F1. Co się dzieje po kwalifikacjach?

Oficjalna strona Renault uraczyła kibiców ciekawostką - opowiedziała, co dzieje się z bolidem Formuły 1 między sobotnimi kwalifikacjami a niedzielnym wyścigiem. Co oznacza termin parc fermé i jaki ma to wpływ na pracę zespołu? Relacja Zczuba i na żywo z wyścigu o GP Korei w niedzielę od 8 rano na Sport.pl.

- Parc fermé praktycznie zaczyna się w momencie, gdy samochód opuszcza aleję serwisową i wyjeżdża na tor, by rozpocząć kwalifikacje - opowiada dyrektor sportowy Renault Steve Nielsen. - Wyjaśniając, oznacza to, że samochód biorący udział w kwalifikacjach powinien być dokładnie taki sam, jak ten, którym kierowca wyruszy do wyścigu w niedzielę. Niewiele jest więc możliwości zmian po czasówce - dodaje.

Oczywiście, trzeba zatankować samochód, wymienić opony na nowe, ale dla większości poprawek wymagana jest zgoda FIA na piśmie.

- Przepisy pozwalają nam na oczyszczenie samochodu i sprawdzenie działania poszczególnych części, ale nie można zmieniać ich ustawień, czy wymieniać je na nowe bez zgody FIA. Więc jeśli masz wypadek w kwalifikacjach, musisz poinformować FIA o wszystkich elementach, które wymieniłeś - tłumaczy Nielsen.

Jednym z powodów wprowadzenia takich regulacji było zmniejszenie czasu, jaki zespoły spędzają na torze. Dawniej mechanicy pracowali do późnych godzin nocnych, wymieniając elementy, poprawiając ustawienia. Obecnie mechanicy nie mogą dotknąć samochodu po 18:30. Ląduje on wtedy w parc fermé, czyli zamkniętym obszarze i pozostaje tam aż do niedzieli rano.

- O 18:30 przykrywamy bolidy specjalnymi kocami, przychodzą przedstawiciele FIA i pieczętują "pakunek", co oznacza, że nie możemy zrobić przy samochodzie już nic więcej - opowiada Steve Nielsen. - Samochód zostaje w garażu, gdzie FIA może obserwować go za pomocą kamer, umieszczonych nad każdym bolidem - dodaje.

Około 19 garaż jest już pusty. Mechanicy opuszczają tor i udają się do hoteli. Inżynierowie zostają trochę dłużej, ale przed 20 też już są w hotelach. Oznacza to, że po trzech dniach ciężkiej pracy wszyscy mogą zregenerować siły przed niedzielnym wyścigiem.

Rano, gdy zespół wraca na tor, z samochodów usuwane są zabezpieczenia. Nadal obowiązuje jednak zasada, że nie można wprowadzać w bolidach żadnych zmian.

Silniki Renault w Lotusie

Więcej o: