Euro 2012. Terminal gdańskiego lotniska był symbolem opóźnień, dziś jest prawie gotowy

Jeszcze rok temu był symbolem opóźnień inwestycji na Euro 2012, dziś stoi praktycznie gotowy. Nowy terminal gdańskiego lotniska na pewno obsłuży kibiców podczas piłkarskich mistrzostw Europy.

POLECAMY NASZ SERWIS SPECJALNY - Wszystko co chcesz, musisz oraz powinieneś wiedzieć o Euro 2012 w Gdańsku!

Pod koniec 2009 roku Michel Platini, szef UEFA, pytany o opóźnienia na Ukrainie odpowiedział, że kłopoty nie dotyczą jedynie tego kraju. I jako przykład problemów w Polsce podał Gdańsk. Wtedy jedyną inwestycją, która znacząco odbiegała od harmonogramu, była rozbudowa lotniska w Rębiechowie.

Minęły dwa lata i dziś nowy terminal stoi praktycznie gotowy. Jak zapewniają władze lotniska, wykonano już 98 proc. zaplanowanych robót.

Nowy terminal będzie pełnił funkcje hali odlotów. Zaraz po wejściu do głównego holu na pasażerów ma czekać 40 stanowisk check in. - W pierwszej fazie funkcjonowania czynna będzie połowa, wyposażona w system bagażowy. Druga połowa posłuży m.in. biurom podróży do obsługi ich pasażerów. Z czasem, gdy ruch będzie wzrastał, kolejne stanowiska mają być uruchamiane - wyjaśnia Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy.

W ogólnodostępnym holu znajdą się również sklepy, kawiarnie, poczta, bank i kantory. - Większość przetargów na powierzchnie komercyjne została już rozstrzygnięta, do czasu otwarcia wszystko będzie wynajęte - zapewnia Dargacz.

Po odprawie pasażerowie udadzą się do stanowisk kontroli bezpieczeństwa, których jest dziewięć, w tym jedno dla załóg samolotów. Po kontroli pasażerowie samolotów prywatnych trafią na płytę lotniska, gdzie czekać będą autobusy. Z kolei pasażerowie linii rejsowych wchodzić będą na pierwsze piętro. Tutaj znajdą się także restauracja, kawiarnie, sklepy wolnocłowe, strefa dla dzieci. Pasażerowie do samolotów dostawać się będą jednym z ośmiu wyjść (gate). Na dwa takie wyjścia przypada jeden klatka schodowa prowadząca na płytę lotniska. W przyszłości powstaną na nich rękawy dla samolotów, aby pasażerowie od razu z budynku dostawali się na pokład.

- Na razie ich nie budujemy, gdyż większość przewoźników nie chce z nich korzystać, nawet za darmo - wyjaśnia Dargacz.

Z kolei pasażerowie lecący do tzw. strefy "non-schengen" po przejście strefy "schengen" poddani zostaną kontroli dokumentów i łącznikiem udadzą się do terminalu T1 (dotychczasowy), do strefy odlotów "non-schengen".

- Obecnie trwa przebudowa starego terminala. Po zakończeniu prac, na pierwszym piętrze obsługiwane będą odloty "non-schengen", a na parterze wszystkie przyloty - tłumaczy Dargacz.

Nowy terminal - T2 - zostanie oddany do użytku na początku kwietnia, w tym samym momencie w nowej formule zacznie funkcjonować terminal T1. W tym momencie ruszy też przebudowa ostatniej części starego terminala. Ma się zakończyć jeszcze przed Euro 2012.

Budowa nowego terminalu ma kosztować 188 mln zł, a przebudowa starego 22 mln. Dzięki tym inwestycjom przepustowość gdańskiego lotniska zwiększy się z obecnych 2,5 mln pasażerów do 5 mln pasażerów rocznie.

Jesteś kibicem z Trójmiasta? - dołącz do nas na Fejsie i bądź na bieżąco! ?

Terminal na czas

Rozmowa z Tomaszem Kloskowskim, prezesem Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy:

Michał Jamroż: Jeszcze niedawno gdańskie lotnisko było dowodem na to, że nie tylko Ukraina ma opóźnienia w przygotowaniach do Euro. Dziś to już chyba nieaktualne?

Tomasz Kloskowski: - Od początku byłem pewien, że nie będzie problemu ze skończeniem prac przed Euro 2012. Wykonawca ma czas do końca lutego.

A nie boi się pan całego procesu tzw. odbiorów, zwłaszcza przez straż pożarną? Pamiętamy, jak było na PGE Arenie. Z kolei Budimex właśnie podczas odbiorów wyłożył się z budową terminala na Okęciu.

- Oczywiście, że się trochę obawiam. Że trzeba będzie wcisnąć przycisk i akurat w tym momencie jakiś system odmówi współpracy. Dlatego cały czas sprawdzamy powstające systemy. Właśnie po to mam też tak skonstruowany harmonogram, aby mieć czas na testy wszystkiego, kawałek po kawałku. Tak, aby wyeliminować ewentualne niespodzianki.

Ale nowy terminal to nie wszystko. Na Euro musicie też zdążyć z przebudową starego.

- Dokładnie. W T1 znajdzie się strefa przylotów oraz odlotów non-schengen. To wymaga jednak znacznych zmian w środku budynku, a przede wszystkim odcięcia pierwszego piętra od drugiego. Tutaj największą przeszkodą jest to, że musimy pracować normalnie obsługując ruch pasażerski. To duża uciążliwość zarówno dla podróżnych, jak i dla wykonawcy. Ale harmonogramy są bardzo szczegółowo rozpisane i muszą być przestrzegane, gdyż otwarcie nowego terminala może nastąpić tylko wraz z zakończoną zasadniczą częścią przebudowy starego.

Z otwarciem terminala T2 w kwietniu nie zakończą się jeszcze wszystkie prace na lotnisku.

- Zaraz po jego otwarciu zacznie się przebudowa ostatniej części T1, czyli środkowej części parteru, gdzie do ostatniej chwili muszą działać stanowiska check-in. Przy tym prace muszą się zakończyć do Euro 2012. Na przełomie kwietnia i maja rozpoczniemy też aranżację hangaru na potrzebę obsługi kibiców.

Jak będzie wyglądała obsługa pasażerów pod czas Euro? Terminale nie wystarczą i trzeba kibiców kierować do hangaru?

- Wystarczyłyby, ale takie są zalecenia UEFA. W ten sposób odprawiano kibiców podczas Euro 2008 w Austrii i Szwajcarii. W hangarze odprawiani będą tylko pasażerowie lotów czarterowych i w przypadku, kiedy konieczna będzie separacja nieprzepadających za sobą grup. Wszystko też zależy, ilu kibiców przyleci. Póki co zainteresowanie jest małe.

A jak wygląda sprawa komercjalizacji powierzchni w nowym terminalu?

- W strefie po kontroli bezpieczeństwa wynajęliśmy w zasadzie wszystkie powierzchnie. Do przeprowadzenia pozostały ostatnie konkursy na powierzchnie w strefie ogólnodostępnej. Jesteśmy też bardzo zadowoleni ze stawek, jakie udało nam się uzyskać - jedne z najwyższych w kraju.

Za kilka miesięcy zakończy się rozbudowa lotniska. Oprócz terminalu powstały płyty postojowe, droga kołowania i wiele mniejszych rzeczy. Czy to koniec inwestycji na najbliższe lata?

- Oczywiście, że nie. Jak tylko rozliczymy obecną inwestycję chcemy zacząć projektowanie brakującej części nowego terminala, o którą musieliśmy odchudzić obecny projekt ze względu na problemy z własnością ziemi. Chcielibyśmy, aby powstała w latach 2015-2016 wraz z budową Kolei Metropolitalnej, która byłaby połączona właśnie z tą częścią terminala. Wtedy też chcielibyśmy wybudować rękawy.

Euro 2012. 13 z 16 reprezentacji wybrało bazy w Polsce. POTĘGI ZOSTAJĄ U NAS! Kto konkretnie? [ZDJĘCIA]

Więcej o:
Copyright © Agora SA