Sport.pl

Faworyci rajdu "Dakar" 2009

Stephane Peterhansel, Francja, ur. 6 sierpnia 1965 - Mitsubishi

Najsłynniejszy zawodnik rajdu "Dakar". Dziewięciokrotny zwycięzca tej prestiżowej imprezy (sześciokrotnie w klasie motocykli i trzy razy w klasyfikacji samochodów).

Swoją karierę sportową rozpoczynał jako... skater, zwyciężając m.in. w Mistrzostwach Francji w skateboardingu. W wieku 14 lat przesiadł się na motocykl terenowy, by kilka lat później wywalczyć tytuł Mistrza Francji w rajdach enduro. Na wymarzonym przez siebie rajdzie "Dakar" zadebiutował w roku 1987. Swoje pierwsze zwycięstwo odniósł w roku 1991, startując Yamahą. W ten sposób rozpoczął niezwykłą passę pięciu kolejnych triumfów, które odniósł w latach 1992-1998. W roku 1999 po raz pierwszy zasiadł za kierownicą auta (Nissana Patrola) i jako debiutant zajął siódme miejsce, bijąc kolejny rekord - w trakcie rajdu aż 22 razy musiał zmieniać przebite koło. W roku 2000 był już bliski ponownego zwycięstwa - hybrydowym Mega "Desertem" z silnikiem Mitsubishi wywalczył drugą pozycję. Na ponowny triumf w "Dakarze" musiał jednak zaczekać aż do roku 2004, gdy był już fabrycznym kierowcą Mitsubishi Pajero Evolution. Tym samym "Peter" został drugim obok Huberta Auriola, zawodnikiem, który zwyciężył w "Dakarze" zarówno w klasie motocykli, jak i samochodów. Rok później Francuz również został najlepszym kierowcą rajdu. W edycji 2006 wydawało się, że Peterhansel zdoła po raz trzeci z rzędu powtórzyć swój sukces - po najtrudniejszych etapach prowadził w klasyfikacji. Niedługo przed końcem jego Pajero uderzyło jednak w drzewo i Francuz musiał ostatecznie zadowolić się miejscem czwartym. Rok później powetował sobie to niepowodzenie, wygrywając po raz dziewiąty.

W sezonie 2008 w zastępstwie odwołanego "Dakaru" Peterhansel wystartował w dwuodcinkowym cyklu Dakar Series, zajmując raz drugą pozycję (Central Europe Rally - Węgry/Rumunia), a raz zwyciężając (PAX Rally - Portugalia). Jego pilotem w rajdzie Dakar 2009 będzie Jean-Paul Cottret.

Luc Alphand, Francja, ur. 6 sierpnia 1965- Mitsubishi

Triumfator Dakaru 2006; jeden z najsłynniejszych narciarzy na świecie.

Przez blisko trzy dekady Alphand skoncentrowany był na swej wspaniałej karierze narciarza zjazdowego. W latach 1994-1997 trzykrotnie zwyciężał w Pucharze Świata w klasyfikacji końcowej biegu zjazdowego. W sezonie 1996/1997 wygrał również klasyfikację supergiganta i w efekcie zdobył najważniejsze trofeum białego sportu - Kryształową Kulę za zwycięstwo w "generalce" alpejskiego Pucharu Świata. Po tym sukcesie 32-letni wówczas Alphand zakończył swą narciarską karierę.

Nie cierpiąc bezczynności, Francuz natychmiast poświęcił się swej drugiej pasji - sportom motorowym. Startował m.in. w 24-godzinnym klasyku Le Mans i licznych zawodach rozgrywanych w jego kraju. Jakby tego było mało, zakosztował również jazdy na skuterze wodnym, na którym m.in. okrążył owiany złą sławą, południowoamerykański Przylądek Horn.

Miejsce nart w życiu Alphanda przede wszystkim zajął jednak samochód terenowy. W roku 1998 słynny narciarz zadebiutował na trasie rajdu "Dakar", a w roku następnym wywalczył już niezłą, 16. pozycję i zarazem zwyciężył klasę T1.

Jego talent spodobał się Schlesserowi, który w kolejnych sezonach zaproponował mu starty w swoim zespole. Sukcesy Alphand zaczął jednak odnosić dopiero za kierownicą Mitsubishi Pajero - w znakomitym dla Mitsubishi roku 2002 (osiem czołowych miejsc w klasyfikacji końcowej) Alphand dojechał do mety na miejscu siódmym.

W latach 2003-2004 francuski kierowca startował w barwach BMW X-Raid, zajmując w "Dakarze" bardzo dobre lokaty końcowe - dziewiątą i czwartą.

Niezwykła postać Alphanda, ulubieńca mediów i kibiców, wzbudziła uznanie w oczach włodarzy teamu Mitsubishi, którzy postanowili odkupić go od niemieckiej konkurencji. "Lucho" znów pojawił się za sterami Pajero i... z miejsca stał się groźnym rywalem dla swojego kolegi z zespołu - Stephane'a Peterhansela. W roku 2005 uplasował się w rajdzie na drugiej pozycji, tuż za jego plecami. Rok później Alphand okazał się nie tylko lepszy od "Petera", ale i do wszystkich pozostałych kierowców biorących udział w zawodach. W edycji 2007 znów jednak musiał uznać wyższość Peterhansela. W Dakarze 2009 jego partnerem będzie Gilles Picard.

Hiroshi Masuoka, Japonia, ur. 13 marca 1960 - Mitsubishi

Jeden z najwybitniejszych kierowców w historii "Dakaru". Dwukrotny zwycięzca rajdu, czterokrotnie na podium.

Masuoka startuje w rajdzie już od 20 lat. W swoim debiucie za kierownicą Mitsubishi w roku 1987 zajął 29. miejsce. Pierwszy sukces odniósł w roku 1990, zajmując 10. lokatę w klasyfikacji generalnej rajdu i zwyciężając w klasie T2. W latach 1994 - 2004 rokrocznie plasował się w czołowej "dziesiątce" kierowców. Bliski zwycięstwa był już w roku 2001, zajmując drugą lokatę za swoją koleżanką z zespołu Juttą Kleinschmidt. W następnym roku role się jednak odwróciły - Masuoka wygrał rajd, plasując się tuż przed Niemką. W roku 2003 Japończyk powtórzył swój sukces, a w 2004 również był bliski wygranej, jednak musiał uznać wyższość Peterhansela. Po niezbyt udanych startach w latach 2005-2006, kiedy to nie udało mu się ukończyć Dakaru, mówiło się już o zakończeniu jego kariery, ale Dakar 2007 ponownie udowodnił wielkość japońskiego mistrza, który zajął na mecie 6. miejsce. W Dakarze 2009 - prawdopodobnie ostatnim w jego karierze - wystąpi w duecie z Pascalem Maimonem.

Joan "Nani" Roma, Hiszpania, ur. 17 lutego 1972 - Mitsubishi

Zwycięzca rajdu "Dakar" 2004 w klasie motocykli, niegdyś jeden z najlepszych motocyklistów enduro na świecie.

W latach dziewięćdziesiątych Nani Roma kroczył od sukcesu do sukcesu, startując w zawodach enduro. W roku 1994 zdobył tytuł Mistrza Europy w rajdach enduro, zwyciężał również ciężkie "sześciodniówki" w Stanach Zjednoczonych i... Polsce.

W roku 1996 Roma zadebiutował w rajdzie "Dakar", jednak pierwsze lata jego występów nie należały do udanych. Niepowodzenia te Hiszpan powetował sobie, startując w innych rajdach pustynnych typu baja, w których wielokrotnie w owych czasach odnosił zwycięstwa.

Pierwszy znaczący rezultat na "Dakarze" uzyskał w roku 2000, zajmując 17. lokatę i czterokrotnie zwyciężając na etapach. Hiszpanowi świetnie wiodło się w roku 2002 (długo przewodził klasyfikacji) aż do pechowego... trzynastego etapu. W wyniku pomylenia trasy, trafił w miejsce, z którego nie był w stanie wydostać się o własnych siłach. Skrajnie wyczerpanego zawodnika śmigłowiec odtransportował do szpitala.

Dwa lata później Roma nareszcie dopiął swego - zwyciężył "Dakar" w kategorii motocykli, po czym postanowił pójść w ślady Peterhansela i dołączył do teamu Mitsubishi. Debiut za kierownicą samochodu wypadł nadzwyczaj udanie - Hiszpan zajął 6. lokatę. W roku 2006 był jeszcze lepszy - Roma załapał się na ostatnie miejsce na podium, wyprzedzając m.in. samego "Petera". Na Dakarze 2007 zajął 13. pozycję. Jego pilotem w tegorocznej edycji rajdu będzie Lucas S. Cruz.

Carlos Sainz, Hiszpania, ur. 12 kwietnia 1962- Volkswagen

Jeden z najwybitniejszych kierowców rajdowych na świecie, dwukrotny Mistrz Świata WRC, zwycięzca aż 26 rund Rajdowych Mistrzostw Świata (drugie miejsce na liście wszechczasów).

Carlosa Sainza do sportu ciągnęło już od najmłodszych lat - jako nastolatek był podobno wyśmienitym graczem w squasha (zdobył nawet tytuł Mistrza Hiszpanii) i nieźle poczynał sobie na piłkarskim boisku. W wieku 18 lat zadebiutował w rajdach motorowych, które odtąd zawładnęły jego życiem.

Od roku 1987 Sainz startował w rajdach WRC, zdobywając m.in. tytuł rajdowego Mistrza Hiszpanii. W roku 1989 dołączył to teamu Toyoty, dla której już w roku 1990 zdobył swój pierwszy tytuł Mistrza Świata; sukces ten powtórzył dwa lata później. Odtąd aż do roku 2004 niemal nieustannie plasował się w ścisłej czołówce WRC, pełniąc rolę fabrycznego kierowcy Subaru, Forda, Toyoty i Citroena. Mistrzem już nie został, ale prawie co roku kończył sezon na "pudle".

W roku 2005 po raz pierwszy zasmakował ścigania się samochodem terenowym - zajął m.in. 3. lokatę w Baja Portalegre. W roku 2006 Volkswagenem Race Touaregiem wywalczył 11. pozycję w rajdzie "Dakar", zwyciężając na kilku etapach. Rok 2007 rozpoczął od 9. miejsca w Dakarze, a zakończył zwycięstwem Pucharu Świata FIA w rajdach cross-country (1. miejsce w Transibérico Rally, 2. miejsca w Rajdzie Maroka i UAE Desert Challenge). W roku 2008 po odwołaniu Dakaru wystąpił w pełnym cyklu Dakar Series, tocząc pasjonujący pojedynek ze swym największym rywalem - Stephanem Peterhanselem. W Central Europe Rally "El Matador" zwyciężył, ale w PAX Rally "Peter" doprowadził do remisu. Rywalizacja obu tych kierowców będzie z pewnością jednym z najciekawszych aspektów Dakaru 2009. Pilotem Sainza na południowoamerykańskich trasach będzie Michel Périn.

Giniel de Villiers, RPA, ur. 25 marca 1972 - Volkswagen

Jak dotąd najlepszy kierowca fabrycznego teamu Volkswagena w historii jego startów w Dakarze - zdobywca 2. miejsca w edycji 2006. Jego motto życiowe brzmi: "Życie jest zbyt krótki, by pić złe wino".

Kierowca z południowej Afryki po raz pierwszy zasiadł za kierownicą sportowego wehikułu, będąc... czteroletnim bobasem. Już wtedy mógł kształcić swe umiejętności, dysponując własnym gokartem. W dzieciństwie podobno jeździł dookoła farmy swoich rodziców dosłownie wszystkim, co miało koła.

Na efekty takiego wychowania nie trzeba było długo czekać. Jako 20-letni młodzian de Villiers wygrywał niemal wszystkie wyścigi samochodów turystycznych, jakie rozgrywano wówczas w RPA. Po 10 latach dominacji na wyścigowych torach postanowił szukać kolejnych wyzwań. Wybór padł na off-road. Nowy etap swojej kariery rozpoczął od zwycięstw w Mistrzostwach Samochodów Terenowych w RPA.

W "Dakarze" po raz pierwszy wystartował Nissanem (autami tej marki jeździł niemal od początku swojej kariery kierowcy rajdowego) w roku 2003, z miejsca zajmując wyśmienitą, piątą lokatę. W roku 2004 - jako fabryczny kierowca Nissana - był siódmy, a rok później - czwarty.

Uzdolniony zawodnik zwrócił na siebie uwagę kierownictwa zespołu Volkswagena, które szukało godnej obsady dla swych rajdowych Touaregów. Pierwsze "przymiarki" de Villiersa do Volkswagena wypadły nadzwyczaj udanie - kierowca z RPA zajął drugie miejsca w Rajdzie Maroka 2005 i Rajdzie Orientu 2005. Nikogo więc nie zdziwił jego doskonały rezultat, który osiągnął w rajdzie "Dakar" 2006 - Giniel de Villiers zajął w nim drugą lokatę, ustępując jedynie Alphandowi. W tym samym roku wygrał jeszcze trudne Trainsiberico Rally i Rajd Maroka. Rok 2007 rozpoczął już nieco gorzej - od 11 miejsca w "Dakarze". Później jednak zdołał wywalczyć 2. miejsce w końcowej klasyfikacji Pucharu Świata FIA. W roku 2008 de Villiers może się pochwalić m.in. 1. miejscem w brazylijskim Rallye dos Sertoes i 4. w portugalskim PAX Rally. Na chwilę również przesiadł się do auta wyścigowego - Volkswagena Scirocco G24, którym wywalczył 15. lokatę w 24-godzinnym wyścigu na torze w Nürburgring. W Dakarze 2009 de Villiersowi będzie towarzyszył pilot Dirk von Zitzewitz.

Mark Miller, USA, ur. 24 października 1962 - Volkswagen

Niezwykle wszechstronny kierowca amerykański, wielokrotny zwycięzca wyścigów pustynnych rozgrywanych w Stanach Zjednoczonych.

W młodości Mark Miller poświęcił podobno swą obiecującą karierę motocyklisty na rzecz studiów na uczelni. Kilkanaście lat później postąpił na odwrót, rezygnując z kariery biznesmena po to, aby startować w rajdach samochodowych. Odtąd stale powtarza, ze to jego najlepsza decyzja życiowa, którą powinien był podjąć znacznie wcześniej.

W Stanach Mark Miller startował m.in. jako motocyklista w wyścigach SCORE Off-road Series, wygrywał zawody NASCAR Truck Series, a także odnosił sukcesy w słynnych rajdach pustynnych Baja 1000 i Baja 500.

W rajdzie "Dakar" zadebiutował w roku 2002, zajmując 19. pozycję terenówką Toyoty. Dwa lata później, startując typowo amerykańskim Protruckiem, długo utrzymywał się w czołowej dwunastce zawodników, by niestety ostatecznie wycofać się z zawodów w skutek defektu samochodu.

W 2005 roku Miller dołączył do zespołu Volkswagena - prowadząc Race Touarega 2, dotarł na dobrym, piątym miejscu do mety "Dakaru" 2006. Rok później poprawił swój wynik o jedną pozycję, a jednocześnie przypomniał się Amerykanom, wygrywając swoja klasę w Baja 500. W sezonie 2008 zajął 2. lokatę Rallye dos Sertoes w Brazylii i po raz pierwszy w historii teamu Volkswagena wystartował Race Touaregiem TDI w Baja 1000. W Dakarze 2009 Mark Miller wystąpi w duecie z Ralphem Pitchfordem.

Dieter Depping, Niemcy, ur. 07 sierpnia 1966 - Volkswagen

Jeden z najlepszych kierowców rajdowych w Niemczech. W Dakarze miał już okazję wystartować (w roku 2007), ale za kierownicą... ciężarówki stanowiącej wsparcie dla kierowców fabrycznych VW.

Dieter Depping ma na swym koncie m.in. trzy tytuły mistrzowskie Rajdowych Mistrzostwach Niemiec (1992-1994) i wiele sukcesów w rajdach płaskich. W roku 1996 zadebiutował na mistrzowskiej rundzie WRC. Później zmienił specjalizację na wyścigi 24-godzinne - wielokrotnie startował w zawodach odbywających się w Nürburgring, gdzie wywalczył m.in. 8. miejsce i zarazem zwycięstwo w swojej klasie w 2007 roku, a także pobił rekord świata za kierownicą Volkswagena W12 Coupé. Od kilkunastu lat Depping związany jest z koncernem z Wolfsburga, gdzie długo pracował jako kierowca testowy (na dodatek z wykształcenia jest mechanikiem). W roku 2007 został kierowcą fabrycznym jednego z Race Touaregów, zastępując w zespole Ariego Vatanena. To, że ma talent i umiejętności pozwalające mu wygrywać w najróżniejszych sportach motorowych, w tym także off-roadzie, udowodnił już, zajmując 3. lokatę na pierwszej rundzie Dakar Series (Central Europe Rally). W Dakarze 2009 wystąpi w parze z Timo Gottschalkiem.

