Sport.pl

Czy Ferrari oszukiwało? FIA odpowiada na protesty zespołów. Nie ujawni szczegółów ugody

Międzynarodowa Federacja Samochodowa (FIA) odpowiedziała na pismo siedmiu zespołów, które zaprotestowały przeciwko jej ugodzie z Ferrari. Nie było jednoznacznych dowodów na oszustwo włoskiego zespołu.

Sprawa wyszła na jaw 28 lutego. FIA ogłosiła wtedy tajne porozumienie z Ferrari, dotyczące podejrzeń o oszukiwanie przy mierniku przepływu paliwa w silnikach Ferrari. W drugiej części sezonu 2019 włoski zespół zdecydowanie przyspieszył, wygrał trzy wyścigi i pięć kwalifikacji. O wszystkim pisaliśmy tutaj.

Zobacz wideo Kubica: Lubię wyzwania. DTM to poziom zbliżony do F1

Zespoły niezwiązane z Ferrari były zszokowane tajnym porozumieniem. Mercedes, Red Bull, McLaren, Renault, Racing Point, Alpha Tauri i Williams wystosowały wspólne pismo, w którym domagają się pełnej jawności i obszernych wyjaśnień. Helmut Marko, doradca Red Bulla, stwierdził nawet, że ewentualne oszustwo Ferrari mogło ich kosztować ponad 20 mln dolarów. Red Bull miał bowiem realne szanse na walkę o drugie miejsce w klasyfikacji konstruktorów, co wiąże się z większą o 10 mln dolarów premią. W dodatku zespoły Formuły 1 mają często tak skonstruowane umowy ze sponsorami, że wysokość kontraktu zależy od wyników. Stąd ogromne niezadowolenie wszystkich zespołów, dla których manipulacje Ferrari od początku były podejrzane. 

Międzynarodowa Federacja Samochodowa odniosła się dziś do protestu zespołów.

"Rozległe i gruntowne dochodzenie przeprowadzone w sezonie 2019 wzbudziło podejrzenia, że jednostki napędowe Scuderii Ferrari nie działały przez cały czas w granicach przepisów FIA. Ferrari zdecydowanie sprzeciwiło się podejrzeniom i podtrzymuje, że silniki zawsze działały zgodnie z przepisami. FIA nie była w pełni usatysfakcjonowana, ale zdecydowała, że dalsze działania niekoniecznie doprowadzą do rozstrzygnięcia ze względu na złożoność sprawy i niemożność przedstawienia jednoznacznych dowodów naruszenia regulaminu technicznego. Aby uniknąć negatywnych konsekwencji, jakie pociągałyby za sobą długie spory sądowe, zwłaszcza w świetle niepewności wyniku takich sporów oraz w najlepszym interesie mistrzostw i zainteresowanych stron, FIA, zgodnie z art. 4 (ii) orzecznictwa sądowego oraz Zasad Dyscyplinarnych (JDR), postanowiła zawrzeć umowę ugodową z Ferrari w celu zakończenia postępowania. Ten rodzaj umowy jest narzędziem prawnym uznanym za niezbędny element każdego systemu dyscyplinarnego i jest wykorzystywany przez wiele organów publicznych i innych federacji sportowych, w rozwiązywaniu sporów."

FIA nie zamierza ujawniać szczegółów porozumienia z Ferrari. 

Więcej o:
  • F1. Klasyfikacja MŚ kierowców

    lp. zawodnik punkty
    1 Lewis Hamilton 413
    2 Valtteri Bottas 326
    3 Max Verstappen 278
    4 Charles Leclerc 264
    5 Sebastian Vettel 240
    6 Carlos Sainz 96
    7 Pierre Gasly 95
    8 Alexander Albon 92
    9 Daniel Ricciardo 54
    10 Sergio Perez 52
    11 Lando Norris 49
    12 Kimi Raikkonen 43
    13 Daniił Kwiat 37
    14 Nico Hulkenberg 37
    15 Lance Stroll 21
    16 Kevin Magnussen 20
    17 Antonio Giovinazzi 14
    18 Romain Grosjean 8
    19 Robert Kubica 1
    20 George Russell 0

  • F1. Klasyfikacja MŚ teamów

    lp. team punkty
    1 Mercedes 739
    2 Ferrari 504
    3 Red Bull Racing Honda 417
    4 McLaren Renault 145
    5 Renault 91
    6 Scuderia Toro Rosso Honda 85
    7 Racing Point BWT Mercedes 73
    8 Alfa Romeo Racing Ferrari 57
    9 Haas Ferrari 28
    10 Williams Mercedes 1