WRC. Hyundai pokazał nową rajdówkę. Rzuci wyzwanie Volkswagenowi?

Na sezon 2016 Hyundai przygotował nową wersję swojego samochodu rajdowego - i20 WRC. - Rywale są silni i na pewno nam nie ułatwią sprawy, ale chcemy walczyć o zwycięstwo - mówi Michel Nandan, szef zespołu. W 2016 roku Hyundai przejedzie pełny rajdowy sezon.
Na nowego Hyundaia i20 WRC czekaliśmy od ponad rok. Samochód miał pierwotnie debiutować w styczniowym Monte Carlo, ale ciągle zwlekano. Auto miało być gotowe niemal równo z debiutem cywilnej wersji, jednak po zmianie koncepcji i oparciu rajdówki o auto pięciodrzwiowe, premierę przesunięto na koniec 2016 roku. W środę w bawarskim Alzenau, gdzie siedzibę ma Hyundai Motorsport, wreszcie pokazano nowe auto w pełnej krasie.

Auto zostało przygotowane w oparciu o obowiązujące przepisy WRC, a więc auto ma silnik 1.6, który generuje 300KM i napędza wszystkie cztery koła. Bryła auta nawiązuje do aktualnej wersji i20, która w połowie roku trafiła do sprzedaży, ale wyróżniają ją elementy aerodynamiczne - potężne skrzydło z tyłu i spojler z przodu. Auto przejechało osiem tysięcy testowych kilometrów i wszyscy przekonują, że jest szybsze i prowadzi się zdecydowanie lepiej od tegorocznego modelu.

- To efekt naszej rocznej pracy i zbierania kolejnych doświadczeń. Mamy pewność, by wyznaczać sobie odważniejsze cele na przyszły rok. Rywale są silni i na pewno nam nie ułatwią sprawy, ale chcemy walczyć o zwycięstwo - powiedział Michel Nandan, szef zespołu.

W przyszłym sezonie Hyundai pojedzie we wszystkich 14 rundach mistrzostw świata. Na ten moment będzie jedynym zespołem obok Volkswagena, który oficjalnie potwierdził start we wszystkich rundach. Citroen ograniczył program startów i skupia się na budowie auta na sezon 2017, kiedy w WRC będą obowiązywać nowe przepisy, a M-Sport nie ogłosił jeszcze planu startów.

Za kierownicą Hyundaiów i20 WRC zasiądą tak jak do tej pory: Dani Sordo, Hayden Paddon i Thierry Neuville. Ta trójka wystartuje w każdej z rund, ale decyzję o tym, kto będzie zdobywał punkty dla pierwszego zespołu będzie podejmowana przed każdym rajdem. - Wszyscy kierowcy mają takie samo prawo walki o mistrzostwo i punkty w klasyfikacji indywidualnej. To najlepsze podejście, które pozwoli im wykorzystać cały swój potencjał - powiedział Nandan.

- Auto jest w każdym calu lepsze od swojego poprzednika i bardziej pasuje do mojego stylu jazdy. Testy poszły udanie, ale nie wiemy na co nas do końca stać, dopóki nie pojawimy się na rajdowych trasach i nie zaczniemy rywalizacji - powiedział Paddon.

W niektórych rundach pojedzie też Holender Kevin Abbring, ale jego głównym zadaniem będzie praca testera przy samochodzie na 2017 rok (wchodzą nowe przepisy) oraz testowanie Hyundaia i20 w wersji R5, który ma debiutować na rajdowych trasach m.in. w WRC-2 w połowie roku i trafić do pierwszych klientów.

Rajdowy sezon rozpocznie się od Rajdu Monte Carlo, który odbędzie się od 22 do 24 stycznia 2016 roku. Zgłoszenia do imprezy przyjmowane są do 18 grudnia.

Jak dobrze znasz Roberta Kubicę? [QUIZ]


WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata