Kubica dla Sport.pl: Jadę z KERS. Już w piątek!

Wreszcie Robert Kubica będzie miał coś, co mają jego rywale - dowiedział się Sport.pl. W piątek po raz pierwszy na Grand Prix będzie jeździł w samochodzie z KERS, czyli systemem odzyskiwania energii kinetycznej.
Decyzja o zainstalowaniu systemu w bolidzie Kubicy to kompletne zaskoczenie. Według nieoficjalnych informacji miało to nastąpić dopiero przed zawodami w Barcelonie, które odbędą się w maju.

System, czerpiący energię z hamowania i magazynujący ją w bateriach, daje dodatkową moc 80 KM w czasie około 6,7 s i może być wykorzystany tylko raz podczas okrążenia. Dysponują KERS zespoły McLarena, Renaulta, Ferrari i BMW Sauber, a także Williamsa, ale podobno jest to system nie elektryczny, lecz mechaniczny.

Kubica przed sezonem stwierdził, że KERS to system nie dla niego. Problem wynika z wagi kierowcy - im jest ona większa, tym problem z KERS większy. Urządzenie w bolidzie to dodatkowe 25-40 kg. W związku z tym trudniej zrównoważyć samochód, szybciej niszczą się opony. Dlatego Kubica i zespół BMW Sauber zrezygnowali z KERS na dwóch pierwszych wyścigach, podczas gdy Nick Heidfeld, kolega Kubicy z zespołu, używał tego systemu.

Kierowcy przekonali się, że KERS pomaga - przy wyprzedzaniu i w obronie przed wyprzedzeniem. Przekonał się i Kubica. Oprócz niego tylko kierowcy Toro Rosso i Force India nie posiadają ani KERS, ani dyfuzorów, które dają podobno aż sekundę przewagi na okrążeniu (Red Bull opracował inne niż magiczne dyfuzory, ale też bardzo sprytne rozwiązanie aerodynamiczne). Tacy kierowcy teoretycznie są bezbronni na torze i Kubica tylko swojej klasie i szczęściu, które towarzyszyło mu do wypadku z Sebastianem Vettelem, zawdzięcza to, że w Grand Prix Australii mógł nawet wygrać.

- Z KERS będę jeździł w piętek i po treningach zdecydujemy, czy go użyć. A czy jego plusy przysłonią minusy, to zobaczymy - powiedział sport.pl Kubica.
Czy BMW Kubicy dogoni 'gang dyfuzorów'? Marne szanse...


Kubica już jest w Szanghaju - czytaj tutaj »


WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata