41. edycja Rajdu Dakar rusza 6 stycznia i w całości rozegra się na terenie jednego kraju – Peru. Toyota Gazoo Racing SA wystawi w nim najnowszą wersję rajdowego Hiluxa – efekt doświadczeń zbieranych nieprzerwanie od pierwszego startu zespołu w najtrudniejszym rajdzie świata w 2012 roku. W styczniu tego roku fabryczny zespół Toyoty wystartował trzema dakarowymi Hiluxami nowej generacji i zajął 2. i 3. miejsce.
Kierowcy startujący w barwach fabrycznego teamu Toyoty zostali zaprezentowani w Cape Town podczas rundy WRX na Killarney Raceway. Pierwsze dwie załogi nie stanowiły niespodzianki – to za ich sprawą Toyota zajęła drugie i trzecie miejsce na podium w tegorocznej edycji Rajdu Dakar.
Giniel de Villiers z RPA oraz Niemiec Dirk von Zitzewitz startują wspólnie od wielu lat, a w 2009 roku wygrali Rajd Dakar. Od tamtej pory pięciokrotnie stawali na podium jako zawodnicy Toyoty. De Villiers w tym roku został po raz drugi z rzędu mistrzem South African Cross-Country Series, prowadząc Toyotę Hilux razem z pilotem Dennisem Murphy’m.
Katarczyk Nasser Al Attiyah i jego pilot Mathieu Baumel z Francji w Rajdzie Dakar 2018 zajęli drugie miejsce. W 2017 roku wywalczyli także swój trzeci (drugi w teamie Toyoty) tytuł mistrzów FIA World Cup for Cross-Country Rallies. Do ich tegorocznych sukcesów należy wygrana w Rajdzie Maroka.
- Nowa wersja Hiluxa to najprawdopodobniej najlepszy samochód rajdowy, jaki kiedykolwiek prowadziłem – powiedział Al Attiyah po wygranej w Maroku. - Bez problemu radzi sobie z trudnym terenem i z każdą modyfikacją staje się coraz lepszy.
Bernhard ten Brinke z Holandii dołączył do Toyota Gazoo Racing SA w listopadzie 2017 roku. W nadchodzącej edycji Rajdu Dakar jego dotychczasowego pilota Michela Périn zastąpi Xavier Panseri. W 2015 roku zajął on w słynnej rajdowej imprezie trzecie miejsce. Razem ze swoim rodakiem, Bryanem Bouffier, trzykrotnie został Rajdowym Mistrzem Polski (w latach 2007-2009) oraz wygrał Rajd Monte Carlo i Rajd Korsyki. Panseri pojedzie z Bernhardem Ten Brinke w Rajdzie Dakar po raz pierwszy, ale zawodnicy zaliczyli już w tym roku wspólny start w Maroku.
Na Rajdzie Dakar 2018 kierowcy Toyoty wystartowali Hiluxami nowej generacji, które zapewniły im dwa miejsca na podium. Następnie przez cały rok samochody były testowane i doskonalone. Większość testów zespół Toyoty przeprowadził w ramach sześciu rund serii South African Cross-Country, którą Toyota wygrała w klasyfikacji producentów. Potem okazją do szlifowania aut były Rajd Cross-Country Kataru i Rajd Maroka. Zmiany objęły m.in. silnik i zawieszenie, ograniczono także masę samochodu i poprawiono rozkład masy.
- Zastosowaliśmy wolnossący silnik V8 z zeszłorocznego modelu, podobnie skrzynię biegów i większość elementów podwozia – wyjaśnił Glyn Hall, dyrektor zespołu Toyota Gazoo Racing SA. - Mamy teraz lepsze zawieszenie, więcej mocy silnika i wiele drobnych udoskonaleń, które łącznie sprawiają, że samochód jest teraz znacznie lepszy.
Najważniejszą zmianą było zastosowanie mniejszej zwężki, która teraz ma 37 mm. - FIA cały czas stara się zrównoważyć osiągi turbodiesli i wolnossących V8, takich jak nasz - dodał Hall. - To nieustanny proces dopracowywania regulacji, z którego żadna strona nigdy nie będzie w pełni zadowolona, ale nie mamy wyjścia i musimy dostosowywać się do aktualnych przepisów. Mniejsza zwężka jest dla nas niekorzystna, ale dzięki temu że tegoroczna trasa w Peru nie wspina się na bardzo duże wysokości, nasze samochody powinny dać sobie radę.
Z drugiej strony, większość trasy Rajdu Dakar 2019 przebiega przez miękki piasek, co mocno obciąża silnik V8 Hiluxa i działa na niekorzyść Toyoty. Rajd rozpocznie się i zakończy w stolicy Peru, Limie. Zawodnicy wykonają ogromną pętlę w południowej części kraju i dojadą do mety 17 stycznia.
- Nie ma wątpliwości, że Rajd Dakar jest bardzo trudny - podsumował Hall. - Choć przyszłoroczna trasa została ograniczona do jednego kraju – Peru – będziemy musieli się zmierzyć z mnóstwem wyzwań związanych z terenem, nawigacją i temperaturami. Ale my uwielbiamy wyzwania i nie możemy się doczekać kolejnej okazji do walki o chwałę.