Jest nowy bolid BMW Sauber

- Silnik odpalił, koła skręcają, hamulce działają - powiedział o pierwszej przejażdżce tegorocznym bolidem BMW Sauber Robert Kubica.
Hulkenberg rozbił nowy bolid teamu Williams-Toyota »

Oficjalna prezentacja bolidu to w Formule 1 sygnał zgłoszenia gotowości do sezonu. Po Ferrari, McLarenie, Toyocie, Renault i Williamsie wczoraj w Walencji swój nowy samochód pokazało BMW Sauber. W tym samochodzie Kubica i Nick Heidfeld mają walczyć o mistrzostwo świata. - Cele sprecyzowaliśmy sobie cztery lata temu: pierwsze punkty, miejsce na podium, zwycięstwo w wyścigu - to już za nami. Teraz chcemy bić się o zwycięstwo w mistrzostwach - przypomniał szef zespołu Mario Theissen.

W poprzednim sezonie niemiecko-szwajcarski zespół zajął trzecie miejsce w klasyfikacji konstruktorów, a Kubica - po końcówce sezonu, w której BMW Sauber bardziej zajmował się projektowaniem nowego samochodu niż walką na torze - zajął ostatecznie czwarte miejsce. Teraz wkroczył w sezon z nową wiarą, ale i w inny sposób.

Rok temu bolid BMW Sauber oznaczony symbolem F1.08 wyłonił się z dymu i mgły wśród świateł stroboskopowych w nowoczesnej siedzibie koncernu w Monachium. Heidfeld zrobił kilka okrążeń między windami, a potem zespół z nowymi maszynami przetransportowany został do Walencji, gdzie rozpoczęły się poważne testy.

W 2009 roku imponujących prezentacji nie ma - żaden zespół nie chce tracić ani pieniędzy (bo kryzys), ani czasu (bo zmiany przepisów). Toyota ograniczyła się do internetowej relacji, Renault i Williams pokazały swoje nowe cacka przed garażami i od razu rozpoczęły testy. Nawet wielkie zespoły, czyli Ferrari i McLaren zrezygnowały z show.

Podobnie było w przypadku BMW Sauber. We wtorek F1.09 schowany pod granatową płachtą już kilka minut po ósmej rano stanął na prostej startowej toru Ricardo Tormo pod Walencją. Kwadrans przed 9 przez barierkę na tor wskoczył Kubica. W postawionym kołnierzu i założonym kapturze truchtał, aby rozgrzać się w chłodnej temperaturze i wyglądał bardziej jak bokser przed walką niż kierowca wyścigowy.

O 9 Kubica i Heidfeld wspólnie odsłonili samochód, którym będą się ścigać w tym roku. Zaskoczenia nie było. Zgodnie z nowymi przepisami bolid został ogołocony z wszelkich elementów poprawiających przyczepność aerodynamiczną - skrzydełka, dyfuzory, kominy i łopatki odeszły do lamusa. Tylny spojler jest wąski i wysoki, a z przodu wyprostowany nos ma podwieszone szerokie skrzydło przypominające pług. - Pięknie ono nie wygląda - przyznał Heidfeld. Dla porównania - rok temu Niemiec o F1.08 powiedział: "To najpiękniejszy wóz, jaki w życiu widziałem".

Nowe bmw jest niemal identyczne z tzw. hybrydowym autem, w którym kierowcy jeździli podczas testów kończących 2008 rok. Różnice są minimalne. Nieco inaczej wygląda tylne skrzydło, o dwa nowe elementy wzbogacony jest nos. Ale wygląd to sprawa drugorzędna. Liczą się możliwości na torze. Tych jednak na razie nikt nie potrafi ocenić.

- Robert, powiedz nam jak się czułeś jako pierwszy jadąc nowym samochodem? - zagaił prowadzący konferencję. - Było mi zimno - odparł Polak, czym - jak to ma w zwyczaju - rozśmieszył słuchaczy.

Ale żarty się kończą - w związku z zakazem testów w trakcie sezonu, każdy kolejny dzień na torze przez inauguracją (29 marca w Australii) będzie szalenie ważny. Ograniczenie używania elementów aerodynamicznych i nowe skrzydła (w celu umożliwienia wyprzedzania), gładkie opony (poprawią przyczepność mechaniczną) i KERS, który dzięki odzyskiwaniu energii wytwarzanej podczas hamowania ma być "dopalaczem" to połączenie, którego efektów przewidzieć jeszcze nie sposób.

Kontrowersyjny jest szczególnie KERS, który w tym roku jest nieobowiązkowy. W Toyocie mówią o tym systemie "drogi", w Renault "niebezpieczny", w Ferrari "niepotrzebny", ale wszyscy nad nim pracują. BMW Sauber - najdłużej. - Wciąż nie jesteśmy gotowi na pierwszy wyścig - przyznał jednak we wtorek Theissen. - Podjęliśmy ryzyko, choć nie wiedzieliśmy, czy się opłaci. Bardzo możliwe jednak, że w trakcie sezonu KERS okaże się kluczowym czynnikiem dla wyniku - dodał Niemiec.

Na jaki liczy Kubica? - Powtórzyć pierwszą połowę zeszłorocznego sezonu [po siedmiu wyścigach Polak był liderem] i lepiej zakończyć drugą - powiedział 24-letni krakowianin.

Kubica pierwszy

Rok temu to Heidfeld pełnił zaszczyty - jako pierwszy wsiadł za kierownicę bolidu i wykonał próbne jazdy. Niemiec miał zresztą niższy numer startowy, bo w 2007 roku zdobył więcej punktów niż Polak. Teraz role się odwróciły - Kubica, który będzie startował z nr. 5 (Heidfeld ma 6), jako pierwszy pozował do zdjęć przy samochodzie (zacierając z zimna ręce), jako pierwszy nim pojechał. Polak wykonał okrążenie instalacyjne, a po konferencji prasowej i rozmowach z dziennikarzami, wczesnym popołudniem rozpocznie pierwsze testy BMW Sauber w 2009 roku.

Kto dołączył do teamu Kubicy? - czytaj tutaj »


WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata