Abu Dhabi Desert Challenge. Kazberuk i Szustkowski zmieniają klasę

Jarek Kazberuk i Robin Szustkowski - jedyna polska załoga w wadze ciężkiej podczas ostatniego Rajdu Dakar - wystartuje w zbliżającym się Abu Dhabi Desert Challenge. Mistrz i uczeń nie wsiądą jednak do ciężarowej tatry jamal, ale do forda raptora, którym mają zamiar przejechać cały cykl Pucharu Świata FIA.
- Nie rezygnujemy z ciężarówki i jest szansa, że za rok znów wystartujemy nią w Dakarze - wyjaśnia Jarek Kazberuk. - Po tym, jak z kalendarza wypadł Silk Way Rally, w całym sezonie tylko w Rajdzie Maroka możemy pojechać ciężarówką i liczyć na dobre przetarcie. Chcieliśmy mieć możliwość startu w pełnym cyklu i dlatego zapadła decyzja, że weźmiemy udział w większości rajdów Pucharu Świata FIA w klasie T2.

Starszy z duetu kierowców ma bogate doświadczenia za kierownicą samochodów terenowych, ale jego ucznia czeka debiut w tej klasie. Robin Szustkowski jest pełen optymizmu przed swoim pierwszym startem. - Ciężarówka to taki duży samochód, więc myślę, że poradzę z nim sobie bez problemu. To będzie na pewno dodatkowa lekcja jazdy po piasku. Mieliśmy już okazję trenować w Emiratach Arabskich przed ostatnim Dakarem i bardzo chętnie tam wrócę - przyznał.

Duet mistrza i ucznia do swoich startów wybrał forda raptora, który został wyposażony w automatyczną skrzynię biegów. Jest to samochód seryjny, przypisany do klasy T2, w której regulamin dokładnie określa możliwe przeróbki i udoskonalenia. Dodatkową trudnością jest fakt, że tego typu pojazdy są nieco bardziej awaryjne niż pojazdy fabryczne, ale tego kierowcy się nie obawiają. - Naszym celem na starcie sezonu jest przetarcie i poznanie samochodu. Lecimy w okolice Abu Zabi dwa dni wcześniej, żeby przeprowadzić dodatkowe testy. Z każdym kolejnym rajdem będziemy starali się jechać szybciej, bo nie ukrywam, że spróbujemy powalczyć o wynik w klasie - zaznacza Kazberuk.

Zgodnie z zasadą, że sprawdzonych metod nie należy zmieniać, Kazberuk i Szustkowski, podobnie jak podczas jazdy ciężarówką, będą prowadzić swojego raptora na zmianę. Będzie to jednak jedyne podobieństwo do dotychczasowych startów, ponieważ specyfika obu pojazdów jest zupełnie inna. - Ciężarówka ma bardzo wąski zakres optymalnych obrotów, na których można uzyskać największą moc. Jeśli dla przykładu nie wjedziemy na wydmę na odpowiednim biegu, to może być problem, bo tam zmiana przełożenia jest już bardzo trudna. Dodatkowo ciężarówka nie lubi trawersów. Z drugiej jednak strony - ma ona lepszą trakcję, więc tam, gdzie samochody się zakopują, ciężarówki podjeżdżają bez większych problemów - tłumaczy Robin Szustkowski.

Obaj zawodnicy nie mogą się już doczekać nowego wyzwania, bo dwa miesiące po zakończeniu Dakaru głód startów zaczął o sobie dawać znać. Abu Dhabi Desert Challenge rozpocznie się 28 marca, a zakończy 2 kwietnia. Duet kierowców zyskał przed sezonem również nowych patronów medialnych: RMF MAXXX, Sport.pl oraz Dakar.pl.

Cykl rajdów:



27.03.2015Abu Dhabi Desert Challenge
19.04.2015Sealine Cross Country Rally Qatar
25.06.2015Italian Baja
24.07.2015Baja Aragón
13.08.2015HunGarian Baja
27.08.2015Baja Poland
03.10.2015Rallye du Maroc
Najbogatsi kierowcy w historii Formuły 1 [TOP 10]


WRC 2019, klasyfikacja MŚ

lp. zawodnik punkty
1 Ott Tanak 263
2 Thierry Neuville 227
3 Sebastien Ogier 217
4 Andreas Mikkelsen 102
5 Elfyn Evans 102
6 Kris Meeke 98
7 Jari-Matti Latvala 94
8 Dani Sordo 89
9 Teemu Suninen 89
10 Esapekka Lappi 83
11 Sebastien Loeb 51
12 Kalle Rovanpera 18
13 Pontus Tidemand 12
14 Craig Breen 10
15 Gus Greensmith 9
16 Benito Guerra 8
17 Marco Bulacia 6
18 Mads Ostberg 6
19 Jan Kopecky 5
20 Yoann Bonato 4
21 Stephane Sarrazin 2
22 Ole Christian Veiby 2
23 Pierre-Louis Loubet 2
24 Adrien Fourmaux 1
25 Janne Tuohino 1
26 Ricardo Trivino Bujalil 1
27 Pedro Heller 1
28 Emil Bergkvist 1
29 Nikolay Gryazin 1
30 Takamoto Katsuta 1
31 Petter Solberg 1
32 Eric Camilli 1

  • Mistrz świata