Nasser Saleh Al-Attiyah, Katar, ur. 21 grudnia 1970 - BMW

Jeden z najlepszych kierowców rajdowych Kataru, którego pełna sukcesów kariera trwa już ponad 15 lat. Niezwykle uzdolniony (podobno bajońsko bogaty książę) zawodnik świetnie radzi sobie nie tylko w terenówkach, ale i rajdówkach WRC, a także na... strzelnicy (jest trzykrotnym olimpijczykiem! - na igrzyskach olimpijskich w Sydney wywalczył 6. lokatę, a cztery lata później w Atenach zajął pechowe miejsce tuż za podium). Jego pasją jest ponadto hodowla sokołów.

Nasser Saleh Al-Attiyah w latach dziewięćdziesiątych wygrał w Katarze bodaj wszystkie rajdy samochodowe, jakie tylko były do wygrania. W roku 1995 z powodzeniem spróbował swych sił za granicą swego kraju, zajmując czwarte miejsce w Rajdzie Dubaju. Od 2000 roku miłość do samochodów terenowych zaczął dzielić z namiętnym afektem do rajdówek WRC.

W ostatnich latach Al-Attiyah odnosił już prawdziwe, międzynarodowe sukcesy, m.in. w roku 2004 zajmował siódme miejsca w Rajdzie Szwecji, Nowej Zelandii i Francji; był czwarty w Australii i trzeci w Argentynie, zajmując ostatecznie siódmą lokatę w końcowej klasyfikacji Rajdowych Mistrzostw Świata Samochodów Produkcyjnych. W 2005 r. był już drugi., a rok później wywalczył pierwszą lokatę. W latach 2005-2007 bez kłopotu zdobywał tytuł Rajdowego Mistrza Środkowego Wschodu.

W "Dakarze" zadebiutował w roku 2005 za kierownicą BMW X5, ale w wyniku rolowania rajdu nie ukończył (doskonale jednak zaprezentował się m.in. na piekielnie trudnym, 7.etapie, na którym zajął miejsce drugie, tuż za Peterhanselem; aż do 9. etapu plasował się na 4. pozycji w "generalce"). Podobna sytuacja miała miejsce rok później. Ale w edycji 2007 wywalczył już doskonałą 6. lokatę, prowadząc BMW X-3.

W sezonie 2008 Al-Attiyah pokazał, że nie tylko Mitsubishi i Volkswagen liczą się w rajdach terenowych. Katarczyk jadąc z nową pilotką Tiną Thörner, wygrał m.in. Italian Baja, Saudi Arabia Hail Baja,

Baja Spain Aragon, Hungarian Baja i UAE Desert Challenge, tym samym zwyciężając Puchar Świata FIA w rajdach cross-country oraz Międzynarodowy Puchar FIA w rajdach cross-country baja. Do pełni szczęścia zabrakło jedynie wyników na rundach Dakar Series - Central Europe Rally Al-Attiyah nie ukończył, a w PAX Rally zajął 5. lokatę, pokazując się jednak z wyśmienitej strony (w wywalczeniu wyższej pozycji przeszkodziła mu awaria na I etapie).

W Dakarze 2009 wystąpi w duecie z Tiną Thörner.

Guerlain Chicherit, Francja, ur. 20 maja 1978 - BMW

Trzykrotny Mistrz Świata w narciarskim freestylu i zarazem ponadprzeciętnie utalentowany kierowca rajdowy, odnoszący sukcesy zarówno na trasach WRC, jak i w terenie. Wiele osób (z racji jego młodego wieku) przepowiada mu wspaniałą karierę.

Podobnie jak Luc Alphand, Guerlain Chicherit z początku był (jest) doskonałym narciarzem - na Mistrzostwach Świata we freestylu wygrywał w latach 1999, 2002, 2006 i... 2007. Profesjonalną karierę na stokach od kilku lat udanie łączy ze startami w rajdach samochodowych. W latach 2002-2003 za kierownicą Citroena Saxo T4 zwyciężał już imprezy we Francji; w roku 2004 stał się oficjalnym kierowcą fabrycznego teamu Citroena.

W roku 2005 zadebiutował na rajdzie "Dakar", zajmując 49. lokatę. Rok później był już dziewiąty, świetnie prezentując się szczególnie w ostatnich dniach zawodów (m.in. drugi czas na etapie XII i zwycięstwo etapu XIV).

W Dakarze 2009 wystąpi w duecie z Matthieu Baumelem.

Więcej off-roadowych informacji na TERENOWO.PL »

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata