Faworyci rajdu "Dakar" 2007

Stephane Peterhansel, Francja, 42 lata - Mitsubishi

Najsłynniejszy zawodnik rajdu "Dakar". Ośmiokrotny zwycięzca tej prestiżowej imprezy (sześciokrotnie w klasie motocykli i dwa razy w klasyfikacji samochodów).

Swoją karierę sportową rozpoczynał jako... skater, zwyciężając m.in. w Mistrzostwach Francji w skateboardingu. W wieku 14 lat przesiadł się na motocykl terenowy, by kilka lat później wywalczyć tytuł Mistrza Francji w rajdach enduro. Na wymarzonym przez siebie rajdzie "Dakar" zadebiutował w roku 1987. Swoje pierwsze zwycięstwo odniósł w roku 1991, startując Yamahą. W ten sposób rozpoczął niezwykłą passę pięciu kolejnych triumfów, które odniósł w latach 1992-1998. W roku 1999 po raz pierwszy zasiadł za kierownicą auta (Nissana Patrola) i jako debiutant zajął siódme miejsce, bijąc kolejny rekord - w trakcie rajdu aż 22 razy musiał zmieniać przebite koło. W roku 2000 był już bliski ponownego zwycięstwa - hybrydowym Mega "Desertem" z silnikiem Mitsubishi wywalczył drugą pozycję. Na ponowny triumf w "Dakarze" musiał jednak zaczekać aż do roku 2004, gdy był już fabrycznym kierowcą Mitsubishi Pajero Evolution. Tym samym "Peter" został drugim obok Huberta Auriola, zawodnikiem, który zwyciężył w "Dakarze" zarówno w klasie motocykli, jak i samochodów. Rok później Francuz również został najlepszym kierowcą rajdu. W czasie ubiegłorocznego "Dakaru" wydawało się, że Peterhansel zdoła po raz trzeci z rzędu powtórzyć swój sukces - po najtrudniejszych etapach prowadził w klasyfikacji. Niedługo przed końcem jego Pajero uderzyło jednak w drzewo i Francuz musiał ostatecznie zadowolić się miejscem czwartym.

Hiroshi Masuoka, Japonia, 47 lat - Mitsubishi

Jeden z najwybitniejszych kierowców w historii "Dakaru". Dwukrotny zwycięzca rajdu, czterokrotnie na podium.

Masuoka startuje w rajdzie już od 20 lat. W swoim debiucie za kierownicą Mitsubishi w roku 1987 zajął 29. miejsce. Pierwszy sukces odniósł w roku 1990, zajmując 10. lokatę w klasyfikacji generalnej rajdu i zwyciężając w klasie T2. W latach 1994 - 2004 rokrocznie plasował się w czołowej "dziesiątce" kierowców. Bliski zwycięstwa był już w roku 2001, zajmując drugą lokatę za swoją koleżanką z zespołu Juttą Kleinschmidt. W następnym roku role się jednak odwróciły - Masuoka wygrał rajd, plasując się tuż przed Niemką. W roku 2003 Japończyk powtórzył swój sukces, a w 2004 również był bliski wygranej, jednak musiał uznać wyższość Peterhansela. Ostatnich dwóch rajdów Masuoka nie ukończył.

Luc Alphand, Francja, 42 lata - Mitsubishi

Triumfator ubiegłorocznej edycji rajdu; jeden z najsłynniejszych narciarzy na świecie.

Przez blisko trzy dekady Alphand skoncentrowany był na swej wspaniałej karierze narciarza zjazdowego. W latach 1994-1997 trzykrotnie zwyciężał w Pucharze Świata w klasyfikacji końcowej biegu zjazdowego. W sezonie 1996/1997 wygrał również klasyfikację supergiganta i w efekcie zdobył najważniejsze trofeum białego sportu - Kryształową Kulę za zwycięstwo w "generalce" alpejskiego Pucharu Świata. Po tym sukcesie 32-letni wówczas Alphand zakończył swą narciarską karierę.

Nie cierpiąc bezczynności, Francuz natychmiast poświęcił się swej drugiej pasji - sportom motorowym. Startował m.in. w 24-godzinnym klasyku Le Mans i licznych zawodach rozgrywanych w jego kraju. Jakby tego było mało, zakosztował również jazdy na skuterze wodnym, na którym m.in. okrążył owiany złą sławą, południowoamerykański Przylądek Horn.

Miejsce nart w życiu Alphanda przede wszystkim zajął jednak samochód terenowy. W roku 1998 słynny narciarz zadebiutował na trasie rajdu "Dakar", a w roku następnym wywalczył już niezłą, 16. pozycję i zarazem zwyciężył klasę T1.

Jego talent spodobał się Schlesserowi, który w kolejnych sezonach zaproponował mu starty w swoim zespole. Sukcesy Alphand zaczął jednak odnosić dopiero za kierownicą Mitsubishi Pajero - w znakomitym dla Mitsubishi roku 2002 (osiem czołowych miejsc w klasyfikacji końcowej) Alphand dojechał do mety na miejscu siódmym.

W latach 2003-2004 francuski kierowca startował w barwach BMW X-Raid, zajmując w "Dakarze" bardzo dobre lokaty końcowe - dziewiątą i czwartą.

Niezwykła postać Alphanda, ulubieńca mediów i kibiców, wzbudziła uznanie w oczach włodarzy teamu Mitsubishi, którzy postanowili odkupić go od niemieckiej konkurencji. "Lucho" znów pojawił się za sterami Pajero i... z miejsca stał się groźnym rywalem dla swojego kolegi z zespołu - Stephane'a Peterhansela. W roku 2005 uplasował się w rajdzie na drugiej pozycji, tuż za jego plecami. Na ostatniej edycji "Dakaru" Alphand okazał się nie tylko lepszy od "Petera", ale i do wszystkich pozostałych kierowców biorących udział w zawodach.

Joan "Nani" Roma, Hiszpania, 35 lat - Mitsubishi

Zwycięzca rajdu "Dakar" 2004 w klasie motocykli, niegdyś jeden z najlepszych motocyklistów enduro na świecie.

W latach dziewięćdziesiątych Nani Roma kroczył od sukcesu do sukcesu, startując w zawodach enduro. W roku 1994 zdobył tytuł Mistrza Europy w rajdach enduro, zwyciężał również ciężkie "sześciodniówki" w Stanach Zjednoczonych i... Polsce.

W roku 1996 Roma zadebiutował w rajdzie "Dakar", jednak pierwsze lata jego występów nie należały do udanych. Niepowodzenia te Hiszpan powetował sobie, startując w innych rajdach pustynnych typu baja, w których wielokrotnie w owych czasach odnosił zwycięstwa.

Pierwszy znaczący rezultat na "Dakarze" uzyskał w roku 2000, zajmując 17. lokatę i czterokrotnie zwyciężając na etapach. Hiszpanowi świetnie wiodło się w roku 2002 (długo przewodził klasyfikacji) aż do pechowego... trzynastego etapu. W wyniku pomylenia trasy, trafił w miejsce, z którego nie był w stanie wydostać się o własnych siłach. Skrajnie wyczerpanego zawodnika śmigłowiec odtransportował do szpitala.

Dwa lata później Roma nareszcie dopiął swego - zwyciężył "Dakar" w kategorii motocykli, po czym postanowił pójść w ślady Peterhansela i dołączył do teamu Mitsubishi. Debiut za kierownicą samochodu wypadł nadzwyczaj udanie - Hiszpan zajął 6. lokatę. W roku ubiegłym był jeszcze lepszy - Roma załapał się na ostatnie miejsce na podium, wyprzedzając m.in. samego "Petera".

Giniel de Villiers, RPA, 35 lat - Volkswagen

Najlepszy kierowca fabrycznego teamu Volkswagena w ubiegłym roku - zdobywca 2. miejsca w rajdzie "Dakar" 2006.

Kierowca z południowej Afryki po raz pierwszy zasiadł za kierownicą sportowego wehikułu, będąc... czteroletnim bobasem. Już wtedy mógł kształcić swe umiejętności, dysponując własnym gokartem. W dzieciństwie podobno jeździł dookoła farmy swoich rodziców dosłownie wszystkim, co miało koła.

Na efekty takiego wychowania nie trzeba było długo czekać. Jako 20-letni młodzian de Villiers wygrywał niemal wszystkie wyścigi samochodów turystycznych, jakie rozgrywano wówczas w RPA. Po 10 latach dominacji na wyścigowych torach postanowił szukać kolejnych wyzwań. Wybór padł na off-road. Nowy etap swojej kariery rozpoczął od zwycięstw w Mistrzostwach Samochodów Terenowych w RPA.

W "Dakarze" po raz pierwszy wystartował Nissanem (autami tej marki jeździł niemal od początku swojej kariery kierowcy rajdowego) w roku 2003, z miejsca zajmując wyśmienitą, piątą lokatę. W roku 2004 - jako fabryczny kierowca Nissana - był siódmy, a rok później - czwarty.

Uzdolniony zawodnik zwrócił na siebie uwagę kierownictwa zespołu Volkswagena, które szukało godnej obsady dla swych rajdowych Touaregów. Pierwsze "przymiarki" de Villiersa do Volkswagena wypadły nadzwyczaj udanie - kierowca z RPA zajął drugie miejsca w Rajdzie Maroka 2005 i Rajdzie Orientu 2005. Nikogo więc nie zdziwił jego doskonały rezultat, który osiągnął w rajdzie "Dakar" 2006 - Giniel de Villiers zajął w nim drugą lokatę, ustępując jedynie Alphandowi.

Ari Vatanen, Finlandia, 55 lat - Volkswagen

Jeden z najbardziej utytułowanych kierowców rajdowych na świecie. Rajdowy Mistrz Świata WRC z roku 1981, czterokrotny zwycięzca (rekord) rajdu "Dakar" w klasie samochodów.

Streszczenie kariery zawodniczej Ari Vatanena - jeśli ma być krótkie - może sprowadzić się jedynie do wyliczenia jego najważniejszych sukcesów. Kariera fińskiego kierowcy trwa już 35 lat i przebiega pod bardzo szczęśliwą gwiazdą.

Rajdowy debiut Vatanena miał miejsce w roku 1971. Trzy lata później Fin po raz pierwszy (za kierownicą Opla) wystartował w rajdzie WRC. W roku 1981 - będąc kierowcą Forda - zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Świata.

W historii "Dakaru" po raz pierwszy zapisał się w roku 1987, zwyciężając - za kierownicą Peugeota - klasyfikację samochodów. Swój sukces powtórzył w latach 1989-1991, trzykrotnie z rzędu plasując się na pierwszy miejscu - dwukrotnie jako kierowca Peugeota i raz Citroena. W kolejnych sezonach Fin łączył karierę off-roadera i kierowcy WRC (Subaru i Ford). Zwyciężył m.in. w rajdzie Hongkong-Beijing 1992 i 1996, rajdzie Atlasu 1995 i 1997, rajdzie Master 1996 i 1997, rajdzie UAE Desert Cahllenge 1997. Ponadto zajął 8. miejsce na "Dakarze" 1993 i 11. w końcowej klasyfikacji sezonu 1998 w rajdach WRC. Startując Nissanem, w roku 2003 uplasował się na 7. miejscu w rajdzie "Dakar" i uczestniczył również (ale już bez powodzenia) w jego dwóch kolejnych edycjach.

W roku 2006 Vatanen przesiadł się do Race Touarega 2, którym wziął udział m.in. w rajdzie UAE Desert Challenge.

Carlos Sainz, Hiszpania, 45 lat - Volkswagen

Jeden z najwybitniejszych kierowców rajdowych na świecie, dwukrotny Mistrz Świata WRC, zwycięzca aż 26 rund Rajdowych Mistrzostw Świata (drugie miejsce na liście wszechczasów).

Carlosa Sainza do sportu ciągnęło już od najmłodszych lat - jako nastolatek był podobno wyśmienitym graczem w squasha (zdobył nawet tytuł Mistrza Hiszpanii) i nieźle poczynał sobie na piłkarskim boisku. W wieku 18 lat zadebiutował w rajdach motorowychm które odtąd zawładnęły jego życiem.

Od roku 1987 Sainz startował w rajdach WRC, zdobywając m.in. tytuł rajdowego Mistrza Hiszpanii. W roku 1989 dołączył to teamu Toyoty, dla której już w roku 1990 zdobył swój pierwszy tytuł Mistrza Świata; sukces ten powtórzył dwa lata później. Odtąd aż do roku 2004 niemal nieustannie plasował się w ścisłej czołówce WRC, pełniąc rolę fabrycznego kierowcy Subaru, Forda, Toyoty i Citroena. Mistrzem już nie został, ale prawie co roku kończył sezon na "pudle".

W roku 2005 po raz pierwszy zasmakował ścigania się samochodem terenowym - zajął m.in. 3. lokatę w Baja Portalegre. W roku 2006 Volkswagenem Race Touaregiem wywalczył 11. pozycję w rajdzie "Dakar", zwyciężając na kilku etapach.

Mark Miller, USA, 45 lat - Volkswagen

Niezwykle wszechstronny kierowca amerykański, wielokrotny zwycięzca wyścigów pustynnych rozgrywanych w Stanach Zjednoczonych.

W młodości Mark Miller poświęcił podobno swą obiecującą karierę motocyklisty na rzecz studiów na uczelni. Kilkanaście lat później postąpił na odwrót, rezygnując z kariery biznesmena po to, aby startować w rajdach samochodowych.

W Stanach Mark Miller startował m.in. jako motocyklista w wyścigach SCORE Off-road Series, wygrywał zawody NASCAR Truck Series, a także odnosił sukcesy w słynnych rajdach pustynnych Baja 1000 i Baja 500.

W rajdzie "Dakar" zadebiutował w roku 2002, zajmując 19. pozycję terenówką Toyoty. Dwa lata później, startując typowo amerykańskim Protruckiem długo utrzymywał się w czołowej dwunastce zawodników, by niestety ostatecznie wycofać się z zawodów w skutek defektu samochodu.

W 2005 roku Miller dołączył do zespołu Volkswagena - prowadząc Race Touarega 2, dotarł na dobrym, piątym miejscu do mety "Dakaru" 2006.

Jutta Kleinschmidt, Niemcy, 45 lat - BMW

Pierwsza kobieta w historii, która zwyciężyła w rajdzie "Dakar" (2001); jedna z najlepszych zawodniczek w historii sportu motorowego.

Jutta Kleinschmidt rozpoczęła starty w rajdach motorowych w wieku 25 lat - w roku 1987 wystartowała motocyklem w pustynnym Rajdzie Faraonów. Już w następnym sezonie uczestniczyła (również na motocyklu) w swym pierwszym rajdzie "Dakar".

Sukcesy zaczęła odnosić w latach dziewięćdziesiątych, gdy z jednośladu przesiadła się do samochodu. W roku 1993 zdobyła drugie miejsce w Pucharze Świata cross-country, startując buggy skonstruowanym przez Jeana-Louisa Schlessera (identyczny wynik powtórzyła również w latach 1995 i 1996). W roku 1995 zadebiutowała za kierownicą samochodu (Mitsubishi) w rajdzie "Dakar", a po powrocie do teamu Schlessera w roku 1997 odnotowała swój pierwszy znaczący wynik na tym rajdzie - zajęła 5. miejsce w klasyfikacji końcowej, dzięki czemu dostała angaż w fabrycznym teamie Mitsubishi.

Z roku na rok Niemka jeździła coraz szybciej, odnosząc coraz bardziej spektakularne sukcesy. W roku 1999 była trzecia na mecie "Dakaru", w 2000 - piąta, a w 2001 - jako pierwsza kobieta w historii - zwyciężyła w klasyfikacji końcowej rajdu. Rok później pojechała niewiele gorzej, zajmując drugą lokatę.

