Robert Kubica wraca na tor. Wszystko co musisz wiedzieć o jego starcie w Mugello

Po raz pierwszy od ponad pięciu lat Robert Kubica wystartuje w wyścigu. Nie będzie to Formuła 1, ale auto klasy GT3. Polak w piątek i sobotę pojedzie na torze w toskańskim Mugello w 12-godzinnym wyścigu z cyklu 24h Series.
Kubica wystartuje w Mugello na zaproszenie swojego rajdowego kolegi Martina Prokopa. Czech, który od lat jeździ w WRC tak jak Kubica w barwach prywatnego zespołu, nie ucieka od motorsportowych wyzwań. W styczniu zadebiutował w Rajdzie Dakar, na początku marca pojechał w WRC w Rajdzie Meksyku, a teraz będzie debiutował na torze. Do współpracy zaprosił Kubicę, który na jeżdżeniu po torach zna się doskonale. W końcu to było jego zajęcie przez 20 lat, do dramatycznego wypadku z lutego 2011 roku.

W piątek i sobotę Kubica razem z Prokopem wystartują Mercedesem SLS AMG GT3 w 12-godzinnym wyścigu w Mugello w ramach 24h Series. O co chodzi w tej serii, co to za tor, z kim będą rywalizować i jakie mają szansę?

Co to za seria?

24h Series to cykl wyścigów wielogodzinnych organizowanych przez holenderską agencję Creventic, który od roku ma patronat FIA. Na cykl składają się 24-godzinne wyścigi na torach w Dubaju, Paul Ricard i Barcelonie oraz 12-godzinne w Mugello, Zandvoort i Brnie. Dodatkowo na Silverstone zaplanowano wyścig 24-godzinny, ale tylko dla aut niższych klas.

Gdzie pojedzie Kubica?

Mugello Circuit powstał w 1974. Okrążenie toru liczy 5,25 km, obiekt składa się z 15 zakrętów i charakterystycznej prostej start/meta o długości 1141 metrów, gdzie auta rozwijają ogromne prędkości. Pętle charakteryzuje brak ciasnych nawrotów i bardzo technicznych sekcji, więcej jest szybkich zakrętów.

Na torze regularnie odbywają się wyścigi Moto GP. Tor posiada licencję FIA pierwszego stopnia i może organizować wyścigi F1, ale taki jeszcze w Toskanii się nie odbył. Obiekt należy do Ferrari i jest jego bazą testową dla bolidów F1. - Szkoda, że nie mamy tego toru w kalendarzu F1. To niesamowity obiekt z wieloma szybkimi zakrętami - powiedział Sebastian Vettel, czterokrotny mistrz świata, kierowca Ferrari.

Czym pojedzie Kubica?

Robert Kubica z Martinem Prokopem pojadą Mercedesem SLS AMG GT3. To wyścigowa wersja samochodu Mercedes SLS AMG w wersji coupe zgodna z regulaminami GT3 i FIA, zaprojektowana specjalnie pod kątem wyścigów długodystansowych. Samochód ma silnik o V8 o pojemności 6,2 litra i mocy przekraczającej 500 KM. Samochód rozpędza się do 100 km/h w około 3,5 sekundy, maksymalnie może jechać grubo ponad 300 km/h. Auto wyposażone jest w sześciobiegową sekwencyjną skrzynię biegów obsługiwaną manetkami za kierownicą. Auto nie będzie specjalnie dostosowane dla Kubicy, Polak, jak sam przyznaje, sam będzie musiał poradzić sobie z obsługą wielofunkcyjnej kierownicy także niepełnosprawną prawą ręką. Auto osadzone jest na aluminiowej ramie, nie brakuje w nim kosmicznych technologii z włóknem węglowym na czele, a spośród całej stawki Mercedesa odróżniają drzwi otwierane do góry, tzw. Gullwingi.



Z kim będzie rywalizować?

Kubica z Prokopem będą rywalizować w klasie A6 z kierowcami jadącymi podobnymi autami. Będą to m.in. inne Mercedesy SLS AMG GT3 (w sumie sześć), Porsche 911 GT3R, Audi R8 LMS Ultra, Ferrari F458GT czy Renault RS01 FGT3. Na torze będą też kierowcy w innych, często wolniejszych autach.

W sumie w wyścigu w Mugello weźmie udział ponad 70 załóg jadących przeróżnymi samochodami. Od piekielnie szybkich aut klasy GT3, przez pucharowe Porsche 911 czy Seaty Leony, prototypy, auta z wyścigów turystycznych, aż po przystosowane do wyścigów odpowiedniki cywilnego Forda Fiesta ST czy Mini. Wszyscy będą w tym samym czasie na torze, ścigają się o główną nagrodę, ale rywalizacja jest przede wszystkim w obrębie własnej klasy - tam startują auta o zbliżonych parametrach.

Jak wygląda weekend wyścigowy?

W czwartek zespoły mogą wziąć udział w dwóch nieoficjalnych sesjach testowych. W piątek w godz. 9.15 - 10.45 odbędzie się oficjalna sesja treningowa, a po niej 45-minutowe kwalifikacje, które ustalą kolejność na starcie.

O godz. 14:00 rozpocznie się wyścig. Samochody ustawią się na starcie według miejsc z kwalifikacji, przejadą kilka okrążeń za samochodem bezpieczeństwa, a po jego zjeździe nastąpi lotny start. O godz. 18 wyścig zostanie przerwany, a auta na noc trafią do Parc Ferme. Wyścig musi być przerwany ze względu na restrykcyjne normy hałasu jakie obowiązują w Mugello. Do ścigania kierowcy wrócą w sobotę rano. Restart wyścigu zaplanowano na godz. 9:30. O godz. 17:30 wyścig zostanie zakończony.

Jakie mają szanse Kubica z Prokopem?

Kubica podkreśla, że chce przede wszystkim dobrze się bawić oraz poznać dokładnie, jakie ma ograniczenia związane z prowadzeniem auta na torze. Dla Prokopa to będzie pierwszy w karierze występ w wyścigu na torze, dla obu będzie to pierwszy start w wyścigu wielogodzinnym. Do tego, będą się ścigać we dwóch, większość zespołów liczących na dobry wynik ma przynajmniej trzech kierowców. Zespół MP Sports pierwszy raz bierze udział w takim przedsięwzięciu, więc będzie to przede wszystkim nauka i zbieranie doświadczeń. Wynik jest sprawą poboczną.

Z Polski nie tylko Kubica

Na liście startowej jest ponad 70 zespołów, a Robert Kubica nie będzie jedynym polskim zawodnikiem na torze w Mugello. Zespół GT 3 Poland wystawia auto Porsche 991 Cup, którym pojadą Marcin Jedliński, Stanisław Jedliński, Robert Lukas i Bartosz Opioła. Förch Racing by Lukas Motorsport wystawia dwa auta Porsche 911 Cup i w pierwszym zespole ma w składzie trzech polskich kierowców: Roberta Lukasa, Marcina Jarosa i Dominika Kotarbę-Majkutewicza, a w drugim jednego - Piotra Wójcika. Maciej Dreszer pojedzie w barwach czeskiego RTR Projcets autem KTM X-Bow GT4.

Jak śledzić wyścig w Mugello?

Relacje z wyścigów zapowiada dostępna na satelitach Motors TV, ale organizatorzy zapewniają, że na oficjalnej stronie serii będzie też możliwość śledzenia rywalizacji za pośrednictwem live-streamu z komentarzem.

Jak dobrze znasz Roberta Kubicę? [QUIZ]






Robert Kubica powinien...

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata

WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata