Jak Kubica zmienia biegi

Pneumatyczny system zmiany biegów zainstalowany w samochodzie Roberta Kubicy od pewnego czasu wzbudza zainteresowanie kibiców i rywali. Oficjalna strona Red Bulla wyjaśnia, jak polski kierowca zmienia biegi i dlaczego nie ma przewagi nad przeciwnikami.

Robert Kubica jest jedynym kierowcą w mistrzostwach świata WRC (Ford Fiesta WRC), który w samochodzie ma system skrzyni biegów sterowanej łopatkami. Polak otrzymał na to specjalną zgodę FIA, gdyż nadal nie doszedł do pełnej sprawności po poważnym wypadku w rajdzie Ronde di Andora w rejonie Savony na północy Włoch, do którego doszło 6 lutego 2011 roku.

Oficjalna strona Red Bulla sprawdza, czy system zmiany biegów daje Polakowi przewagę. Robertowi Kubicy zmiana biegu zajmuje 50 milisekund. FIA zgodziła się na łopatki przy kierownicy, ale system jest wciąż kontrolowany, tak by polski kierowca nie miał przewagi nad przeciwnikami. Zmienianie biegów prawą, niesprawną ręką, sprawiałoby mu problemy.

- To napędzany powietrzem system pneumatyczny, który pochodzi z Forda Focusa z 2006 roku - tłumaczy Nigel Hoogeveen, inżynier Polaka w brytyjskim M-Sporcie. - Łopatki są zamontowane z lewej strony kierownicy. Żeby zmienić bieg, Kubica pociąga je do ciebie (zmiana biegu na wyższy) albo naciska (redukcja). Robert ma ograniczone możliwości ruchu prawą ręką, więc także hamulec ręczny jest do niego dostosowany. Pcha, nie ciągnie - dodaje Hoogven, zaznaczając, że to uczciwe rozwiązania.

Kubica nie ma przewagi

Na ten system zmiany biegów musiały zgodzić się inne zespoły. - Oczywiście, że były pytania, ponieważ inne teamy chciały wiedzieć, w jakim czasie zmienia się bieg. Gdy dowiedzieli się, że czas jest ograniczony (50 milisekund), nie było żadnego problemu - mówi Malcom Wilson, szef M-Sportu.

Zainstalowanie systemu kosztuje 10 tysięcy funtów. M-Sport na początku 2013 roku walczył o zakontraktowanie Kubicy z Citroenem, więc opracował swoją wersję. Ostatecznie Polak zdecydował się na jazdę dla francuskiej stajni, która stosowałą system hydrauliczny. Od 2014 roku, w WRC Polak ściga się dla M-Sportu.

System zmiany biegów, jak większość części samochodu WRC, jest narażony na usterki. Na początku sezonu w maszynie Kubicy nie było z tym problemu, w Rajdzie Meksyku system się jednak przegrzał, przez co Polak musiał zmieniać biegi ręcznie. Krakowianin największe problemy ma na krętych, technicznych odcinkach oraz na śliskiej nawierzchni.

Volkswagen zazdrości

Zespół mistrzów świata będzie domagał się wprowadzenia hydraulicznego systemu zmiany biegów i łopatek przy kierownicy, zamiast obecnie używanej dźwigni.

Niemiecki team, którego zawodnikami są mistrz świata Francuz Sebastien Ogier i Fin Jari-Matti Latvala (obaj VW Polo WRC) chce zmiany regulaminu ze względów marketingowych. W swojej ofercie koncern ma wiele samochodów wyposażonych w tego rodzaju skrzynie biegów DSG i systemy hydrauliczne, które zastosowane także w rajdówce mistrzów świata, mogą mieć wpływ na wzrost sprzedaży.

Przedstawiciele Volkswagen Motorsport podkreślają, że zmiana systemu zmiany biegów nie będzie miała żadnego wpływu na osiągi Polo WRC, Ogier i Latvala nie będą mieli przez to sprzętu lepszego od innych teamów.

Korzystasz z Gmaila? Zobacz, co dla Ciebie przygotowaliśmy

Więcej o: