Formu³a 1. Krêta droga Kubicy do chwa³y

Gwiazda Roberta Kubicy mo¿e nigdy nie rozb³ysn±æ pe³nym blaskiem. Polak skazany jest na zespo³y drugorzêdne, bo najlepsze ekipy maj± liderów na lata.

- Kubica jest materia³em na mistrza ¶wiata, o ile dostanie naprawdê szybki samochód - powtarzaj± od czterech lat eksperci i byli mistrzowie ¶wiata. Fernando Alonso, Lewis Hamilton i Mark Webber przyznaj±, ¿e Polak jest najbardziej niewygodnym rywalem na torze, i ciesz± siê, gdy maj± go za sob±.

- Jest bardzo du¿a grupa kierowców, którzy w dobrym samochodzie mog± zdobyæ tytu³. £atwiej wymieniæ tych, których w niej nie ma - zauwa¿a David Coulthard. Ale w opinii wiêkszo¶ci fachowców bezb³êdno¶æ Kubicy i umiejêtno¶æ wyciskania maksimum z maszyny stawia go jednak w w±skim gronie najlepszych.

Po weekendzie w Japonii, w którym Kubica b³yszcza³, dopóki od jego renault nie odpad³o ko³o, ekspert BBC Mark Hughes porówna³ jazdê Polaka do m³odzieñczych wyczynów wielkich mistrzów: Michaela Schumachera, Miki Hakkinena, Ayrtona Senny i Alonso. "Kubica potwierdzi³ swój wyj±tkowy talent, który na ¶wiecie wci±¿ jest jednak niedoceniany" - napisa³ na stronie BBC Hughes.

Przepustk± do wy¶cigowego panteonu jest mistrzostwo, które - mimo ostatnich wyskoków Renault, Brawna i Red Bulla - naj³atwiej wywalczyæ w Ferrari lub McLarenie. To w³a¶nie tam prêdzej czy pó¼niej trafiaj± najszybsi, to tam przymierzany jest Kubica. Sêk w tym, ¿e Ferrari ma Alonso, a McLaren Hamiltona. To gwiazdy, które zostan± w tych zespo³ach na lata. Ich znikoma tolerancja na konkurencyjn± gwiazdê u boku zosta³a udowodniona.

Ferrari, czyli 100 metrów z ty³u na starcie

Czerwony bolid z czarnym koniem to synonim wy¶cigowego samochodu, a Ferrari to jedyny zespó³, który w Formule 1 jest od pierwszych mistrzostw w 1950 roku. Jazda dla scuderii to s³awa, rozg³os i uwielbienie tifosich, kibiców zwariowanych na punkcie wy¶cigów.

Teraz tifosi wielbi± Alonso, który mówi, ¿e Ferrari to na 100 proc. jego ostatni zespó³ w karierze. 29-letni Hiszpan, dwukrotny mistrz ¶wiata, podporz±dkowa³ sobie ekipê tak, ¿e wieloletni kierowca Ferrari Felipe Massa ju¿ w po³owie obecnego sezonu musia³ przepu¶ciæ Alonso na torze i oddaæ mu pierwsze miejsce w Grand Prix Niemiec.

Pog³oski o zainteresowaniu Kubic±, o tym, ¿e Polak mia³by zast±piæ Massê, pojawiaj± siê i bêd± pojawiaæ siê regularnie. Im bli¿ej koñca 2012 roku, tym czê¶ciej, bo do tego momentu Kubica ma wa¿ny kontrakt z Renault, a Brazylijczyk z Ferrari. Polak powinien byæ wówczas najpowa¿niejszym kandydatem do zast±pienia Massy.

W³osi byliby wniebowziêci, bo Kubicê, który w³a¶nie we W³oszech wkracza³ w wy¶cigowy ¶wiat, traktuj± jak rodaka. Kubica ¶wietnie mówi po w³osku, jego mened¿erem jest Daniele Morelli, a lekarzem Roberto Ceccarelli. Na torze Monza, gdzie na Grand Prix W³och ci±gn± pielgrzymki tifosich, Kubica dwukrotnie stawa³ na podium. We W³oszech za³o¿y³ te¿ kartingowy RK Team.

- W Ferrari Robert ju¿ na starcie by³by 100, 200 m za Hiszpanem - przewiduje jednak w³a¶ciciel Renault Gerard Lopez.

Francuzi Kubicê traktuj± jak kamieñ wêgielny wymarzonego mistrzostwa, w Ferrari Polak prawdopodobnie musia³by pogodziæ siê z rol± drugiego kierowcy, nawet je¶li poziom obydwu kierowców jest porównywalny. To za Alonso stoj± tytu³y, potê¿ni sponsorzy i mo¿liwo¶ci marketingowe, jakie daj± dwa wy¶cigi w Hiszpanii.

McLaren, czyli stawiamy na wychowanka

W McLarenie liderem od kilku lat jest Hamilton, który w Wielkiej Brytanii uwa¿any jest za z³ote dziecko, a w samym zespole - za kurê znosz±c± z³ote jajka. 25-letni kierowca jest przystojny, szybki i z racji koloru skóry - wyj±tkowy. Je¼dzi brawurowo. Równie czêsto jest to przyczyn± b³êdów i kolizji, co efektownych awansów na torze.

Hamilton w McLarenie jest "od zawsze" - w 1995 roku 10-letni ch³opczyk oznajmi³ szefowi zespo³u, ¿e kiedy¶ bêdzie dla niego je¼dzi³. McLaren obj±³ go programem dla m³odych kierowców i w ci±gu 10 lat zainwestowa³ w jego rozwój 4 mln euro. I ma zamiar zbieraæ owoce.

