Wystawne życie na Florydzie, a teraz gigantyczne kłopoty. Mistrz na skraju bankructwa. Żądają 9 mln dolarów

Aż 145 wierzycieli żąda zwrotu prawie 9 milionów dolarów - donosi gazeta "Folha de Sao Paulo". Jakby tego było mało Safra Bank, od lat wspierający Emersona Fittipaldiego kredytami, zarzuca mu ukrywanie prawdziwych aktywów i prowadzenie wystawnego życia na Florydzie.

Finansowe problemy Emersona Fittipaldiego zaczęły się już w 2016 roku. To wtedy komornik zarekwirował samochód, którym zdobył tytuł w Indy 500 w 1989 roku, bolid F1 Copersucars, który zaprojektował z bratem Wilsonem w 1979 roku, a także liczne puchary znajdujące się w jego domowym muzeum. Teraz jednak sprawa jest znacznie poważniejsza. 

Zobacz wideo Drużyna Kubicy dramatycznie traci na pit stopach. "To przecież można wytrenować!"

Dziwne spółki i wielkie kredyty

Liczni wierzyciele nie wytrzymali i skierowali przeciwko niemu pozwy. Łączna suma, której się domagają, wynosi, według brazylijskiej gazety, 8,6 miliona euro. Sofra Bank przedstawia dowody na jego życie w luksusie na Florydzie, podczas gdy w jednej ze spraw sądowych w Brazylii, odmówił zapłacenia 2000 euro kosztów sądowych. W raporcie banku znalazło się nawet takie stwierdzenie: "Wierzyciele nie mogą zająć majątku Fittipaldiego nie dlatego, że bankrutuje, ale dlatego, że napotykają niezliczone przeszkody. Pan Fittipaldi korzysta ze spółek fasadowych, z których kilka nie prowadzi żadnej działalności, w celu uzyskania kredytów, a gdy ich zobowiązanie nie zostanie wypełnione, udaje im się zabezpieczyć ich aktywa za pośrednictwem tych firm osłonowych".

Przytoczono również słowa jego prawnika Donato Sato de Souzy, który jeszcze w 2019 roku twierdził, że Fittipaldi może się znaleźć na skraju nędzy. Sam kierowca zaprzecza tym doniesieniom, a jego prawnicy twierdzą, że jest w 100 procentach wypłacalny. Sztab Fittipaldiego opublikował również oświadczenie, w którym jest mowa o: "fantazyjnych oskarżeniach wymyślonych przez wierzycieli, którzy wybrali ścieżkę pomówienia, a nie ścieżkę dialogu i zdrowego rozsądku". Pada też zdanie o spłacie części z wierzytelności różnymi środkami, w tym nieruchomościami, donosi hiszpański AS.

Najmłodszy mistrz świata w historii

Emerson Fittipaldi jest legendą w Brazylii. Na pewno nie taką jak Ayrton Senna, ale to jednak Fittipaldi dał Brazylijczykom pierwsze dwa mistrzowskie tytuły w historii tego kraju. Pierwszy w Lotusie, w 1972 roku zostając w wieku 25 lat, najmłodszym mistrzem świata w historii (ten rekord przetrwał aż 33 lata). Drugi dołożył w McLarenie w 1974 roku. Następnie podjął zaskakującą decyzję i razem z bratem stworzył zespół Fittipaldi Automotive.

Zrobił wtedy miejsce w McLarenie Jamesowi Huntowi, który w 1976 roku zdobył mistrzostwo po niezwyklej walce z Nikim Laudą (na podstawie tej historii powstał film "Wyścig"). Ostatnim wielkim zwycięstwem Fittipaldiego, było wygranie Indy 500 w 1993 roku. W jego ślady wyścigowe próbuje pójść wnuk Pietr, obecnie pełniący rolę kierowcy rozwojowego w Haasie. Nigdy nie wystartował jednak w wyścigu F1. 

Przeczytaj także:

  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1