SPORT.PL na FACEBOOK-u - wejdź na nasz profil, zostań fanem. Komentuj, dyskutuj, radź! ?
Nowoczesne stadiony przestały być jedynie miejscem sportowych emocji. Na zachodzie nikogo już nie zaskakuje, że jednego dnia rozgrywają się na nich mecze, a następnego odbywają koncerty. Przykładem może być Narodowy Stadion Francji, Stade de France, który zasłynął z wielkich widowisk kulturalnych. Poza koncertami U2 czy The Rolling Stones na stadionie tym wystawiano z wielkim powodzeniem takie przedstawienia jak "Ben Hur", "Carmen", "Turandot", czy "Aida" z udziałem 500 artystów. Każde z nich zgromadziło pełną widownię i przyniosło dochody wysokości kilku milionów euro.
Koncert Stinga na otwarciu Stadionu Miejskiego w Poznaniu 20 września było więc pierwszą z podobnych imprez, jakie czekają nas w przyszłości. Na spektakl przyszło 30 tysięcy osób. Do nabycia było 5 rodzajów biletów, których średnia wartość wyniosła 260 zł. Zysk z samych wejściówek był więc olbrzymi.
- Zadbanie o to, aby stadiony były obiektami dochodowymi po mistrzostwach jest sprawą kluczową - mówi Wojciech Rokicki, Krajowy Koordynator ds. Stadionów w Spółce PL. 2012, odpowiedzialnej za przygotowania naszego kraju do Euro. O to, aby stadiony zarabiały na siebie zadbają ich operatorzy, czyli firmy zarządzające. Trzy areny zawarły już takie umowy - operatorem Stadionu Narodowego jest Narodowe Centrum Sportu, stadionu wrocławskiego SMG (bardzo doświadczona firma zarządzająca ponad 250 obiektami w USA i wieloma arenami w Europie), a gdańskiego Lechia Operator w konsorcjum ze Sportfive i HSG Zander. Nadal trwa procedura pozyskania operatora Stadionu Miejskiego w Poznaniu - decyzja zostanie podjęta do końca roku. - czytamy w oficjalnym oświadczeniu spółki PL2012 .
- Takich firm - operatorów jest na świecie dosłownie kilka. I tak na przykład, gdy Rolling Stones grają na jednym stadionie, to mamy duże prawdopodobieństwo, że zagrają także na dwudziestu pozostałych z sieci należącej do jednego operatora. Jego zadaniem jest właśnie zarabianie pieniędzy na utrzymanie obiektu - tłumaczył Gazecie Prawnej Jacek Bochenek, dyrektor grupy sportowej w firmie konsultingowej Deloitte Polska.
Pojemność Stadionu Narodowego w Warszawie będzie wynosić 55 tysięcy miejsc. Jednak olbrzymia kubatura obiektu i jego nowoczesna architektura sprawia, że na koncerty będzie można wpuścić aż 80 tysięcy osób!
Organizacja koncertów i eventów jest tylko jednym ze sposobów uzyskiwania dochodów przez stadiony. Podstawowym będzie wynajem powierzchni komercyjnych i handlowych. I tak na Stadionie Narodowym powstanie największe w Warszawie centrum konferencyjne o łącznej powierzchni 16 000 mkw. Biura zajmą 8 000 mkw., a fitness club 2 500 mkw. Na stadionie powstanie także 68 lóż VIP o powierzchni ok. 40 mkw. każda oraz jedna loża prezydencka na ok. 200 osób. Dla swoich właścicieli - firm lub osób prywatnych, które podpiszą umowę na wynajem loży, będą one pełniły funkcję luksusowych przestrzeni do oglądania meczów w dni rozgrywek oraz gabinetów, z których można skorzystać o każdej porze w pozostałe dni, na przykład organizując spotkania firmowe.
Na pozostałych stadionach również przewidziano powierzchnie komercyjne. We Wrocławiu będzie to ok. dwanaście tysięcy mkw., gdzie poza barami i restauracjami znajdzie się chociażby serwerownia, w Gdańsku powierzchnia komercyjna wyniesie kilkanaście tysięcy mkw., a w Poznaniu około dziesięciu tysięcy.
Dochody jakie potrafią generować stadiony z tytułu wynajmu lóż przedsiębiorcom są olbrzymie. W Niemczech - na stadionach, gdzie rozgrywane są spotkania Budesligi - to około 60% budżetu. Pojedyncze firmy potrafią płacić do 200 tys. euro rocznie za owe loże. W Polsce te stawki będą oczywiście dużo niższe, co nie oznacza wcale, że nie znajdą się chętni na ten produkt.
Do 10 milionów złotych może kosztować 2,5-godzinna ceremonia otwarcia Stadionu Narodowego w Warszawie. 1 października ruszył konkurs na opracowanie scenariusza imprezy - zwycięzcę wybierze jury, na czele którego stanął Krzysztof Materna.
- Impreza otwierająca Stadion Narodowy w Warszawie będzie jednym z najważniejszych momentów dla tego obiektu i niepowtarzalną okazją do zaprezentowania jego walorów. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się ogłosić konkurs, aby wybrać unikatowy pomysł na uroczystość otwarcia Stadionu Narodowego w Warszawie. Widowisko musi być wyjątkowe, tak by zapadło w pamięć nie tylko Polakom - powiedział Rafał Kapler, prezes Narodowego Centrum Sportu.
Można spodziewać się wielkich gwiazd i niezwykłych efektów specjalnych.
Więcej o Euro 2012 w specjalnym serwisie Sport.pl! ?
Szansa dla polskich hotelarzy - Euro niesie nam gigantyczne profity?