F1. Praca wre, liczy się każda sekunda, osiem GP i osiem skrzydeł

- Dawniej zmiany, które teraz zachodzą w bolidzie przed każdym wyścigiem, były wprowadzane raz 3-4 starty. Renault w Walencji, w dziewiątym Grand Prix roku, będzie mieć... ósmą wersję skrzydła bolidu - mówi dyrektor techniczny stajni James Allison. Anglik opowiada o ogromnym postępie w F1 - lektura obowiązkowa dla każdego sympatyka wyścigów i Roberta Kubicy!

Wyścig Formuły 1 nie toczy się wyłącznie na torze. Równie duże znaczenie ma klasa mechaników, którzy prowadzą odrębny wyścig w warsztacie - to oczywiste, niemniej z roku na rok ilość poprawek jakie są wprowadzane do bolidów wzrasta. - Wszystkie zespoły pracują bardzo intensywnie. Po latach zdaliśmy sobie sprawę, że walka o poprawę osiągów bolidu w trakcie sezonu jest równie ważna, co przygotowanie samochodu na kolejny cykl GP - potwierdza Allison.

Nowinkom technicznym sprzyjają przepisy, które wprowadzono na początku poprzedniego roku. Nowe regulacje pozwalają na wprowadzanie zmian w bolidach z wyścigu na wyścig, ułatwiają też pracę w tunelu aerodynamicznym.

- Wszystkie bolidy stają się lepsze w niesamowitym tempie, więc musieliśmy obrać nową filozofię - tłumaczy członek Renault. - Jeżeli odkryjemy przydatną część, przydatną nowinkę, nie czekamy. Nie robimy wielkich zmian raz na kilka miesięcy, lecz małe poprawki w krótkim czasie. Od momentu znalezienia "tej" części, każda sekunda, w której samochód jej nie posiada jest stracona.

Renault pilnuje, by współpraca w zespole była jak najlepsza. - Są osoby, które produkują części i osoby, które umieszczają je w bolidzie. Zmęczenie w obu ekipach jest ogromne, więc robimy wszystko, by nasi pracownicy czuli się komfortowo. Staramy się znaleźć równowagę pomiędzy ciężką pracą a ludzką potrzebą odpoczynku - zapewnia Allison.

Przed Renault wielkie wyzwanie. Zespół musi przygotować nowy samochód i jednocześnie wprowadzać poprawki do obecnego. Jak Francuzi poradzą sobie z tym wyzwaniem? - Każda inwestycja w następny bolid jest szkodą dla tego, który nasi kierowcy wykorzystują teraz - to jasne. Zawsze ciężko jest podjąć decyzję. Można inwestować w przyszłość bądź teraźniejszość, ale da się to połączyć - deklaruje dyrektor techniczny Renault. - Od stycznia pracujemy nad nowym samochodem i wprowadzamy poprawki do obecnego. To pokazuje jak ciężko pracuje nasz zespół - stwierdza.

Wyścig o Grand Prix Europy w niedzielę o 14. Do tego czasu wśród wszystkich ekip Formuły 1 praca będzie wrzeć, bo pewne jest tylko to, że bolidy będą jeszcze szybsze niż wcześniej. Relacja z GP Europy na żywo w Sport.pl. W sobotę kwalifikacje o 14, w niedzielę tez o 14 - wyścig.

Różne rodzaje optymizmu

O różnych rodzajach optymizmu w stajni Renault czytaj na blogu Raj One

Kubica o rajdach: Nieprzewidywalne ?

Więcej o: