To może być koniec legendarnego zespołu F1! Ogromne problemy byłego teamu Kubicy

Były zespół Roberta Kubica może zostać sprzedany. Zła sytuacja finansowa Williamsa pogłębiona kryzysem na świecie, sprawiła że Frank Williams wydał zgodę na odpowiednie ruchy. Rozważane jest pozyskanie sponsora, sprzedaż części albo całego zespołu.

Zespół, który zdobył dziewięć mistrzowskich tytułów konstruktorów i siedem kierowców od jakiegoś czasu chyli się ku upadkowi. W dwóch ostatnich sezonach zajęli ostatnie miejsce w stawce, a w 2019 roku zostaliby bez punktów, gdyby nie szczęście i dobra jazda Roberta Kubicy w deszczowym wyścigu w Niemczech. Williams poinformował właśnie o zerwaniu umowy z głównym sponsorem, firmą Rokit. Z opublikowanego oświadczenia wynika, że kontrakt rozwiązał Williams, co oznacza, że Rokit prawdopodobnie przestał realizować przelewy wynikające z umowy. Chodzi o przynajmniej 20 mln euro rocznie.

Zobacz wideo Kubica: Lubię wyzwania. DTM to poziom zbliżony do F1

Williams opublikował też raport finansowy za 2019 rok. Wynika z niego, że cała grupa straciła 15 milionów euro. Biorąc pod uwagę, że rok wcześniej wypracowała prawie 15 milionów zysku, sytuacja dramatycznie się pogorszyła. Teraz dojdą do tego straty wynikające z epidemii koronawirusa oraz brak wpływów od głównego sponsora.

Williams potrzebuje pieniędzy

"Rozważane opcje obejmują, między innymi, pozyskanie nowego kapitału dla firmy, sprzedaż mniejszościowego pakietu akcji WGPH lub większościowego pakietu akcji WGPH, w tym potencjalną sprzedaż całej Spółki", napisał w oświadczeniu Mike O'Driscoll, dyrektor generalny Grupy Williamsa. Pozyskanie nowego sponsora, który gwarantowałby wpływy porównywalne z kontraktem z Rokit, jest właściwie niemożliwe. Wynika to i z sytuacji gospodarczej na całym świecie i z bardzo słabych wyników Williamsa. W grę wchodzi zatem częściowe albo całościowe przejęcie Williamsa.

Latifi albo Mazepin

Wśród potencjalnych kupców wymieniani są Michael Latifi, ojciec obecnego kierowcy Williamsa, Nicholasa oraz Dimitrij Mazepin, rosyjski miliarder, który od kilku lat rozgląda się za możliwościami przejęcia zespołu F1. Latifi kupił niedawno 10 procent akcji McLarena za ok. 220 mln euro. Z kolei Mazepin prowadził już wstępne rozmowy na temat przejęcia Williamsa. Był także zainteresowany kupnem ekipy Force India, którą ostatecznie przejął Lawrence Stroll. Mazepin jest również ojcem Nikity, kierowcy Formuły 2, który marzy o karierze w F1.

Williams czeka na oferty

Przedstawiciele Williamsa twierdzą, że na razie nie doszło do żadnych rozmów na temat kupna zespołu. "Na ten moment nie podjęto jeszcze decyzji o tym, która ze ścieżek będzie optymalna, ale aby ułatwić potencjalne rozmowy z zainteresowanymi stronami, spółka ogłasza proces sprzedaży. W momencie publikacji tego oświadczenia firma nie otrzymała jeszcze ofert, ale potwierdza wstępne rozmowy na temat inwestycji w spółkę. Nie wiadomo, czy jakakolwiek oferta się pojawi i na jakich będzie warunkach" można przeczytać w oświadczeniu.

Williams walczy przed upadkiem. Straty za ten sezon będą ogromne, więc bez pozyskania kapitału ekipa z Grove przestanie istnieć. Ze wszelkich materiałów zniknęły już logotypy Rokit. Jedyne, o co Williams może jeszcze walczyć, to o ewentualne pozostawienie w nazwie legendarnego nazwiska sir Franka.

Przeczytaj także:

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1