F1. Tajemniczy wlot w bolidzie Kubicy

Czyżby cudowny system aerodynamiczny wymyślony w McLarenie jest również w Renault? Wlot powietrza podobny do tego w McLarenie pojawił się w samochodzie Roberta Kubicy, i tylko w jego.

Niestety, nie. Wlot powietrza pojawił się na górnej części kadłuba renault r3003, którego używa Robert Kubica. Jest niemal identyczny do tego, jak w McLarenach Jensona Buttona i Lewisa Hamiltona. U nich jest po lewej stronie patrząc od kierowcy, w Renaulcie w centralnym położeniu.

Niestety, jest to tylko wlot powietrza, które ma chłodzić wnętrze bolidu. Powietrze nie ma ukierunkowanego ujścia z tyłu samochodu, w pokrywie silnika, co jest pomysłem zastosowanym przez McLarena. U nich wlot jest otwarciem kanału powietrznego, ciągnącego się wzdłuż kadłuba aż do pokrywy silnika. Tam powietrze uchodzi, nawiązując kontakt z głównymi strumieniami powietrza, opływającymi pędzący bolid. Jeśli samochód jedzie po trasie wymagającej docisku, kanał jest drożny. Jeśli trasa jest prosta i bolid musi jechać z jak najmniejszym dociskiem, kierowca blokuje kanał kolanem, wyłączając docisk. Tak to działa w McLarenie.

System został zaaprobowany przez FIA, ponieważ zmiana dotyczy struktury bezpieczeństwa kierowcy. Dlatego zresztą system nie może zostać skopiowany przez innych - raz zatwierdzona struktura bezpieczeństwa, tzw. kokon bezpieczeństwa, nie podlega zmianom w trakcie sezonu. Wymaga przeprowadzenie testów zderzeniowych.

Renault walczy z McLarenem o skrzydło ?