Czy Ferrari oszukiwało? FIA odpowiada na protesty zespołów. Nie ujawni szczegółów ugody

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) odpowiedziała na pismo siedmiu zespołów, które zaprotestowały przeciwko jej ugodzie z Ferrari. Nie było jednoznacznych dowodów na oszustwo włoskiego zespołu.

Sprawa wyszła na jaw 28 lutego. FIA ogłosiła wtedy tajne porozumienie z Ferrari, dotyczące podejrzeń o oszukiwanie przy mierniku przepływu paliwa w silnikach Ferrari. W drugiej części sezonu 2019 włoski zespół zdecydowanie przyspieszył, wygrał trzy wyścigi i pięć kwalifikacji. O wszystkim pisaliśmy tutaj.

Zobacz wideo Kubica: Lubię wyzwania. DTM to poziom zbliżony do F1

Zespoły niezwiązane z Ferrari były zszokowane tajnym porozumieniem. Mercedes, Red Bull, McLaren, Renault, Racing Point, Alpha Tauri i Williams wystosowały wspólne pismo, w którym domagają się pełnej jawności i obszernych wyjaśnień. Helmut Marko, doradca Red Bulla, stwierdził nawet, że ewentualne oszustwo Ferrari mogło ich kosztować ponad 20 mln dolarów. Red Bull miał bowiem realne szanse na walkę o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów, co wiąże się z większą o 10 mln dolarów premią. W dodatku zespoły Formuły 1 mają często tak skonstruowane umowy ze sponsorami, że wysokość kontraktu zależy od wyników. Stąd ogromne niezadowolenie wszystkich zespołów, dla których manipulacje Ferrari od początku były podejrzane. 

Międzynarodowa Federacja Samochodowa odniosła się dziś do protestu zespołów.

"Rozległe i gruntowne dochodzenie przeprowadzone w sezonie 2019 wzbudziło podejrzenia, że jednostki napędowe Scuderii Ferrari nie działały przez cały czas w granicach przepisów FIA. Ferrari zdecydowanie sprzeciwiło się podejrzeniom i podtrzymuje, że silniki zawsze działały zgodnie z przepisami. FIA nie była w pełni usatysfakcjonowana, ale zdecydowała, że dalsze działania niekoniecznie doprowadzą do rozstrzygnięcia ze względu na złożoność sprawy i niemożność przedstawienia jednoznacznych dowodów naruszenia regulaminu technicznego. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji, jakie pociągałyby za sobą długie spory sądowe, zwłaszcza w świetle niepewności wyniku takich sporów oraz w najlepszym interesie mistrzostw i zainteresowanych stron, FIA, zgodnie z art. 4 (ii) orzecznictwa sądowego oraz Zasad Dyscyplinarnych (JDR), postanowiła zawrzeć umowę ugodową z Ferrari w celu zakończenia postępowania. Ten rodzaj umowy jest narzędziem prawnym uznanym za niezbędny element każdego systemu dyscyplinarnego i jest wykorzystywany przez wiele organów publicznych i innych federacji sportowych, w rozwiązywaniu sporów."

FIA nie zamierza ujawniać szczegółów porozumienia z Ferrari. 

Więcej o:
Copyright © Agora SA