Skontaktuj się z nami
Nasi Partnerzy
Inne serwisy
Skontaktuj się z nami
Nasi Partnerzy
Inne serwisy
Zespół Toyoty z RPA wystartował w Rajdzie Dakar po raz pierwszy w 2012 roku. Hilux zajął wtedy drugie miejsce. Od tamtej pory samochód przechodził nieustanne testy i udoskonalenia, ale na zbliżającą się kolejną edycję rajdu zespół przygotował zupełnie nowy samochód.
- Zdecydowaliśmy się radykalnie zmienić konstrukcję samochodu na nadchodzący Rajd Dakar. Aby osiągnąć nasze cele, musieliśmy zbudować prototyp od początku, bazując na całej wiedzy, zdobytej przez ostatnie pięć lat – powiedział Glyn Hall, dyrektor zespołu Toyota Gazoo Racing SA.
Nowy Hilux o wewnętrznym oznaczeniu IMA ma niezależne zawieszenie z tyłu, centralnie montowany silnik i napęd na 4 koła. Silnik znajduje się teraz za przednimi kołami, pomiędzy i lekko poniżej kierowcy i pilota. Geometria zawieszenia powstała od nowa.
- Wzięliśmy wolnossący silnik V8 z poprzedniego samochodu, podobnie jak skrzynię biegów, ale sposób wykorzystania tych części jest zupełnie nowy. Po pierwszych testach jesteśmy bardzo zadowoleni – dodał Hall.
Dopracowanie nowego zawieszenia wymagało wielu testów, przeprowadzanych najpierw na torze Toyota Gazoo Racing SA w Gauteng. Potem zespół przeniósł się na prywatny tor na pustyni Kalahari, na północ od Upington.
- Przejechaliśmy nowymi Hiluxami ponad 3000 km. Samochody są wyjątkowo szybkie i dobrze zbalansowane. Nie mogę się doczekać Rajdu Dakar 2018 – skomentował Giniel de Villiers, który wykonał większość jazd testowych.
Nowy samochód został zbudowany w zgodzie z najnowszymi przepisami FIA. Ma o 12 procent większy skok zawieszenia i waży mniej niż poprzedni model. Samochód zyskał też bardziej precyzyjny układ kierowniczy i jest lepiej zbalansowany.
Giniel de Villiers ponownie wystartuje z niemieckim pilotem, Dirkiem von Zitzewitz. Załoga wygrała Rajd Dakar w 2009 roku, po czym czterokrotnie zdobyła dla Toyoty miejsca na podium. De Villiers razem z pilotem Dennisem Murphy’m zdobył w tym roku mistrzostwo południowoafrykańskiej serii Cross-Country. Załoga wygrała 4 rajdy jeden po drugim.
Nasser Al Attiyah i francuski pilot Mathieu Baumel wygrali w ostatniej edycji Rajdu Dakar pierwszy odcinek specjalny i jechali na czele stawki aż do trzeciego odcinka, kiedy musieli wycofać się z rywalizacji. Al Attiyah i Baumel wygrali swój czwarty FIA Cross-Country World Cup, po raz trzeci w Toyocie Hilux.
- Toyota Hilux to wyjątkowo trwały i niezawodny samochód. Nowy Dakar Hilux ma wszystkie zalety poprzedniego modelu, zapewniając jeszcze lepsze prowadzenie i rozkład masy – ocenił al Attiyah.
Trzeci samochód poprowadzi nowy w zespole Toyoty SA holenderski kierowca Bernard ten Brinke, współpracujący z Francuzem Michelem Périnem. Ten Brinke startuje w Rajdzie Dakar od 2012 roku. W 2016 roku prowadził Hiluxa w barwach teamu Overdrive Racing. W styczniu wystąpi po raz pierwszy jako członek fabrycznego zespołu.
lp. | zawodnik | punkty |
---|---|---|
1 | Ott Tanak | 263 |
2 | Thierry Neuville | 227 |
3 | Sebastien Ogier | 217 |
4 | Andreas Mikkelsen | 102 |
5 | Elfyn Evans | 102 |
6 | Kris Meeke | 98 |
7 | Jari-Matti Latvala | 94 |
8 | Dani Sordo | 89 |
9 | Teemu Suninen | 89 |
10 | Esapekka Lappi | 83 |
11 | Sebastien Loeb | 51 |
12 | Kalle Rovanpera | 18 |
13 | Pontus Tidemand | 12 |
14 | Craig Breen | 10 |
15 | Gus Greensmith | 9 |
16 | Benito Guerra | 8 |
17 | Marco Bulacia | 6 |
18 | Mads Ostberg | 6 |
19 | Jan Kopecky | 5 |
20 | Yoann Bonato | 4 |
21 | Stephane Sarrazin | 2 |
22 | Ole Christian Veiby | 2 |
23 | Pierre-Louis Loubet | 2 |
24 | Adrien Fourmaux | 1 |
25 | Janne Tuohino | 1 |
26 | Ricardo Trivino Bujalil | 1 |
27 | Pedro Heller | 1 |
28 | Emil Bergkvist | 1 |
29 | Nikolay Gryazin | 1 |
30 | Takamoto Katsuta | 1 |
31 | Petter Solberg | 1 |
32 | Eric Camilli | 1 |