Euro 2012. Co ze stadionami po Euro? Wielkie imprezy, wspaniałe koncerty!

Dzięki EURO 2012 w Polsce powstają stadiony najwyższej klasy Elite. Na czterech z nich - w Warszawie, Gdańsku, Poznaniu i Wrocławiu - zostaną rozegrane mecze mistrzostw, ale wszystkie będą służyły mieszkańcom miast gospodarzy po roku 2012. Po Euro wszystkie obiekty trzeba należycie spożytkować, w grę wchodzą bardzo duże pieniądze i niezwykłe wydarzenia muzyczne i kulturalne
SPORT.PL na FACEBOOK-u - wejdź na nasz profil, zostań fanem. Komentuj, dyskutuj, radź! ?

Nowoczesne stadiony przestały być jedynie miejscem sportowych emocji. Na zachodzie nikogo już nie zaskakuje, że jednego dnia rozgrywają się na nich mecze, a następnego odbywają koncerty. Przykładem może być Narodowy Stadion Francji, Stade de France, który zasłynął z wielkich widowisk kulturalnych. Poza koncertami U2 czy The Rolling Stones na stadionie tym wystawiano z wielkim powodzeniem takie przedstawienia jak "Ben Hur", "Carmen", "Turandot", czy "Aida" z udziałem 500 artystów. Każde z nich zgromadziło pełną widownię i przyniosło dochody wysokości kilku milionów euro.

Koncert Stinga na otwarciu Stadionu Miejskiego w Poznaniu 20 września było więc pierwszą z podobnych imprez, jakie czekają nas w przyszłości. Na spektakl przyszło 30 tysięcy osób. Do nabycia było 5 rodzajów biletów, których średnia wartość wyniosła 260 zł. Zysk z samych wejściówek był więc olbrzymi.

- Zadbanie o to, aby stadiony były obiektami dochodowymi po mistrzostwach jest sprawą kluczową - mówi Wojciech Rokicki, Krajowy Koordynator ds. Stadionów w Spółce PL. 2012, odpowiedzialnej za przygotowania naszego kraju do Euro. O to, aby stadiony zarabiały na siebie zadbają ich operatorzy, czyli firmy zarządzające. Trzy areny zawarły już takie umowy - operatorem Stadionu Narodowego jest Narodowe Centrum Sportu, stadionu wrocławskiego SMG (bardzo doświadczona firma zarządzająca ponad 250 obiektami w USA i wieloma arenami w Europie), a gdańskiego Lechia Operator w konsorcjum ze Sportfive i HSG Zander. Nadal trwa procedura pozyskania operatora Stadionu Miejskiego w Poznaniu - decyzja zostanie podjęta do końca roku. - czytamy w oficjalnym oświadczeniu spółki PL2012.

- Takich firm - operatorów jest na świecie dosłownie kilka. I tak na przykład, gdy Rolling Stones grają na jednym stadionie, to mamy duże prawdopodobieństwo, że zagrają także na dwudziestu pozostałych z sieci należącej do jednego operatora. Jego zadaniem jest właśnie zarabianie pieniędzy na utrzymanie obiektu - tłumaczył Gazecie Prawnej Jacek Bochenek, dyrektor grupy sportowej w firmie konsultingowej Deloitte Polska.

Pojemność Stadionu Narodowego w Warszawie będzie wynosić 55 tysięcy miejsc. Jednak olbrzymia kubatura obiektu i jego nowoczesna architektura sprawia, że na koncerty będzie można wpuścić aż 80 tysięcy osób!

Organizacja koncertów i eventów jest tylko jednym ze sposobów uzyskiwania dochodów przez stadiony. Podstawowym będzie wynajem powierzchni komercyjnych i handlowych. I tak na Stadionie Narodowym powstanie największe w Warszawie centrum konferencyjne o łącznej powierzchni 16 000 mkw. Biura zajmą 8 000 mkw., a fitness club 2 500 mkw. Na stadionie powstanie także 68 lóż VIP o powierzchni ok. 40 mkw. każda oraz jedna loża prezydencka na ok. 200 osób. Dla swoich właścicieli - firm lub osób prywatnych, które podpiszą umowę na wynajem loży, będą one pełniły funkcję luksusowych przestrzeni do oglądania meczów w dni rozgrywek oraz gabinetów, z których można skorzystać o każdej porze w pozostałe dni, na przykład organizując spotkania firmowe.

Na pozostałych stadionach również przewidziano powierzchnie komercyjne. We Wrocławiu będzie to ok. dwanaście tysięcy mkw., gdzie poza barami i restauracjami znajdzie się chociażby serwerownia, w Gdańsku powierzchnia komercyjna wyniesie kilkanaście tysięcy mkw., a w Poznaniu około dziesięciu tysięcy.

Dochody jakie potrafią generować stadiony z tytułu wynajmu lóż przedsiębiorcom są olbrzymie. W Niemczech - na stadionach, gdzie rozgrywane są spotkania Budesligi - to około 60% budżetu. Pojedyncze firmy potrafią płacić do 200 tys. euro rocznie za owe loże. W Polsce te stawki będą oczywiście dużo niższe, co nie oznacza wcale, że nie znajdą się chętni na ten produkt.

Ceremonia otwarcia Stadionu Narodowego próbą generalną

Do 10 milionów złotych może kosztować 2,5-godzinna ceremonia otwarcia Stadionu Narodowego w Warszawie. 1 października ruszył konkurs na opracowanie scenariusza imprezy - zwycięzcę wybierze jury, na czele którego stanął Krzysztof Materna.

- Impreza otwierająca Stadion Narodowy w Warszawie będzie jednym z najważniejszych momentów dla tego obiektu i niepowtarzalną okazją do zaprezentowania jego walorów. Właśnie dlatego zdecydowaliśmy się ogłosić konkurs, aby wybrać unikatowy pomysł na uroczystość otwarcia Stadionu Narodowego w Warszawie. Widowisko musi być wyjątkowe, tak by zapadło w pamięć nie tylko Polakom - powiedział Rafał Kapler, prezes Narodowego Centrum Sportu.

Można spodziewać się wielkich gwiazd i niezwykłych efektów specjalnych.



Szansa dla polskich hotelarzy - Euro niesie nam gigantyczne profity?