Jak Peugeot podbijał Rajd Dakar

Cztery starty w latach 80. i cztery zwycięstwa. Powrót do ścigania w XXI wieku i już dwie wygrane. Peugeot ma patent na wygrywanie rajdu Dakar.
Peugeot 205 T16 i Peugeot 2008 DKR Peugeot 205 T16 i Peugeot 2008 DKR Flavien Duhamel/Red Bull Content Pool

Z rajdów na Dakaru

.
.

#WeLoveDust Peugeot. Sprawdź szczegóły

Gdy w rajdowych mistrzostwach świata zlikwidowano Grupę B, Peugeot nie pociął auta na żyletki, a przystosował je do dakarowego ścigania. W końcu 205T16 w 1985 i 1986 roku wyjeździł mistrzowskie tytuły. 1 stycznia 1987 roku auta stanęły na starcie w Paryżu, by przez Algier dotrzeć do Dakaru. Wtedy rywalizowano na trasie o długości 13 tys. km.

Dla ekipy Peugeota rajd zaczął się pechowo. Ari Vatanen na krótkim prologu pod Paryżem miał wypadek i dość poważnie uszkodził auto. Z pozycji faworyta spadł na odległe 274. miejsce w klasyfikacji generalnej. Ale od kolejnych etapów rozpoczął fantastyczny pościg. Udany! Na mecie w Dakarze to Fin wzniósł zwycięskie trofeum.

Peugeot był blisko podwójnego zwycięstwa, ale Shekhar Mehta miał problem z silnikiem.

Skradzione auto

Ari Vatanen po 13 etapach Rajdu Paryż - Dakar prowadził w imprezie za kierownicą Peugeota 405T16. Podczas noclegu w Mali nieznani sprawcy. ukradli auto. Zanim udało się je odzyskać, Fin miał już tak duże straty czasowe, że z rywalizacji został wykluczony.

Ale przedstawiciele Peugeota znów na mecie pili szampana. Na pierwszym miejscu do mety dojechał Juha Kankkunen, który w rajdzie początkowo miał pełnić rolę mobilnej pomocy dla Vatanena. W związku z problemami swojego rodaka, dostał zielone światło do ścigania i dojechał Peugeotem 205T16 na pierwszym miejscu.

Rzut monetą

Peugeot zdominował rywalizację w 1989 roku do tego stopnia, że to zespół musiał zdecydować, który z jego kierowców wygra. Ari Vatanen i Jacky Ickx toczyli pasjonującą walkę na trasie, ale zespół chciał mieć pewność, że wewnętrzna rywalizacja nie okaże się niezdrowa. Podczas noclegu w Gao o kolejności kierowców Peugeota na mecie zdecydował. rzut monetą. Los okazał się łaskawszy dla Vatanena, który po raz drugi w karierze wygrał rajd, mimo że po drodze dwa razy dachował.

Dominacja Vatanena

Vatanen wyjeździł czwarte z rzędu zwycięstwo dla Peugeota w 1990 roku, mimo że jego pilot popełniał nawigacyjne błędy, zwłaszcza na etapie z Niamey do Gao, gdzie posłuszeństwa odmówił kompas, a Vatanen mocno uszkodził auto, gdy przywalił bokiem w drzewo. Na Finie te problemy większego wrażenia nie zrobiły. Pewnie dowiózł zwycięstwo do mety.

Sebastien Loeb Sebastien Loeb Marcelo Maragni/Red Bull Content Pool

Debiut Loeba, zwycięstwo Peterhansela

25 lat po ostatnim triumfie w Dakarze Peugeot wrócił do ścigania w cross-country. Zespół stworzył gwiazdorski: kolekcjoner dakarowych tytułów Stephane Peterhansel, rajdowa legenda Carlos Sainz i Cyril Despres, który do tej pory tytuły kolekcjonował na motocyklu. Sukces miało zapewnić auto rodem z kosmosu - 2008DKR. Potężny silnik, napęd na tył, a dzięki temu lekka konstrukcja. Ale powrót do ścigania nie okazał się udany - żaden Peugeot nie dojechał do mety w czołowej dziesiątce.

Na kolejny sezon dokonano odpowiednich korekt. Silnik wzmocniono, nadwozie obniżono i poszerzono, co miało zapewnić lepsze prowadzenie, zmieniono też kształt przodu i tyłu auta, by łatwiej było pokonywać przeszkody. No i do ekipy dołączyła kolejna gwiazda - Sebastien Loeb.

Dziewięciokrotny mistrz świata WRC na półmetku był sensacyjnym liderem rajdu po siedmiu etapach, ale po dniu przerwy zapłacił za swój brak doświadczenia. Najpierw utknął w piachu, potem miał wypadek w korycie wyschniętej rzeki. Do mety etapu dojechał ze stratą 1,5 godziny. Prowadzenie w rajdzie objął doświadczony Peterhansel, który wygrał imprezę z przewagą blisko 35 minut.

Zwycięstwo świętują Stephane Peterhansel (z lewej) pilot Jean Paul Cottret (z prawej) i Bruno Famin (dyrektor teamu Peugeot) Zwycięstwo świętują Stephane Peterhansel (z lewej) pilot Jean Paul Cottret (z prawej) i Bruno Famin (dyrektor teamu Peugeot) Martin Mejia (AP Photo/Martin Mejia)

Potrójne zwycięstwo

Na Dakar 2017 auto zmieniono. Za bazę wybrano cywilny model 3008, ale podobieństwo można było dostrzec chyba tylko w światłach. Reszta to już klasyczny dakarowy potwór. Trzylitrowy silnik Diesla miał jeszcze większy moment obrotowy, ale stracił 20 KM mocy, przez zmianę przepisów, która wymagała zamontowania zwężki w dolocie. Zmieniono zawieszenie, poprawiono geometrię i. dodano klimatyzację. Efekt? Piorunujący.

Od drugiego etapu Rajdu Dakar na prowadzeniu w imprezie był zawsze kierowca Peugeota, od trzeciego etapu Peugeot zajmował dwie czołowe lokaty, a od ósmego etapu całe podium należało do francuskiej marki. Kolejność na mecie: Peterhansel, Loeb, Despres.