Adam Ma³ysz: adrenalina we mnie buzuje

Teraz nie wystarczy mi ukoñczenie Dakaru - mówi by³y skoczek narciarski, który opu¶ci³ RMF Caroline Team. Chce stworzyæ silny prywatny zespó³, ¶ci±gn±æ sponsorów i wygraæ najtrudniejszy rajd terenowy na ¶wiecie

Sport.pl w mocno nieoficjalnej wersji... Polub nas na Facebooku ?

W debiucie w Rajdzie Dakar Ma³ysz by³ 38., za rok celuje w pierwsz± dwudziestkê. - Adam zamierza podporz±dkowaæ starty tej imprezie. Chcieliby¶my pój¶æ w tym kierunku, ale g³ównie z powodów finansowych nie byliby¶my w stanie - mówi rzecznik RMF Caroline Team Jasiek Na³êcz. - Nasz team zawsze by³ nastawiony raczej na prze¿ycie przygody. To Adamowi zapewnili¶my. On chce czego¶ wiêcej.

- Przygodê ju¿ prze¿y³em, Dakar przejecha³em. Jestem sportowcem i teraz chcê siê ¶cigaæ, ale to nie pasuje do polityki poprzedniego teamu. Czasem na jakim¶ etapie Dakaru a¿ korci³o mnie, ¿eby przyspieszyæ, ale wiedzia³em, ¿e na mecie nie ma zbyt wielu czê¶ci zapasowych. Pod koniec zaczyna³o ich brakowaæ, musieli¶my siê oszczêdzaæ. Bud¿et nie pozwala na dobre samochody i kosztowne treningi w Maroku albo Dubaju, gdzie nauczy³em siê je¼dziæ po wydmach - mówi "Gazecie" Ma³ysz.

Jego by³y team w tym roku ma zamiar startowaæ przede wszystkim w Polsce. A przygotowania do wymarzonej imprezy Ma³ysza - od kilku lat odbywaj±cej siê w Ameryce Po³udniowej - to g³ównie wyjazdy za granicê. Na terenowy Puchar ¦wiata FIA i inne rajdy organizatorów Dakaru, np. rosyjski Silk Way Rally oraz treningi na wydmach w pó³nocnej Afryce. Wczoraj Ma³ysz i jego pilot Rafa³ Marton przygotowywali siê we W³oszech do startu w Baja Italia, pierwszej eliminacji Pucharu ¦wiata rajdów terenowych - ju¿ na w³asn± rêkê. Impreza zacznie siê 16 marca.

Warunkiem sukcesu w Dakarze jest samochód. Najlepszy polski kierowca Krzysztof Ho³owczyc dopiero od dwóch lat je¼dzi fabrycznym autem, które umo¿liwia mu walkê o podium (rok temu bmw x3, w tym roku mini all4 racing). Dwa razy finiszowa³ na pi±tym miejscu, ostatnio na dziewi±tym, ale pierwszy raz wygra³ etap. - W³a¶nie testujemy samochody, ¿eby wiedzieæ, czym bêdziemy je¼dziæ w tym sezonie - mówi pilot Ma³ysza. We W³oszech sprawdzaj± pojazdy, które dostarczy³ znajomy polskiego pilota Miroslav Zapletal. Bêd± to Mitsubishi L200, Hummer H3 i Mercedes SAM przygotowane przez specjalistyczn± firmê Czecha.

Zobacz wideo

- Nie wystarczy mi przejechanie Dakaru od startu do mety. Adrenalina we mnie buzuje, a¿ chce siê uwolniæ. Za rok chcê powalczyæ o miejsce w czo³owej dwudziestce. By³y zdobywca Pucharu ¦wiata w narciarstwie alpejskim Francuz Luc Alphand po skoñczeniu kariery na stokach potrzebowa³ dziewiêciu startów w Dakarze, by w koñcu go wygraæ. Ja te¿ chcia³bym kiedy¶ pojechaæ autem, którym mia³bym szansê na zwyciêstwo - mówi Ma³ysz. - Od Mirka Zapletala zawsze mo¿emy po¿yczyæ auto z obs³ug± i siê ¶cigaæ. W tym roku mechanicy z Orlen Team po ka¿dym odcinku rozbierali auto w drobny mak i sk³adali z nowych czê¶ci. By³em w szoku, nas nie by³o staæ na taki luksus.

- Na tym etapie wspó³praca z Zapletalem jest dla nas bardzo dobra. To do¶wiadczony kierowca w rajdach terenowych. Dla Adama to kolejny etap rozwoju kariery kierowcy - mówi Marton.

Zapletal by³ 7. w Dakarze w 2009 roku, w 2010 mia³ powa¿ny wypadek - z³ama³ krêgos³up. Ale wróci³ do rajdów. Jego firma Offroadsport dysponuje kilkoma markami rajdówek terenowych, ciê¿arówkami startowymi i asystuj±cymi.

Na razie Ma³ysz szuka sponsorów. - Ci, którzy s± ze mn± od lat, czyli Generali, Red Bull, Lotos czy Lotto, chc± zostaæ. Nie potrzebujemy ca³ego teamu, by startowaæ w rajdach - mówi.

- Jeste¶my w trakcie organizowania siê na nowo. Rozmawiamy ze sponsorami, którzy uzupe³ni± tych, którzy z Adamem zostan±. Szczegó³y podamy w maju. Na razie minê³o zbyt ma³o czasu od rozstania z RMF Caroline Team - mówi Marton.

W Orlen Teamie, który od dziesiêciu lat startuje w Rajdzie Dakar, Ma³ysz nie pojedzie. Ide± jest stworzenie prywatnego zespo³u wokó³ by³ego skoczka. - Adam z racji swojej aktywno¶ci jeszcze przed startem w Rajdzie Dakar jest kojarzony z firm±, która jest nasz± konkurencj± [chodzi o Lotos]. W tej sytuacji raczej nie ma tematu i trudno mi komentowaæ, czy chcieliby¶my w teamie Adama Ma³ysza - mówi rzecznik prasowy Orlen Team Maciej Szczepaniak.

Zgarnij gad¿ety Red Bulla i Ferrari!

Wiêcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.