Joker w żużlu - szeroka perspektywa

Sebastian napisał do nas maila, zaczynającego się od słów "Wasza niechęć do sportu żużlowego jest powszechnie znana...". Autor zarzuca nam wysoki poziom ignorancji, traktowanie żużla jako sportu małomiasteczkowego i pomijanie tej dyscypliny na łamach Z czuba.pl. Ma sporo racji, ale w jednym się myli - w niedzielę niektórzy z nas obejrzeli zawody finałowe Pucharu Świata i nie zawahają się użyć wiedzy, którą w tym czasie zdobyli. Dlatego dziś na specjalne życzenie czytelnika "ironiczny mały artykuł" (to słowa właśnie Sebastiana) o żużlowej instytucji jokera.

O ile dobrze zrozumiałem instytucję jokera w zawodach żużlowych (a swojej ignorancji nie będę się wypierał), polega ona na tym, że w pewnym - nie dowolnym - momencie, raz w ciągu zawodów, trener drużyny może zdecydować, że za zawodnika A pojedzie zawodnik B i wtedy wyścig ten dla tej drużyny jest punktowany podwójnie. Jokera można zagrać, gdy traci się co najmniej sześć punktów do prowadzących.

Wyszło na to, że choć zdobyliśmy mniej punktów od Australijczyków, to dzięki jokerowi (Jarosław Hampel za Piotra Protasiewicza i cztery punkty zamiast dwóch) wygraliśmy zawody. Australijczycy nie mogli wystawić jokera, bo cały czas byli na prowadzeniu.

Przyszło mi do głowy, że można taki przepis wykorzystać w innych dyscyplinach. Może nie będzie lepiej, ale przynajmniej bardziej fikuśnie.

1. Piłka nożna . Jeśli drużyna przegrywa co najmniej trzema bramkami, może wyznaczyć zawodnika (także z ławki), którego następna bramka będzie liczyć się podwójnie.

2. Pływanie . Jeśli sztafeta przegrywa z prowadzącymi o co najmniej dwie długości basenu, może wyznaczyć jokera, który na ostatniej zmianie będzie biegł wzdłuż basenu zamiast płynąć (ale boso, więc musi uważać, bo tam zwykle jest ślisko).

3. Lekkoatletyka . Jeśli sztafeta biegnie co najmniej długość jednej zmiany (100 metrów w sztafecie 4x100, 400 metrów w sztafecie 4x400) za liderami, może wyznaczyć jokera spośród reprezentacji oszczepników. Potem trzeba tylko trafić.

4. Boks amatorski . Jeśli bokser przegrywa co najmniej 10 punktami, może zostać zastąpiony jokerem na czas jednej rundy. Joker musi być lżejszy od zastępowanego, ale jego punkty za ciosy liczą się podwójnie.

5. Łucznictwo . Jeśli drużyna przegrywa co najmniej dwudziestoma punktami, może wprowadzić jokera. Joker może zasłaniać własną piersią tarczę rywali - dowolną ilość razy, ale bez zbroi.

6. Hokej . Jeśli drużyna przegrywa co najmniej dwoma bramkami, może ściągnąć bramkarza i zamiast niego wprowadzić szóstego zawodnika. Hm, zaraz, zaraz...

7. MMA . Jeśli zawodnik ma założoną dźwignię, może - jeśli zdoła - wezwać na pomoc jokera. Joker może założyć dźwignię temu, co tej pory zakładał.

8. Podnoszenie ciężarów . Jeśli zawodnik przegrywa przed trzecią próbą o co najmniej jedną trzecią swojej wagi, może wprowadzić jokera. Joker musi być dwa razy lżejszy od niego, ale za to może się uwiesić na sztandze przeciwnika.

9. Curling . Jeśli drużyna przegrywa co najmniej pięcioma punktami, może wprowadzić jokera, który zamiast szczotki, ma odkurzacz.

10. Futbol amerykański . Jeśli drużyna przegrywa co najmniej 20 punktami, może wprowadzić running backa, który jedzie na koniu i ma lancę.

boh