To zrozumiałe, że formujący się wówczas fabryczny team Volkswagena dołożył starań, by Jutta Kleinschmidt została jednym z jego kierowców. W rajdzie "Dakar" 2003 niemiecka zawodniczka prowadziła już Volkswagena Tareka-Buggy, którym dojechała do mety na ósmej pozycji. W roku 2004 zawody ukończyła - już za kierownicą Touarega - na miejscu 21., ale już rok później znacząco poprawiła ten rezultat, meldując się na trzeciej pozycji.

W ubiegłym sezonie niestety nie ukończyła rajdu, a wkrótce potem przeniosła się do zespołu BMW X-Raid.

Nasser Saleh Al-Attiyach, Katar, 37 lat - BMW

Jeden z najlepszych kierowców rajdowych Kataru, którego pełna sukcesów kariera trwa już ponad 15 lat. Niezwykle uzdolniony (podobno bajońsko bogaty książę) zawodnik świetnie radzi sobie nie tylko w terenówkach, ale i rajdówkach WRC, a także na... strzelnicy (jest dwukrotnym olimpijczykiem! - na igrzyskach olimpijskich w Sydney wywalczył 6. lokatę, a cztery lata później w Atenach zajął pechowe miejsce tuż za podium). Jego pasją jest ponadto hodowla sokołów.

Nasser Saleh Al-Attiyach w latach dziewięćdziesiątych wygrał w Katarze bodaj wszystkie rajdy samochodowe, jakie tylko były do wygrania. W roku 1995 z powodzeniem spróbował swych sił za granicą swego kraju, zajmując czwarte miejsce w Rajdzie Dubaju. Od 2000 roku miłość do samochodów terenowych zaczął dzielić z namiętnym afektem do rajdówek WRC.

W ostatnich latach Al-Attiyach odnosił już prawdziwe, międzynarodowe sukcesy, m.in. w roku 2004 zajmował siódme miejsca w Rajdzie Szwecji, Nowej Zelandii i Francji; był czwarty w Australii i trzeci w Argentynie, zajmując ostatecznie siódmą lokatę w końcowej klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata Samochodów Produkcyjnych.

W roku 2005 i 2006 zdobył tytuł Rajdowego Mistrza Środkowego Wschodu. W "Dakarze" zadebiutował w roku 2005 za kierownicą BMW X5, ale w wyniku rolowania rajdu nie ukończył (doskonale jednak zaprezentował się m.in. na piekielnie trudnym, 7.etapie, na którym zajął miejsce drugie, tuż za Peterhanselem; aż do 9. etapu plasował się na 4. pozycji w "generalce"). Podobna sytuacja miała miejsce rok później. W zakończonym właśnie sezonie Al-Attiyach dobrze wypadł podczas rajdu UAE Desert Challenge, zajmując "X-trójką" 5. lokatę.

Guerlain Chicherit, Francja, 29 lat - BMW

Trzykrotny Mistrz Świata w narciarskim freestylu i zarazem ponadprzeciętnie utalentowany kierowca rajdowy, odnoszący sukcesy zarówno na trasach WRC, jak i w terenie. Wiele osób (z racji jego młodego wieku) przepowiada mu wspaniałą karierę.

Podobnie jak Luc Alphand, Guerlain Chicherit z początku był (jest) doskonałym narciarzem - na Mistrzostwach Świata we freestylu wygrywał w latach 1999, 2002 i... 2006. Profesjonalną karierę na stokach od kilku lat udanie łączy ze startami w rajdach samochodowych. W latach 2002-2003 za kierownicą Citroena Saxo T4 zwyciężał już imprezy we Francji; w roku 2004 stał się oficjalnym kierowcą fabrycznego teamu Citroena.

W roku 2005 zadebiutował na rajdzie "Dakar", zajmując 49. lokatę. W ubiegłym roku był już dziewiąty, świetnie prezentując się szczególnie w ostatnich dniach zawodów (m.in. drugi czas na etapie XII i zwycięstwo etapu XIV).

Copyright © Agora SA