GP Chin. Kubica ostrzega BMW: Trzeba wziąć się do roboty!

Robert Kubica 13. w Grand Prix Chin i ostrzega BMW Sauber: Weźcie się do roboty, bo sezon będzie stracony
GP Szanghaju: Deszcz, dublet Red Bulla, słaby Kubica »

- Mam szansę? Jak jakiś Chińczyk wyjdzie na tor, to może wtedy - sarkazm Roberta Kubicy w Grand Prix Chin był uprawniony. Jego zespół miał walczyć o tytuł, jest jednym z najsłabszych w stawce. Kubica był w wyścigu 13., nie zdobył dotąd punktu. I nie zanosi się na poprawę.
Korespondencja z Chin: Kubica wyczerpał już limit pecha w tym sezonie


Gdzie ten BMW, gdzie genialni inżynierowie, gdzie samochód, który miał zawojować Formułę 1. Kubicę goni jedno nieszczęście wyścigowe po drugim, a kierowca jest bezradny. Jego bolid albo jest za wolny, albo zepsuty, albo nie ma przyczepności, albo wszystko naraz, inżynierowie zamiast poprawiać, pogarszają sytuację. Kubica mówi: Weźcie się do roboty i to już, bo będzie za późno. Wszyscy coś poprawiają, my nic.

BMW Sauber reaguje na niespodziewane wydarzenia i zwroty z szybkością zgoła nie pasującą do Formuły 1 i pod tym względem odstaje od reszty zespołów. - Jeśli szybko nie wprowadzimy ulepszeń, będzie coraz gorzej - powiedział Kubica.

Inni reagują błyskawicznie. Było to najbardziej widać przed wyścigiem, bo sam start w Szanghaju był zbyt zwariowany i nieprzewidywalny, aby dostrzec tendencję.

Podczas konferencji prasowej szef zwycięskiego podwójnie Red Bulla Christian Horner mówił uśmiechając się lekko: - Widziałem na lotnisku, że McLaren miał 18 sztuk bagażu podręcznego.

Na co Norbert Haug z McLarena odpowiedział: - A wy 19.

Oczywiście, nie wszystko z czego składa się bolid F1 da się przywieźć z Europy w bagażu podręcznym, ale słowa obydwu menedżerów mówią, że w ich garażach panuje atmosfera zmian i zbrojeń.

Mclaren założył Lewisowi Hamiltonowi nowe przednie skrzydła, nowy dyfuzor, podobny do tych używanych przez Brawna, Toyotę i Williamsa. Efekt? Hamilton był najszybszy na treningu i osiągnął swój najlepszy wynik w kwalifikacjach w tym sezonie i walczył jak lew w wyścigu. Mistrz świata był zachwycony. Mówił, niemal w euforii, że wreszcie się coś ruszyło.

Renault odrzucił KERS i też założył Fernandowi Alonso nowy dyfuzor. Wynik - Hiszpan był w kwalifikacjach drugi. - Chłopcy w garażu spali tylko godzinę, dwie, ale zrobili fantastyczną robotę. Kwalifikacje były jak ślepy test, jechałem w nich całkiem nowym samochodem. Jestem skrajnie szczęśliwy - mówił dwukrotny mistrz świata.

Red Bull dowiódł wreszcie, że ma wspaniały samochód bez dyfuzora, bez KERS, z ciężkim jak na kierowcę F1 Markiem Webberem, i stale poprawia bolid. Głównego konstruktora Adriana Neweya nawet nie ma w Chinach, bo pracuje z zespołem inżynierów nad kolejnymi zmianami w siedzibie zespołu w Milton Keynes w Anglii. A przecież kto, jak kto, ale Red Bull nie musi się wstydzić samochodu - zwłaszcza po zwycięstwie Sebastiana Vettela i drugim miejscu Marka Webbera w Chinach. W Bahrajnie Red Bull będzie miał prawdopodobnie nowy dyfuzor razem z nowym pakietem aerodynamicznym.

Ferrari odrzuciło KERS, i już jest szybsze niż ekipa Kubicy, choć znów nie zdobyło punktów.

A BMW Sauber?

Nic. Taki samochód, jaki wyjechał na kwalifikacje i wyścig w Australii, taki też wyjechał po trzech tygodniach w Szanghaju. Trwa podobno jakiś tajemniczy proces odchudzania samochodu o kilka kilo, o którym mówił szef techniczny zespoły Willi Rampf, a o którym nie ma pojęcia Kubica.

Jedyna widoczna zmiana to desperacka, jeśli nie panikarska próba włożenia KERS do samochodu Kubicy. Jednak, po całodniowych próbach w piątek, z systemu zrezygnowano. Oznacza to ni mniej ni więcej tylko to, że cały piątek został zmarnowany, a na dodatek dołożono roboty mechanikom, którzy przez noc demontowali KERS i na nowo wyważali samochód Kubicy.

Ze słabym skutkiem.

Klasyfikacja kierowców po GP Chin

miejscekierowcapunkty
1.Jenson Button21
2.Rubens Barrichello15
3.Sebastian Vettel10
4.Timo Glock10
5.MarkWebber9,5
6.Jarno Trulli8,5
7.Nick Heidfeld4
8.Fernando Alonso4
9.Heiki Kovalainen4
10.Lewis Hamilton4
11.Nico Rosberg3,5
12.Sebastian Buemi3
Klasyfikacja konstruktorów

miejscezespółpunkty
1Brawn GP 36
2Red Bull 19.5
3Toyota 18.5
4McLaren8
5Toro Rosso 4
6BMW Sauber 4
7Renault 4
8Williams 3,5
Przeczytaj relację z "wariackiego wyścigu" o GP Chin Z czuba »


WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata