słów "biały", "wybielający" czy "jasny" na opakowaniach swoich produktów.

Wiele wskazuje na to, że algorytm YouTube'a usunął filmy Radicia tylko ze względu na to, że zawierały one określenia, które w ostatnim czasie pobudzały do dyskusji. Były one jednak użyte w zupełnie innym kontekście, co sprawia, że cała sytuacja staje się dość groteskowa.

Przeczytaj też:

Pobierz aplikację Sport.pl LIVE na Androida i na iOS-a

Sport.pl LiveSport.pl Live .