Gwiazdor McLarena mia³ ju¿ za partnerów w zespole Alonso i Heikkiego Kovalainena, teraz rywalizuje w zespole ze swoim rodakiem Jensonem Buttonem i w ka¿dej z tych konfiguracji mo¿na by³o zauwa¿yæ wiêksze lub mniejsze faworyzowanie Hamiltona kosztem kolegi z zespo³u. McLarenowi ze wzglêdów marketingowych bardziej op³aca stawiaæ siê na swojego wychowanka.

Brytyjski zespó³ potrzebuje jednak drugiego kierowcy, który tak¿e bêdzie walczy³ o czo³owe lokaty, aby zwiêkszyæ szanse na mistrzostwo konstruktorów. W tym roku jest nim aktualny mistrz ¶wiata Button, którego ambicji McLaren pomijaæ nie mo¿e, ale wyniki obu kierowców pokazuj±, ¿e pozorna równowaga tej ekipie nie s³u¿y. Czy Kubica na nieprzyjaznym gruncie móg³by przebiæ siê na pierwszy plan?

Austriacki Red Bull na gwiazdê kreuje natomiast Sebastiana Vettela, który maj±c co¶ z Hamiltona - a mianowicie sk³onno¶æ do brawury - wpisuje siê w wizerunek firmy dodaj±cej skrzyde³. Niemiec ma 23 lata, Red Bull pie¶ci go od kilku lat i widzi w nim lidera, który zapewnia zespo³owi tytu³y. Wielkie pieni±dze i geniusz projektanta Adriana Neweya mog± je daæ bez wybitnego kierowcy.

Kubica, czyli antygwiazdor

Polak jest w trakcie swojego czwartego pe³nego sezonu w Formule 1. BMW Sauber i Renault, dla których je¼dzi³, reprezentuj± wielkie koncerny, ale drugoplanowe zespo³y, je¶li chodzi o wy¶cigow± elitê. BMW mia³o, a Renault ma wysokie ambicje, ale Niemców w Formule 1 ju¿ nie ma, a przebudowany i odnowiony francuski zespó³ dopiero stoi przed najwa¿niejszym testem. Czy go zda?

¦cigaj±c siê w drugorzêdnych zespo³ach, Kubica mo¿e nigdy nie zostaæ gwiazd± w pe³nym tego s³owa znaczeniu. Fachowcy wiedz±, ¿e Polak to jeden z najlepszych kierowców, bo z przeciêtnych samochodów potrafi regularnie wyciskaæ maksimum, ale bez spektakularnych zwyciêstw Kubica pozostanie mistrzem w kategorii "co by by³o, gdyby samochód by³ szybszy".

Na dodatek skoncentrowany tylko i wy³±cznie na samochodach Kubica nigdy nie bêdzie tak± gwiazd± mediów jak obecni mistrzowie ¶wiata. Alonso o¿eni³ siê z Raquel del Rosario, wokalistk± znanego zespo³u El Sueno de Morfeo, Hamilton zadowala brukowce, zrywaj±c, a potem schodz±c siê z Nicole Scherzinger z Pussycat Dolls, Button opowiada o zwi±zku z modelk± Jessic± Michibat±. Schumacher jest zapalonym pi³karzem, Vettel nazywa bolidy imionami kobiet, Räikkönen lubi zakrapiane imprezy. Kubica? Stwierdzenie, ¿e na bezludn± wyspê zabra³by samochód, opony i paliwo, przesz³o do historii. Je¶li siê nie ¶ciga, to je¼dzi w rajdach. Ewentualnie rywalizuje, graj±c w pokera lub w krêgle.

W rozmowach z dziennikarzami Kubica bywa b³yskotliwy, ale opowiada tylko o samochodach. O ¿yciu prywatnym nie wspomina, sfotografowaæ go poza weekendem Grand Prix mo¿na tylko podczas rajdu lub jazdy gokartem. Serwisy plotkarskie z Kubicy po¿ywki nie maj±, o jego dziewczynie Edycie Witas wiadomo niewiele. W zasadzie tylko tyle, ¿e jest siostr±... kierowcy rajdowego.

Kubica jest antygwiazdorem w dobrym tego s³owa znaczeniu. Koncentruje siê tylko na pogoni za zwyciêstwami.

W wy¶cigach trudno mówiæ o najlepszych latach kariery - Hamilton zdoby³ tytu³ w wieku 23 lat, Alonso pierwszy triumf odniós³, gdy by³ o rok starszy, Button mistrzem zosta³ w wieku 29 lat, a pod koniec lat 90. Damon Hill zwyciê¿y³, maj±c 36 lat.

Najwiêcej zale¿y od samochodu. Czy Kubica zasi±dzie w tak szybkim, aby dojechaæ do nie¶miertelnej s³awy?

Liczba F1

27 - tyle tytu³ów zdobyli kierowcy Ferrari i McLarena. To 44 proc. triumfów w 61 sezonach F1

GP Korei na Sport.pl

Zapraszamy na relacje z GP Korei na Sport.pl:

pi±tek, 7.00 - relacja na ¿ywo z drugiego treningu

sobota, 7.00 - relacja na ¿ywo z kwalifikacji

niedziela, 8.00 - relacja Z Czuba i na ¿ywo z wy¶cigu

Udany rajdowy finisz Roberta Kubicy ?

Wiêcej o: